RoTe RoTe skrev:
Sedan är det ju nya direktiven om dygnsvila som säkert ställer till det med, förr röjde dom ju tills dom somnade bakom spakarna.
De reglerna behöver man inte bry sig om när man lägger ut själva arbetet på något enmansåkeri.

M maria01 skrev:
och?
Ja, då lägger jag din åsikt om svensk snöplogning på samma ställe som det katten släpar in.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Brukar bli så när beställare är kommun, landsting eller staten.
Hos oss är det stora Svevia som är upphandlad entreprenör för snöröjningen. Jag märker ingen skillnad mot tidigare, mindre lokala entreprenörer.

RoTe
useless useless skrev:
De reglerna behöver man inte bry sig om när man lägger ut själva arbetet på något enmansåkeri.
Är nog inte många enmansåkare ute och plogar i Uppsala stad.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Ang trådrubriken.

Jagade ut min kvinna när hon misstyckte.

J
H Hybro skrev:
Ang trådrubriken.

Jagade ut min kvinna när hon misstyckte.
Hon kvävs väl inomhus av din eldning😱😉😂

RoTe RoTe skrev:
Är nog inte många enmansåkare ute och plogar i Uppsala stad.
Utanför storstäderna är det kanske vanligare.

Sandviken:

Man i gul reflexjacka står framför en stor gul hjullastare vid en OKQ8-mack, omgiven av snöfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag bara kört bil i fem år så jag kan inte jämföra med hur det fungerade "förut".

Men jag upplever nog att snöröjningen funkar rätt ok överlag. Tror som andra varit inne på att det är folks förväntningar som över tid har höjts till orealistiska nivåer. Visst är det grovt generaliserat men jag upplever att folk fram till min generation och kanske lite senare (tidiga 80-talister) har rimliga förväntningar men senare årgångar har betydligt högre krav och mindre förståelse för sammanhanget och "totalen" s.a.s. Trots en ständigt ökande tillgång till information så verkar t.ex. förmågan till framförhållning bli sämre och sämre. Detta gäller även annan typ av samhällsservice. När det gäller snöröjning så påverkar säkerligen också det faktum att det är väldigt sällan vi i den nedre halvan av landet får såna mängder snö på så kort tid som vi fått den senaste tiden.

Raketforskaren maria's exempel på att snöröjningen är usel p.g.a. att bussar fastnar i en backe är så korkat så att det måste kommenteras. Problemet i fallet med bussfastnarbacken beror på dålig trafikledning och chaufförer med dålig vana vid väglaget och i vissa fall säkert dåligt omdöme. Värt att påpeka är att den backen sannolikt hade varit plogad betydligt tidigare om det inte hade stått massor av bussar i vägen 🙄

I mina delar av Jämtland (norra, nordvästra) tycker jag snöröjningen funkar kalasbra. Nu är det (hittills) dåligt med snö i år men även år med normala mängder snö funkar det bra. Dels brukar dom vara ute rätt snabbt efter snöfall och dels gör dom ett bra jobb. Men det beror sannolikt på att det i princip uteslutande är erfarna lokala åkare. Längs "min" landsväg märker man när man kommer in på en annan entreprenörs område då det kan skilja lite hur "aggressiva" dom är 😂

I sthlm funkar snöröjningen kanske inte alltid kalasbra men på det stora hela enl. förväntan. Åtminstone enl. mina förväntningar.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Svar på inlägg 111.

Hon sköter detta.
Duktig, hon bär även in veden och har koll på när asklådan är full.

Jag ringer efter sotaren.

Nej, där (Uppsala) verkar man inte ploga alls när jag var där i lördags... det fins mycket att önska när det gäller plogning i Södertäljes tätbebyggelse som jag måste ta mig igenom, men Uppsala tog fasen mig priset, hur skall man kunna tro att man får gäster som Burger King i Uppsala när det är mer snö än vad som behövs för att nå underredet på bilen på deras kundparkering - kl 14.00 på eftermiddagen... och vägarna runt om var snudd på inte ett dugg bättre där heller och man tog sig fram bara för att andra redan hade kört där...

i Sandviken var det exemplariskt plogat och de höll på hela tiden fast det kräksnöade och snöhögarna vid parkeringarna börja vara norr om 2 meter höga och vallarna mer än 1 meter höga på sina håll på sidorna av vägarna.

• Gilla
  • Ledsen
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Körde just genom Tullinge och nu var det bra plogat både på vägar och gångvägar vad jag kunde se, utan att för den skull kontrollera varenda gata.

Själv bor jag på en återvändsgränd och tycker det är helt rimligt att vi har lägst prioritet. När första stora mängden snö kom så var man och plogade hos oss på kvällen. Sen har det fyllts på med snö så nu är det väl bra om de kommer en vända till, men det var ändå möjligt att ta sig fram.

Personligen tycker jag det är helt ok med snö på vintern och kommer det ovanligt mycket på kort tid, som nu, så är det helt ok för mig att vänta på plogning. Alternativet är ju att man skulle sitta med både maskiner och personal redo en massa år när det inte alls behövs, dvs slöseri med resurser.

• Gilla
  • Arg
Byggaren Bengt och 9 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
har du sett hur det ser ut på svenska vägar dom senaste dagarna?
Min fråga var vilka är de andra länderna du jämför emot?

Som svar på din fråga, ja.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Uppsala tog fasen mig priset,

X xxargs skrev:
i Sandviken var det exemplariskt plogat

Tydligen arbetstidslagens fel.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Utan att ha kört speciellt mycket i just Uppsala tänker jag att det ändå är fullt rimligt med en beredskap av mindre omfattning än i t.ex. Sandviken för att ta specifika exempel.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Nja, i Uppsala känns det som att man inte hade upphandlat någon snöploging alls, och att det kom snö i år också var den stora överraskningen, i Sandviken visade att sådant går att lösa...

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.