25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Kan man backa med bil och släp så kan man backa med en ledbuss om man har tillräcklig med utrymme.C cpalm skrev:
Gissar att det är en fråga om "arbetsmiljö" snarare än förarkompetens.I Incinerator skrev:
De lär ju inte vara det minsta svårbackade med drivhjulen är längst bak och styrningen längst fram. Förutom att man i princip har noll sikt rakt bakåt.
Vi får inte backa på egen hand hur som helst utanför vår depå, jag vet inte om det kan vara svar nog.C cpalm skrev:
EDIT: Vi har givetvis kamera där bak så man har ok sikt tycker jag, nu har jag även CE behörighet så att backa diverse ekipage brukar funka bra om man tar det lugnt och inte skäms för att dra fram och rikta om.
Noll kronor mer till snöröjning förstås. Det fungerar utmärkt som det är nu.useless skrev:
Att det blir trafiksvårigheter när det faller 25cm på en dag är helt normalt och så är det överallt där det bor människor, inget unikt för sverige.
Om snöröjningen skulle kompensera för att 1 folk inte kan köra bil när det är vitt ute och 2 väljer billiga enhjulsdrivna bilar och 3 inte har bra vinterdäck på bilen skulle det bli enormt dyrt. Helt ointressant för mig som skattebetalare.
Visst är det var och lämnade barn i Partille utkanten av Göteborg och det var bara E20 som var plogad inga parkeringar varken utanför Willys eller andra var plogade, fick hjälpa ett äldre pensionärs par då dom inte orkade putta kundvagnen i snön..M maria01 skrev:
Detta är ett förbannat samhällssvek att det är så undermåligt röjt!
Var precis ute på en promenad i Uppsala och det var ungefär 50% plogat gällande trottoarer som fastighetsägarna ansvarar för och lokalgatorna såg ut som dom bara var ned"trampade" av bilar. Det har inte snöat sedan lördag morgon.
Ja dom privata verkar ta bättre ansvar men inte kommunala och det statliga för dom är så lediga😢RoTe skrev:
Ja kommunala Uppsalahem hade inte snöröjt sina trottoarer här så det ligger nog något i det. Sedan är det ju nya direktiven om dygnsvila som säkert ställer till det med, förr röjde dom ju tills dom somnade bakom spakarna.J Jansson69 skrev:
Det där är också ett skämt varför ska fastighetsägarna behöva skotta kommunens trottoarer. (tur för mig att jag inte har någon trottoar på min sida 🤪).RoTe skrev:
Fast det jag tittade på idag när jag var ute så har det inte plogats en enda gång för det fanns inga vallar och säga att inte tiden räcker funkar inte när snön har legat i 4 dagar..RoTe skrev:
Folk har väl röstat för det... Skämt åsido så brukar det fungera bra här, det är alltid kommunen som är sist ute med att rensa trottoarerna dom ansvarar för. Ibland skiter dom i det dessutom så jag har fått klaga ett par gånger att dom missat, t.ex. kring parker osv.G Greger_08 skrev: