M maria01 skrev:
funkar bra nordamerika har vart på många ställen där det är ren skrapat och när dom plogar ser man gnistor från stålet i sverige plogar man inte så längre

30 år sen var svenska komuner mycket bättre på plogning en idag då var det rent på varje trottar så är det inte idag
Bodde inte du i Frankrike, eller minns jag fel? 🤔

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
hallunda det är hela sverige det
Nej, det var ett exempel, dvs ett mer än vad du gett...
Ditt påstående var "det är ju pinsmat att sverige har så dålig snöplogning om man jämför mot andra länder med samma klimat" och du fick då frågan vilka länder du jämför med och ditt svar var "har du sett hur det ser ut på svenska vägar dom senaste dagarna?". Det är ju lite av ett goddag yxskaft-svar, eller?

M maria01 skrev:
funkar bra nordamerika har vart på många ställen där det är ren skrapat och när dom plogar ser man gnistor från stålet i sverige plogar man inte så längre
Jag har också varit i Nordamerika och det är stort och skiljer sig från Sverige. Tittar man på Canadas inland till exempel så är det mer snö, men också kallare och torrare. Tittar man på Salt Lake så gäller samma sak där. Bilden från Hallunda är alltså aktuell. Duger inte den plogningen? Är det så man inte plogar i Sverige längre?

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
I
M maria01 skrev:
kostar mer för vården att inte ploga trottoarer när alla äldre ramlar
Med tanke på att vi i dag har väderprognoser som oftast brukar varna för dessa oväder så förbereder intelligenta människor sej för att kunna ta smällen och stanna hemma och inte ge sej ut på ett par dagar.

• Gilla
  • Arg
nilzzon3 och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bodde inte du i Frankrike, eller minns jag fel? 🤔
och?

• Haha
  • Arg
kashieda och 3 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Med tanke på att vi i dag har väderprognoser som oftast brukar varna för dessa oväder så förbereder intelligenta människor sej för att kunna ta smällen och stanna hemma och inte ge sej ut på ett par dagar.
där ser man hur mycket du bryr dig om dina päron

• Arg
Incinerator
  • Laddar…
M maria01 skrev:
kostar mer för vården att inte ploga trottarer när alla äldre ramlar
Har du någon statistik på det? Varför skulle fler gamlingar vara ute och ramla under en pågående snöstorm jämfört med annars?

• Gilla
  • Arg
  • Älska
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det var ett exempel, dvs ett mer än vad du gett...
Ditt påstående var "det är ju pinsmat att sverige har så dålig snöplogning om man jämför mot andra länder med samma klimat" och du fick då frågan vilka länder du jämför med och ditt svar var "har du sett hur det ser ut på svenska vägar dom senaste dagarna?". Det är ju lite av ett goddag yxskaft-svar, eller?

Jag har också varit i Nordamerika och det är stort och skiljer sig från Sverige. Tittar man på Canadas inland till exempel så är det mer snö, men också kallare och torrare. Tittar man på Salt Lake så gäller samma sak där. Bilden från Hallunda är alltså aktuell. Duger inte den plogningen? Är det så man inte plogar i Sverige längre?
https://www.mitti.se/nyheter/busskaos-i-tullinge-efter-snosmockan-6.3.338246.3ae036eda8

• Arg
Incinerator
  • Laddar…
I
M maria01 skrev:
där ser man hur mycket du bryr dig om dina päron
Är du dum på riktigt eller har du bara en dålig dag??
Du har inte en jävla aning om hur mycket som jag hjälper mina föräldrar så var vänlig att dra åt helvete!!

• Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:

30 år sen var svenska komuner mycket bättre på plogning en idag då var det rent på varje trottar så är det inte idag
1000 inställda flyg, 600 olyckor och en masskrock med 45 bilar på grund av 21 cm snö. Är det bättre än Sverige?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2pnOzy/vinterkaos-i-usa-rekordmycket-sno-i-chicago

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Tycker det är ett väldans gnäll på snöröjningen.
Jag kan hålla med om att SL får problem med stora ledbussar och vissa elbussar men inte fasen har vi som kör peronbil haft några större problem att köra runt i Stockholm senaste dagarna.
Så otroligt mycket snö har det ju inte kommit.
Det var värre för något eller att par år sedan.

• Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
G
I Incinerator skrev:
Tycker ofta trottoarerna är dåliga hela vintern om det inte råder flera plusgrader.

Man plogar inte i tid så det blir "kullersten" men av is som man inte klarar av att plogabort helt men lite sand på det och simsalabim är det "röjt".

Med tanke på hur cykelbanorna ser ut så tycker jag det är en stor skam att man inte röjer trottoarerna bättre.

• Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Min upplevelse från de orter jag har bott på (har i och för sig bara bott i Norrland) är att snöröjningen är bättre nu än för några decennier sedan. Förr plogades i princip aldrig gångvägarna, utan det blev upptrampade stigar med tiden. Man kunde åka spark överallt, men nu hyvlas och sandas det så fort det blir lite packad snö på vägen.

Jag tror den största skillnaden är folks förväntningar. Kommer det några dm snö så blir det problem i ett par dygn. Det är liksom bara att acceptera och hålla sig borta från vägarna så långt det går.

Det enda som möjligen blivit sämre är att man väntar lite längre innan snöröjningen startar. Men det har ganska liten betydelse i sammanhanget förutom för de som absolut måste ge sig ut i snöfallet.

• Gilla
  • Ledsen
uuu och 7 till
  • Laddar…
C
Isakare Isakare skrev:
10 bussar i en backe i Tullinge, den första körde fast igår mitt på dagen, sen har det fyllts på, reportage på nyheterna nyss där man såg kalabaliken.
Att de stått där så lång tid är ju absurt, men annars såg det åtminstone förr ofta ut så där i backen upp på Essingebron. Med avgång var 3:e minut stackar det upp sig snabbt.
Det är i det fallet de bakhjulsdrivna ledbussarna som lätt viker sig och jag misstänker att de helst inte backar med dessa.

Fairlane
M maria01 skrev:
[länk]
Får jag då returnera med "Tullinge det är hela Sverige det"?

Du har påstått att det fungerar bättre i andra länder med samma klimat som Sverige och har sen gett ett exempel i form av Nordamerika, som till stor del har ett helt annat klimat än Sverige...

Känns mest som det vanliga gnället på att allt i Sverige är dåligt.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
I
G Greger_08 skrev:
Tycker ofta trottoarerna är dåliga hela vintern om det inte råder flera plusgrader.

Man plogar inte i tid så det blir "kullersten" men av is som man inte klarar av att plogabort helt men lite sand på det och simsalabim är det "röjt".

Med tanke på hur cykelbanorna ser ut så tycker jag det är en stor skam att man inte röjer trottoarerna bättre.
Det håller jag till stor del med om, i staden där jag hoppar in extra som bussförare så är man usel på snöskottningen på framför allt busshållplatserna vilket ställer till det för personer med rollator som får problem under några dagar.

• Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.