P
Ett stort problem idag är ju hur kraven på upphandling av snöröjning fungerar... få krav.. lägst pris.. vilket får dom seriösa att bli utkonkurerade av såna som lägger så låga anbud med få dåliga grejer som inte ens borde varit godkända att ta ploguppdrag med ,så det är inte konstigt att vi ser en hel del stolpskott som aldrig har sett nån plogat snö som får jobbet som snöröjare

Och utvärdering och rättning till nästa år uteblir och samma idioti upprepas gång på gång för man tvingas följa puckade regler för upphandlingen

• Gilla
polloq och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Ett stort problem idag är ju hur kraven på upphandling av snöröjning fungerar... få krav.. lägst pris.. vilket får dom seriösa att bli utkonkurerade av såna som lägger så låga anbud med få dåliga grejer som inte ens borde varit godkända att ta ploguppdrag med ,så det är inte konstigt att vi ser en hel del stolpskott som aldrig har sett nån plogat snö som får jobbet som snöröjare

Och utvärdering och rättning till nästa år uteblir och samma idioti upprepas gång på gång för man tvingas följa puckade regler för upphandlingen
Men då har man inte ställt rätt krav. Om anbudsgivaren inte kan visa att man klarar uppdraget och har referenser så ska anbudet förkastas. Klarar entreprenören sedan inte att faktiskt sköta uppdraget finns möjlighet att kräva vite, häva avtalet o.s.v.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
G
H HenrikHuslöse skrev:
Men då har man inte ställt rätt krav. Om anbudsgivaren inte kan visa att man klarar uppdraget och har referenser så ska anbudet förkastas. Klarar entreprenören sedan inte att faktiskt sköta uppdraget finns möjlighet att kräva vite, häva avtalet o.s.v.
Brukar bli så när beställare är kommun, landsting eller staten.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Dagens bussar har ett kommunikationssystem som går till trafikledningen, man trycker på en "knapp" på en skärm och så ringer trafikledningen upp den aktuella bussen så radio behövs inte.
Då hävdar jag att bussar behöver öppen radio som de haft tidigare. Här har vi ju ett av problemen, den ena vet inte vad den andra gör.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Men i verkligheten händer inget av detta. Utan det förs lite mild svensk dialog med entreprenören och där stannar det.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men i verkligheten händer inget av detta. Utan det förs lite mild svensk dialog med entreprenören och där stannar det.
Ja, men det är ett val de gör, inte ett fel på lagstiftningen.

• Gilla
Jentec
  • Laddar…
G
I min kommun har peab varit entreprenör i massa år men dom tar in olika UE varje år..

Men kommunen har väl inte tid att prata med flera entreprenör måste ju hinna med fikat...

Claes Sörmland
H HenrikHuslöse skrev:
Ja, men det är ett val de gör, inte ett fel på lagstiftningen.
Man kanske ska utforma lagstiftning för att styra den offentliga förvaltningen som är kompatibel med svensk offentlig kultur tänker jag.

Och ledsen men det är inte de mest aggressiva rövhattarna till människor som arbetar inom svensk offentlighet och som kan leva upp till de där kraven.

• Gilla
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
I min kommun har peab varit entreprenör i massa år men dom tar in olika UE varje år..

Men kommunen har väl inte tid att prata med flera entreprenör måste ju hinna med fikat...
Troligen är papperskraven vid upphandling så omfattande att småskuttarna inte ens har kompetens att lägga anbud. De kan ju ploga och få sina maskiner servade men är troligen inga stjärnor på pappersarbete. De har varken personalen eller kompetensen. Och dessutom brukar upphandlingen rikta sig till mellanstora företag, kommunen orkar inte hantera avtal med för många småföretagare. Då blir det inte mycket till konkurrens kvar på en lokalmarknad.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen är papperskraven vid upphandling så omfattande att småskuttarna inte ens har kompetens att lägga en anbud. De kan ju ploga och få sina maskiner servade men är troligen inga stjärnor på pappersarbete. De har varken personalen eller kompetensen. Och dessutom brukar upphandlingen rikta sig till mellanstora företag, kommunen orkar inte hantera avtal med för många småföretagare. Då blir det inte mycket till konkurrens kvar på en lokalmarknad.
Framför allt har inte småskuttar kapaciteten till dessa stora avtal med rätt antal maskiner mm..

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
För egen del har jag noll klagomål på snöröjningen i södra Stockholm och specifikt i Älvsjö. I år och förra året har man upphandlat stora maskiner som körs av folk som sett snö några gånger tidigare. De är snabba och resultatet blir bra. Ja det finns några vägar man missat eller inte hunnit med men det mesta blir väldigt bra. Utanför mig har man kört tre gånger sedan snön kom, bor mitt i detta område.

För tre år sedan kördes det med små trädgårdsmaskiner som manövrerades av folk som aldrig plogat tidigare. Resultatet blev som man kunde förvänta sig.

• Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
I Sundsvall verkar det vara ordning på snöröjningen enligt detta reportage ? Bodde där på 80 talet då det var snöriktiga vintrar varje år och då var det inga problem, men allt var ju bättre förr 😉

Verkar även som de planerat rena smältvattnet. EDIT: Dåligt läst av mig , redan ordnat som det ser ut 👍

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...system-ska-stoppa-fororeningar-fran-snoberget

Bor nu en bit söderut och tycker vi har bra snöröjning, har en bra granne med stor traktor som alltid fixar plogkanten.

Redigerat:
I
I Incinerator skrev:
Dagens bussar har ett kommunikationssystem som går till trafikledningen, man trycker på en "knapp" på en skärm och så ringer trafikledningen upp den aktuella bussen så radio behövs inte.
Isakare Isakare skrev:
Då hävdar jag att bussar behöver öppen radio som de haft tidigare. Här har vi ju ett av problemen, den ena vet inte vad den andra gör.
Jag missade att lägga till att trafikledningen i detta systemet också kan skicka ut meddelanden om te.x. att en gata ska undvikas pga någon störning som man fått inrapporterad.
Jag håller inte med dej om radio, nu jobbar jag bara extra som bussförare sedan i somras och har ingen stor erfarenhet men om alla sköter att lämna väsentliga uppgifter in till trafikledningen och den skickar ut den info man har fått in vidare så är detta systemet nog överlägset öppen radio som dessutom kan avlyssnas av obehöriga.

I min lilla förortskommun verkar snöröjningen funkat hyfsat. Det har nog underlättat att det värsta snöfallet kom under trafikmässigt lugna dagar. Trottoaren och cykelvägarna hade kunnat röjas bättre. Men det var å andra sidan var det ett jävla gnäll det året de var ute o röjde dessa först.

Själv har jag enskild väg fram till huset och röjningen av den har skötts alldeles förträffligt av mannen och sonen med hjälp av en rejäl snöslunga. Men som varje gång det snöat det minsta blir det prat om att köpa traktor.

Det här med att den stora staden dumpar snön i Mälaren ser jag verkligen ingen väg runt. Hade nederbörden kommit som regn hade det ju dessutom runnit för egen maskin ner i Mälaren.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.