I
G Greger_08 skrev:
Tycker ofta trottoarerna är dåliga hela vintern om det inte råder flera plusgrader.

Man plogar inte i tid så det blir "kullersten" men av is som man inte klarar av att plogabort helt men lite sand på det och simsalabim är det "röjt".

Med tanke på hur cykelbanorna ser ut så tycker jag det är en stor skam att man inte röjer trottoarerna bättre.
Tur att man inte bor i Huddinge då.

Jag tog körkort 1983 och har haft min beskärda del av att köra fast med bilen i snödrivor och få sladd trots jag trodde jag anpassat hastigheten. Har knuffat många bilar, egen och andras, och gungat fram och tillbaka med snabba växlingar för att efter lång tid komma loss.
Och jag måste erkänna at jag kan inte minnas om snöröjningen var bättre ”förr. Samtidigt så var det fler söndagar när jag var ung. Men som sagt. Jag är blank över huruvida det var bättre eller sämre på låt oss säga slutet av 80-talet.

Sitter bak i bilen med en dotter som övningskör och vi i bilen pratar om just snöröjning och risker med framförallt dimman som ligger över E6.

Det jag har märkt är att gång- och cykelbanor oftare snöröjs numera. Vår lilla utfartsväg från villaområdet i västra Skåne är lite snlmoddig men cykelbanan bredvid är ren.

Kan nämna att efter vi hade stora problem att ta oss uppför en lång grusbacke i ett naturområde för ett gäng år sedan köpte jag snökedjor. Det var rätt svettigt den dagen, ett par bilar i diket och bärgaren vågade inte köra ned till parkeringen. Aldrig behövt kedjor efter det men ”bättre att ha och inte behöva…”

Så här är situationen på E6 mot Malmö just nu…

Bilinteriör, en person håller i ratten med ett rosa överdrag. Vägen utanför är snötäckt och disig med en hastighet på 92 km/h. Klockan visar 11:02.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
För egen del har jag noll klagomål på snöröjningen i södra Stockholm och specifikt i Älvsjö. I år och förra året har man upphandlat stora maskiner som körs av folk som sett snö några gånger tidigare. De är snabba och resultatet blir bra. Ja det finns några vägar man missat eller inte hunnit med men det mesta blir väldigt bra. Utanför mig har man kört tre gånger sedan snön kom, bor mitt i detta område.

För tre år sedan kördes det med små trädgårdsmaskiner som manövrerades av folk som aldrig plogat tidigare. Resultatet blev som man kunde förvänta sig.
Bra även med positiv kommentar.

I Sollentuna, iallafall där jag bor och bott i drygt 10 år, funkar åxå snöröjningen i kvarteret oerhört bra. Sen har jag hört att det tjafsas om prioritet på cykelvägar och där är jag inte påläst.

Det viktigaste tänker jag är dock att skolor och skolvägar prioriteras så inte skolbarnen tvingas ut i vägbanan.

Visst kan det några få gånger ta nån timme innan de plogar, men det måste man ju ha förståelse för. Men när de väl kommer gör de ett kanonjobb. Jag har inget att klaga på.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Försökte ta 108an till Staffanstorp för en timme sedan, massa snömodd och obefintlig sikt i den tjocka dimman, det i kombination med att folk körde som om det var sommar och strålande sol gjorde att vi vände hem igen.

hsd
Fairlane Fairlane skrev:
Men vad kostade det och är det värt att betala för en beredskap för något som inträffar relativt sällan?

Plogningen kunde gjorts bättre på platsen, men det var nog ändå plogat, inte bara saltat. Åtminstone tyckte jag det såg ut så på bilderna om man jämför med mängden snö som kommit på relativt kort tid.
Kostnaden var lägre ,det var på de tiden kommunerna hade egen personal och maskiner som utförde andra jobb då det inte snöade
Nuförtiden läggs allt ut på entreprenad och kostnaderna totalt har ökat
Dessutom fanns en yrkesstolthet på den tiden

• Gilla
Mats_R
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Och jag måste erkänna at jag kan inte minnas om snöröjningen var bättre ”förr.
Någonting som definitivt var bättre förr var att plogbilarna verkligen plogade. Nu verkar de livrädda att plogen ska nudda asfalten av någon anledning. Många verkar tro att det handlar om att plogbilsföraren är rädd för att slita på plogen. Kan nog till viss del vara det, men hade det varit enda anledningen hade rimligtvis de som köpt in plogtjänsten haft med i kravet att det verkligen ska plogas på riktigt. Min misstanke är att det handlar om att beställaren är rädd att plogningen ska slita på asfalten. Så frågan är väl om asfalten var bättre förr? Med tanke på vägarnas ofta taskiga skick är det lätt att tro det.

hsd hsd skrev:
Kostnaden var lägre ,det var på de tiden kommunerna hade egen personal och maskiner som utförde andra jobb då det inte snöade
Nuförtiden läggs allt ut på entreprenad och kostnaderna totalt har ökat
Dessutom fanns en yrkesstolthet på den tiden
Har du något som helst stöd för något av de här påståendena?

