Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Nog anser jag det viktigare att en skröplig gamling får den hjälp som behövs än att en unge kommer till skolan.
Det är väl inte frågan om att inte få hjälp, utan kanske att hemtjänsten inte kan köra hela vägen fram utan får parkera 200 m bort och gå, några dagar var 20:e år.

Fairlane Fairlane skrev:
Det är väl inte frågan om att inte få hjälp, utan kanske att hemtjänsten inte kan köra hela vägen fram utan får parkera 200 m bort och gå, några dagar var 20:e år.
Och händer det några dagar vart 10-20 år, ja så är livet, kanske det som vi ska förvänta oss och vara förberedda på.
Men hemtjänsten löser det, åtminstone här i vårt område där jag har lite erfarenhet om hur den fungerar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Men efter att ha följt tråden kanske man får dela upp förutsättningarna, dvs Stockholms län med 2,5 miljoner innevånare, med en helt annan trafikintensitet och sedan övriga landet. Sedan har vi Norrland och södra Sverige t.ex. Götaland som också har olika förutsättningar där jag här nere inte ens behöver ta ut snöslungan varje år utan bara skrapa bort det lilla som kommer med skyffel.
Så vi har olika förutsättningar och även förväntningar.

Fairlane
A AndersS skrev:
Och händer det några dagar vart 10-20 år, ja så är livet, kanske det som vi ska förvänta oss och vara förberedda på.
Men hemtjänsten löser det, åtminstone här i vårt område där jag har lite erfarenhet om hur den fungerar.
Helt enig. Ett normalår ska snöröjningen vara dimensionerad för. Även då blir det frågan om i vilken ordning saker ska skottas, men det ska hanteras tillräckligt snabbt.

Det är när det sker något utöver det normala som man får ha lite överseende anser jag. Det är inte rimligt att ha beredskap för detta konstant.

Om man däremot misslyckas med snöröjningen varje år så har man för låg beredskap. Hur stor beredskap som behövs varierar såklart över landet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
I Stockholm tror vi att det blir snökaos var 10:e år eller så, uppvärmningen och så var det så mycket mer snö när vi var barn. Vi anpassar snöröjningen efter den föreställningen, inbillningen att Mälardalen är Skåne. Men verkligheten är att det blir snökaos några veckor nästan varje vinter. Sen kommer en vinter när vi har tur med hur nederbörden och mildväderperioderna placerar sig och så får vi bekräftelse av vår felaktiga föreställning att snökaos är något ovanligt och det rullar vidare.

Förnekelsen är så stor att ungdomen hasar runt i vita sneakers i modden. Jag gjorde detsamma i de tidiga 20, man vill liksom inte acceptera snö här, det är inte värdigt en urban livsstil. Uttrycket det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder lägger betoningen på den första delen s a s.

Fairlane
Snön kommer nästan varje vinter, snökaos däremot är mer ovanligt, enligt min åsikt.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Snön kommer nästan varje vinter, snökaos däremot är mer ovanligt, enligt min åsikt.
Varje större snöfall kring Stockholm innebär några dagars snökaos. Kommer sen en stabil mildperiod på någon vecka så att snön smälter bort blir det inte långvarigt. Om det kommer mer snö förvärras det. Det är ju det som har hänt denna vinter.

Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varje större snöfall kring Stockholm innebär några dagars snökaos. Kommer sen en stabil mildperiod på någon vecka så att snön smälter bort blir det inte långvarigt. Om det kommer mer snö förvärras det. Det är ju det som har hänt denna vinter.
En halvmeter snö på 4 dagar sker inte varje år.
Att det sen varje år är några som fastnar med sina bilar och att några lastbilar blir stående är såklart inte bra, men jag ser inte det som ett snökaos, utan ett problem att folk inte byter till vinterdäck eller anpassar sin körning.

Men verkligheten är att det blir snökaos några veckor nästan varje vinter.
Fairlane Fairlane skrev:
Varje större snöfall kring Stockholm innebär några dagars snökaos.
Jag håller med @Claes Sörmland här och givetvis styrker jag min åsikt med trovärdiga källor!

Nyhetsrubrik: Kaos i snöovädret, extrem situation, med två journalister och publiceringsdatum.
Artikelrubrik: Snökaos – stora utmaningar i Västsverige, författare Linnea Blomberg, datum 2025-01-03.
Snökaos på E4: Olyckor rullar in" - rubrikbild från artikel publicerad 2024-03-16 av Peter Schwartz och Ruben Grive.
Artikelrubrik: "Efter snökaoset – ny smocka väntas i Västsverige" med författare och datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rubrik med texten "Glenn fast på flygplan i snöovädret" och författarens namn Matilda Aprea.
SMHI varnar för nytt snökaos – tåg ställs in" rubrik från nyhetsartikel med publiceringsdatum.
En person promenerar i kraftigt snöfall, med en jacka över huvudet, på en trottoar i Uppsala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
hjalmar17
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
utan kanske att hemtjänsten inte kan köra hela vägen fram utan får parkera 200 m bort och gå, några dagar var 20:e år.
I delar av Norrland kan du nog byta 200 meter till avsevärt längre sträckor i många fall...

Nu har vi väl snart haft blidväder i en vecka. Så länge dagvattnet har någonstans att ta vägen kommer nog en stor del av snöproblemen med andra ord vara över ca tre veckor efter att det började.

Det skulle jag säga är snabbt nog på de flesta vis.

Vilka problem man (i alla fall i Stockholm) väljer att åtgärda fram till att verkligheten gör det åt en är jag mindre imponerad av. Framför allt den ideologiska prioriteringen av ett fåtal cyklister framför att det på ett rimligt sätt går att röra sig till fots.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med @Claes Sörmland här och givetvis styrker jag min åsikt med trovärdiga källor!

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Att det varje år är snökaos någonstans säger förstås ingenting ens med Aftonbladets rubrikspråk.

Jag tror inte alls att vi har snökaos i Stockholm varje år och är då inte heller intresserad av att betala som om vi hade det.

Att det å andra sidan inte går att få fram daglönare som kan lösa problemen när de väl uppstår kan jag inte heller uppröras över – på det stora hela är det nog bra.

Men vad man då gör när det väl är vinter kan ändå ställa kommunerna i olika bra ljus.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
I delar av Norrland kan du nog byta 200 meter till avsevärt längre sträckor i många fall...
Ja så kan det såklart vara, vilket gör det rimligt att man får anpassa skottningen beroende på var i landet man är.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Stockholm ligger vare sig i Västsverige eller i Uppsala.😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
C
I Stockholm tror vi att det blir snökaos var 10:e år eller så, uppvärmningen och så var det så mycket mer snö när vi var barn. Vi anpassar snöröjningen efter den föreställningen, inbillningen att Mälardalen är Skåne. Men verkligheten är att det blir snökaos några veckor nästan varje vinter. Sen kommer en vinter när vi har tur med hur nederbörden och mildväderperioderna placerar sig och så får vi bekräftelse av vår felaktiga föreställning att snökaos är något ovanligt och det rullar vidare.
Är det verkligen en förnekelse?
Själv har jag en klar bild av att Mälardalens klimat är just sådant att det inte kommer några extrema snömängder och att återkommande mildväder under vintern ofta håller snön i schack på naturlig väg.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.