J Jansson69 skrev:
Har du stöd för ditt påstående om alkoholiserade kommunanställda?
Det var, som du säkert förstår egentligen, främst en retorisk figur.

Jag kan leta fram stöd för att mycket förvaltning lagts ut på entreprenad sv effektivitetsskäl, men ifall effektiviseringen beror på att det nu är bättre skickad personal eller inte är nog svårare att leda i bevis. På samma vis som jag misstänker att @hsd inte kommer leverera någon form av underlag för att det i snösvängen förr generellt fanns en yrkesstolthet som nu saknas.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var, som du säkert förstår egentligen, främst en retorisk figur.
Ok då förstår jag..
Jag kan leta fram stöd för att mycket förvaltning lagts ut på entreprenad sv effektivitetsskäl, men ifall effektiviseringen beror på att det nu är bättre skickad personal eller inte är nog svårare att leda i bevis. På samma vis som jag misstänker att @hsd inte kommer leverera någon form av underlag för att det i snösvängen förr generellt fanns en yrkesstolthet som nu saknas.
Håller med stämmer säkert i de flesta fallen..

Claes Sörmland
Jag har varit ute och gjort undersökande verksamhet åt BH i snön i Sörmland.

Efter att södra stambanan slogs ut p g a bristande underhåll (man hade inte mäktat med att röja träd så ett snötyngt sådan föll över kontaktledningen) blev det plan B, E4an söderut. Sveriges största väg. Den är aldrig en bra idé vid snöfall men nöden har ingen lag. Lite förvånande tycker jag det var att den inte var plogad i södergående kring 10:30 på fm. Vänsterfilen fick inte alls att använda (även om några övermodiga herrar så klart försökte).

Någon timme senare hade entreprenören lyckats ploga. Vi har alltså en enda liten plogbil gåendes för E4an genom Sörmland enligt bussbusschauffören som sitter på den hela dagarna. 6-8 stycken hade nog varit lämpligt tänker jag. Den här gången hade Trafikverkets byråkrater tur, det var ju helg så inte så mycket trafik och inte den vanliga långtradartrafiken. Hade det varit en vanlig vardag i januari hade vägen varit blockerad nu.

• Wow
  • Ledsen
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
J
Vart ute och åkt i en timme runt Alingsås utanför Göteborg idag och nu är dom stora vägarna i bra skick men inte parkeringarna på varken på ICA Maxi eller på köpområdet 421..
Men vägarna fungerar bra men trots att det inte har snöat idag så har man inte lyckats ploga på fyra dagar..
Kan inte handla om något annat än snålhet och att man iskallt räknar med att ingen snö kommer och då behöver man inte ha upphandlat snöberedsskap..
Detta är ett samhällssvek, där våra skattepengar används till något som vi inte får nytta av..

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har varit ute och gjort undersökande verksamhet åt BH i snön i Sörmland.
Jag gjorde motsvarande igår, om än mer i de västra delarna av Sörmland. Då hade det kanske inte snöat på något dygn, men ändå.

Stora som små vägar var ypperligt fint hållna. Det var snö och is på många, men aldrig moddigt.

Längre söderut (utanför Sörmland, men i snöstorm) hamnade jag bakom ett dubbelekipage med plogbilar på en 2+1-väg. De plogade alltså båda filerna där två fanns och den enda där bara en fanns. Efter någon mil körde de in i varsin p-lucka och släppte förbi oss andra. Givet den synen (och hur det brukar se ut när E4 plogas) ger jag inte mycket för den här bedömningen:
Vi har alltså en enda liten plogbil gåendes för E4an genom Sörmland enligt bussbusschauffören som sitter på den hela dagarna.
Men kontentan att det är leveranssäkrare med väg- än järnvägstransport i vintertid tror jag på.

J Jansson69 skrev:
När vi pratar om snöröjning så är det lastbils och maskinförare jag pratar om och tror du att dessa är alkoholister så får du gärna lägga fram bevis om detta?
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så menade jag just att det inte handlade om stora plogbilar utan snarare mindre fordon som används för att snöröja t.ex. trottoarer, cykelbanor och andra trånga områden där större plogbilar ej funkar så bra. Det är snöröjning det med.

J
L lbgu skrev:
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så menade jag just att det inte handlade om stora plogbilar utan snarare mindre fordon som används för att snöröja t.ex. trottoarer, cykelbanor och andra trånga områden där större plogbilar ej funkar så bra. Det är snöröjning det med.
Inga belägg för alkoholism som påstogs?

