25 402 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Så är det. Jag har en rolig historia om detta. I vår kommun hade en av entreprenörerna länge varit en lokal gubbe. Han var van att kommunen alltid var försenad så han körde igång snöröjningen som vanligt i väntan på att upphandlingen skulle komma ut. Tiden gick så till slut ringde han kommunen och fick reda på att den nya upphandlaren varit lite förutseende och gjort upphandlingen redan i augusti. Han var något upprörd att ha snöröjt halva vintern gratis åt den entreprenör som vunnit avtalet. "Hur kan man upphandla snöröjning på sommaren?! Så har det aldrig varit förut."Claes Sörmland skrev:
Det kallas att vara ute i god tid.H HenrikHuslöse skrev:Så är det. Jag har en rolig historia om detta. I vår kommun hade en av entreprenörerna länge varit en lokal gubbe. Han var van att kommunen alltid var försenad så han körde igång snöröjningen som vanligt i väntan på att upphandlingen skulle komma ut. Tiden gick så till slut ringde han kommunen och fick reda på att den nya upphandlaren varit lite förutseende och gjort upphandlingen redan i augusti. Han var något upprörd att ha snöröjt halva vintern gratis åt den entreprenör som vunnit avtalet. "Hur kan man upphandla snöröjning på sommaren?! Så har det aldrig varit förut."
funkar bra nordamerika har vart på många ställen där det är ren skrapat och när dom plogar ser man gnistor från stålet i sverige plogar man inte så längreI Incinerator skrev:
30 år sen var svenska komuner mycket bättre på plogning en idag då var det rent på varje trottar så är det inte idag
Där jag bor är det flera busslinjer som möter/korsar varandra för folk som behöver åka på tvären i området.I Incinerator skrev:Jag missade att lägga till att trafikledningen i detta systemet också kan skicka ut meddelanden om te.x. att en gata ska undvikas pga någon störning som man fått inrapporterad.
Jag håller inte med dej om radio, nu jobbar jag bara extra som bussförare sedan i somras och har ingen stor erfarenhet men om alla sköter att lämna väsentliga uppgifter in till trafikledningen och den skickar ut den info man har fått in vidare så är detta systemet nog överlägset öppen radio som dessutom kan avlyssnas av obehöriga.
Förr när de hade radio funkade det utmärkt "Nu är jag vid kyrkan" ropade ena bussen "Framme om 2 minuter" ropade den andra.
Väldigt enkelt.
Idag är det nära nog katastrof vid bussbytena, ingen kommunikation och bussen åker iväg på klockslag oavsett om den andra bussen kommit eller inte, trots att systemet bygger på att bussarna sammarbetar.
Eller som i detta fall, en buss ropar ut till alla "Det är stopp på Sångavägen, plogbil i diket, sväng inte in här"
Nu är det så att bussarna har tidtabeller att följa och det är varken taxi eller jallabussar som stannar där passagerarna vill.Isakare skrev:
Där jag bor är det flera busslinjer som möter/korsar varandra för folk som behöver åka på tvären i området.
Förr när de hade radio funkade det utmärkt "Nu är jag vid kyrkan" ropade ena bussen "Framme om 2 minuter" ropade den andra.
Väldigt enkelt.
Idag är det nära nog katastrof vid bussbytena, ingen kommunikation och bussen åker iväg på klockslag oavsett om den andra bussen kommit eller inte, trots att systemet bygger på att bussarna sammarbetar.
Eller som i detta fall, en buss ropar ut till alla "Det är stopp på Sångavägen, plogbil i diket, sväng inte in här"
Om bussarna ska vänta in varandra som du verkar anse, var tycker du att man ska hämta in den tiden så att tidtabellerna funkar igen?