I
C cpalm skrev:
Att de stått där så lång tid är ju absurt, men annars såg det åtminstone förr ofta ut så där i backen upp på Essingebron. Med avgång var 3:e minut stackar det upp sig snabbt.
Det är i det fallet de bakhjulsdrivna ledbussarna som lätt viker sig och jag misstänker att de helst inte backar med dessa.
Kan man backa med bil och släp så kan man backa med en ledbuss om man har tillräcklig med utrymme.

C
I Incinerator skrev:
Kan man backa med bil och släp så kan man backa med en ledbuss om man har tillräcklig med utrymme.
Gissar att det är en fråga om "arbetsmiljö" snarare än förarkompetens.
De lär ju inte vara det minsta svårbackade med drivhjulen är längst bak och styrningen längst fram. Förutom att man i princip har noll sikt rakt bakåt.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
I
C cpalm skrev:
Gissar att det är en fråga om "arbetsmiljö" snarare än förarkompetens.
De lär ju inte vara de minsta svårbackade med drivhjulen är längst bak och styrningen längst fram.
Vi får inte backa på egen hand hur som helst utanför vår depå, jag vet inte om det kan vara svar nog.
EDIT: Vi har givetvis kamera där bak så man har ok sikt tycker jag, nu har jag även CE behörighet så att backa diverse ekipage brukar funka bra om man tar det lugnt och inte skäms för att dra fram och rikta om.

• Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
RoTe
I Incinerator skrev:
Dock omöjligt om ledvinkelgivaren påverkas och låser hjulen, enda sättet att komma någon vart då är framåt och har man inte fäste nog att komma framåt är man körd.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
C
RoTe RoTe skrev:
har man inte fäste nog att komma framåt är man körd.
Har ofta stått och tittat på spektaklet och framåt är definitivt inte ett alternativ utan draghjälp, även om de har grepp på drivhjulen så viker det sig bara mer.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur mycket mer skattepengar är ni beredda att lägga för att alla vägar ska vara fullt framkomliga under pågående snöoväder?
Noll kronor mer till snöröjning förstås. Det fungerar utmärkt som det är nu.

Att det blir trafiksvårigheter när det faller 25cm på en dag är helt normalt och så är det överallt där det bor människor, inget unikt för sverige.

Om snöröjningen skulle kompensera för att 1 folk inte kan köra bil när det är vitt ute och 2 väljer billiga enhjulsdrivna bilar och 3 inte har bra vinterdäck på bilen skulle det bli enormt dyrt. Helt ointressant för mig som skattebetalare.

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
det är ju pinsmat att sverige har så dålig snöplogning om man jämför mot andra länder med samma klimat
Visst är det var och lämnade barn i Partille utkanten av Göteborg och det var bara E20 som var plogad inga parkeringar varken utanför Willys eller andra var plogade, fick hjälpa ett äldre pensionärs par då dom inte orkade putta kundvagnen i snön..
Detta är ett förbannat samhällssvek att det är så undermåligt röjt!

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
RoTe
Var precis ute på en promenad i Uppsala och det var ungefär 50% plogat gällande trottoarer som fastighetsägarna ansvarar för och lokalgatorna såg ut som dom bara var ned"trampade" av bilar. Det har inte snöat sedan lördag morgon.

J
RoTe RoTe skrev:
Var precis ute på en promenad i Uppsala och det var ungefär 50% plogat gällande trottoarer som fastighetsägarna ansvarar för och lokalgatorna såg ut som dom bara var ned"trampade" av bilar. Det har inte snöat sedan lördag morgon.
Ja dom privata verkar ta bättre ansvar men inte kommunala och det statliga för dom är så lediga😢

RoTe
J Jansson69 skrev:
Ja dom privata verkar ta bättre ansvar men inte kommunala och det statliga för dom är så lediga😢
Ja kommunala Uppsalahem hade inte snöröjt sina trottoarer här så det ligger nog något i det. Sedan är det ju nya direktiven om dygnsvila som säkert ställer till det med, förr röjde dom ju tills dom somnade bakom spakarna.

Unikt namn
useless useless skrev:
Hur mycket mer skattepengar är ni beredda att lägga för att alla vägar ska vara fullt framkomliga under pågående snöoväder?
Vi har väl norr om 6000 fångar som kan skickas ut med en spade på snöröjning.
Får tänka utanför boxen ;)

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
G
RoTe RoTe skrev:
Det där är också ett skämt varför ska fastighetsägarna behöva skotta kommunens trottoarer. (tur för mig att jag inte har någon trottoar på min sida 🤪).

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
J
RoTe RoTe skrev:
Ja kommunala Uppsalahem hade inte snöröjt sina trottoarer här så det ligger nog något i det. Sedan är det ju nya direktiven om dygnsvila som säkert ställer till det med, förr röjde dom ju tills dom somnade bakom spakarna.
Fast det jag tittade på idag när jag var ute så har det inte plogats en enda gång för det fanns inga vallar och säga att inte tiden räcker funkar inte när snön har legat i 4 dagar..

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
RoTe
G Greger_08 skrev:
Det där är också ett skämt varför ska fastighetsägarna behöva skotta kommunens trottoarer. (tur för mig att jag inte har någon trottoar på min sida 🤪).
Folk har väl röstat för det... Skämt åsido så brukar det fungera bra här, det är alltid kommunen som är sist ute med att rensa trottoarerna dom ansvarar för. Ibland skiter dom i det dessutom så jag har fått klaga ett par gånger att dom missat, t.ex. kring parker osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.