En lika trolig motbild är att materialet underutnyttjades, att det på kommunen satt en hoper halvalkade förare som inte dög till något annat och inte sällan gjorde så lite som möjligt samt att det var betydligt dyrare per röjd km.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En lika trolig motbild är att materialet underutnyttjades, att det på kommunen satt en hoper halvalkade förare som inte dög till något annat och inte sällan gjorde så lite som möjligt samt att det var betydligt dyrare per röjd km.
Kanske var samma som på sommaren rensade skräp i parkerna. Men det kanske ändå var ett bättre alternativ då dessa ändå kom in i någon sorts gemenskap. Kostnaden för dessa personer lär inte vara mindre idag, men det är andra myndigheter som får betala.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Så du tror inte att det fanns en yrkesstolthet, men tycker vi ska ha snöröjning i kommunal regi av socialpolitiska skäl. Förstår jag dig rätt då?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Bra även med positiv kommentar.

I Sollentuna, iallafall där jag bor och bott i drygt 10 år, funkar åxå snöröjningen i kvarteret oerhört bra. Sen har jag hört att det tjafsas om prioritet på cykelvägar och där är jag inte påläst.

Det viktigaste tänker jag är dock att skolor och skolvägar prioriteras så inte skolbarnen tvingas ut i vägbanan.

Visst kan det några få gånger ta nån timme innan de plogar, men det måste man ju ha förståelse för. Men när de väl kommer gör de ett kanonjobb. Jag har inget att klaga på.
Efter nattens snöfall var min gata plogad 10:00. Nu kör de övriga gator runt om. De större vägarna är då redan gjorda. Några kommer ju få vänta till sent i kväll eller till och med imorgon gissar jag, men det är kanske inte helt orimligt.

Det verkar också väldigt lätt att glömma bort att kvaliteten på plogningen styrs hårt av hur man kommer åt gatorna. Står det bilar parkerade blir det ju skit hur man än gör och det går ju inte att fixa innan det är servicedag.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Senaste här i Stockholm är att de ska börja smälta snö med returfjärrvärme vid Högdalens värmeverk, om jag inte mins fel eldar de sopor där, kanske nått annat oxå.
Men hur blir det nu när alla sopor ska sorteras, blir det några sopor över att elda ??

För några år sen la man upp en stor hög i Bromma, när den smälte rann vattnet ner i den bredvid liggande Lillsjön som sitter ihop med Mälaren...borde varit enklare att tippa direkt i sjön.
En "omöjlig ekvation". Vi är suveräna på att elda sopor, så till den milda grad att vi importerterar detta fossila bränsle. Samtidigt byggs just sortering ut som du påpekar. Man satsar hårt på att få bort plasten. Då förloras bränsle i pannorna och man får fylla på med... mer sopor (när det skulle ha varit flis - men pannorna och tekniken är inte så flexibla). Förbränningen och rökgasreningen är betydligt svårare saker än vad de flesta tror.
Vad gäller snöhögarna är det helt enkelt så att man vill ha en liten fördröjning och infiltration av smältvattnet. Samma logik som att du helst tvättar bilen på gräsmattan ifall du gör det hemma.

J
Har du något som helst stöd för något av de här påståendena?

Har du stöd för ditt påstående om alkoholiserade kommunanställda?

• Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Så du tror inte att det fanns en yrkesstolthet, men tycker vi ska ha snöröjning i kommunal regi av socialpolitiska skäl. Förstår jag dig rätt då?
Är det lönsamt socialpolitiskt att göra så ser jag inget fel i det. Finns massor med jobb med låga krav på kompetens som man kan låta folk utföra som annars hade fått en massa bidrag. Nu menar jag inte att de ska ut och köra stora plogbilar, men mindre fordon lämpade för plogning där det är trångt kan säkert funka.

J Jansson69 skrev:
Har du stöd för ditt påstående om alkoholiserade kommunanställda?
Att t.ex. parkförvaltningen i många kommuner har en del med missbruksproblem som jobbar där är väl ingen hemlighet.

J
L lbgu skrev:
Att t.ex. parkförvaltningen i många kommuner har en del med missbruksproblem som jobbar där är väl ingen hemlighet.
När vi pratar om snöröjning så är det lastbils och maskinförare jag pratar om och tror du att dessa är alkoholister så får du gärna lägga fram bevis om detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.