Claes Sörmland
Jag gjorde motsvarande igår, om än mer i de västra delarna av Sörmland. Då hade det kanske inte snöat på något dygn, men ändå.

Stora som små vägar var ypperligt fint hållna. Det var snö och is på många, men aldrig moddigt.

Längre söderut (utanför Sörmland, men i snöstorm) hamnade jag bakom ett dubbelekipage med plogbilar på en 2+1-väg. De plogade alltså båda filerna där två fanns och den enda där bara en fanns. Efter någon mil körde de in i varsin p-lucka och släppte förbi oss andra. Givet den synen (och hur det brukar se ut när E4 plogas) ger jag inte mycket för den här bedömningen:
Kom ju ingen snö att tala om igår i Sörmland, inte i de östra delarna i alla fall. Du var ute fel dag och spanade. Klart det var snöröjt 24 h efter tidigare snöfall. Allt annat vore ju mer än orimligt.

Men kontentan att det är leveranssäkrare med väg- än järnvägstransport i vintertid tror jag på.
Problemet med järnväg är att det krävs enormt med underhåll för att hålla banan rimligt driftsäker under vinter, vid blåst och vid regn. Och vi är inte beredda att ordna med det som samhälle. Då blir det mer vackert-väder-tåg, det som vi har idag.

hsd
Har du något som helst stöd för något av de här påståendena?

En lika trolig motbild är att materialet underutnyttjades, att det på kommunen satt en hoper halvalkade förare som inte dög till något annat och inte sällan gjorde så lite som möjligt samt att det var betydligt dyrare per röjd km.
Du hör tydligen till skaran som nervärderar kommunalarbetarna och inbillar Dig att de sitter och väntar på snön året runt
Påståendet att kommunalarbetarna skulle vara halvalkade som inte duger till annat är skandalöst
Personal och maskiner

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Claes Sörmland
hsd hsd skrev:
Påståendet att kommunalarbetarna skulle vara halvalkade som inte duger till annat är skandalöst
Det är nog äldre skribenter som minns lösningen med snösvängen. Det var ju så att det var våra missbrukare och samhällets utslagna som fick sköta snöröjningen mot kontant betalning. När var det man slutade med denna form av organisation och män med maskiner tog över? 90-talet?

Jag PRAOade i skolan (måste varit 90-talets första år) och hamnade med parkarbetare i en kommun i Stockholm. De fick lön varje fredag kontant och många hade missbruksbakgrund eller skulder hos kronofogden. Därav kontakt betalning veckovis. Lär väl inte finns kvar idag.

Tacka vet jag LKAB, blir det stopp på malmbanan så kommer några busslaster med gubbar med varsin snöskyffel. Just nu verkar dock persontågen ha problem med kylan, men förutsätter att malmen rullar på till Narvik som den ska.

J
Det är nog äldre skribenter som minns lösningen med snösvängen. Det var ju så att det var våra missbrukare och samhällets utslagna som fick sköta snöröjningen mot kontant betalning.
Har du något som styrker detta?

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Har du något som styrker detta?
Styrker vad? Vad är det du inte känner till? Snösvängen?

Den kommunala budgeten beslutas av kommunfullmäktige så är ni inte nöjda med snöröjningen i er kommun så är det antagligen bättre att skriva till era folkvalda istället för att fundera på om kommunens tjänstemän är lata eller alkoholiserade. Politiken brukar flockas kring de frågor som de upplever att väljarna värderar högst.

När det kommer till Trafikverket är jag rädd att lite dålig snöröjning snabbt förbleknar med alla andra utmaningar.

• Gilla
oleufven
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Du hör tydligen till skaran som nervärderar kommunalarbetarna och inbillar Dig att de sitter och väntar på snön året runt
Nej, jag frågade om du hade stöd för det du påstod och levererade en motbild av hur man kunde se på snösvängen innan den i flertalet kommuner lejdes ut.

Att dåtidens interna driftavdelningar var ineffektiva i såväl kommuner som verk står jag dock för. Men det är mer en ledningsfråga än en personalfråga, och såväl kommuner som verk är överlag dåliga arbetsgivare.
hsd hsd skrev:
Att du höjer tonläget istället för att svara på den faktiska sakfrågan imponerar inte. Jag har redan skrivit att beskrivningen av personalen främst var en retorisk figur, så du behöver inte ta i från tårna.
hsd hsd skrev:
Personal och maskiner
Ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.