25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
En entreprenör tar bara sitt anvisade område…… men med bättre ledning kan man lätt anpassa området…… idag har det röjts överallt både med maskiner och handkraft men i förrgår hände det inte mycket……
Så man undrar hur det bestäms när vägarna ska hållas plogade……..?
Inget ont om stackarna i maskinerna dom gör nog sitt bästa bristen ligger ofta hos beställaren (kommunen) att dom inte kallar ut röjning i tid……
Så man undrar hur det bestäms när vägarna ska hållas plogade……..?
Inget ont om stackarna i maskinerna dom gör nog sitt bästa bristen ligger ofta hos beställaren (kommunen) att dom inte kallar ut röjning i tid……
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Nä just det, det är skillnad på ditt och mittF fribygg skrev:
I en del fall är det så olyckligt att en part plogar å sandar gång och cykelväg sen blåser väghållarens plogbil upp snön till gång och cykelvägen
Man kan ju inte gärna vänta med att röja den kommunala gång och cykelvägen tills staten röjt sin väg tänker jag.hsd skrev:
Nu hör väl inte det till vanligheterna? Det vanliga är nog att det är samma väghållare för bilvägen och den cykel/gångbana som löper bredvid. Sedan kan det vara olika entreprenörer eller fordon som ansvarar för att röja den ena och den andra.hsd skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vem påstår det?M maria01 skrev:
Äger man en privat väg så får man snöröja den själv, det är inget som kommunen gör, vare sig i egen regi eller upphandlad.
Du blandar väl inte ihop det här med om man har skyldighet att röja trottoaren framför sin fastighet eller inte?
Lite sent på bollen...
...men har inte hittat i tråden om hur gångvägar som förvaltas av samfällighet skall snöröjas och vinterväghållas.
Jag försöker reda ut hur ansvaret för snöröjning ser ut i en samfällighetsförening, specifikt på samfälld mark som ligger direkt utanför varje fastighet (t.ex. samfällighetens gångvägar framför husen).
Här är utgångsläget:
...men har inte hittat i tråden om hur gångvägar som förvaltas av samfällighet skall snöröjas och vinterväghållas.
Jag försöker reda ut hur ansvaret för snöröjning ser ut i en samfällighetsförening, specifikt på samfälld mark som ligger direkt utanför varje fastighet (t.ex. samfällighetens gångvägar framför husen).
Här är utgångsläget:
- Gångvägen ingår i en gemensamhetsanläggning.
- Samfälligheten förvaltar gemensamhetsanläggningen, dvs. inte delägarförvaltad
- Är det samfällighetsföreningen som formellt ansvarar för snöröjning/halkbekämpning på gångvägen som ligger “framför” en enskild fastighet?
- Kan föreningen genom stämmobeslut lägga över ansvaret på respektive fastighetsägare (t.ex. ”var och en skottar framför sin tomt”)?
- Hur brukar detta bedömas om någon halkar på den samfällda ytan – riktas ansvaret mot föreningen, styrelsen eller mot den enskilde fastighetsägaren?
- Finns det praxis, lagrum eller erfarenheter från liknande samfälligheter (borde finnas ett antal, tror inte vi är unika)?
om nån halkar på föreningens mark så kan ni nog bli skylldigaS Snicke Snacka skrev:Lite sent på bollen...
Här är utgångsläget:
Frågorna jag funderar på är:
- Gångvägen ingår i en gemensamhetsanläggning.
- Samfälligheten förvaltar gemensamhetsanläggningen, dvs. inte delägarförvaltad
Jag är främst ute efter hur det faktiska juridiska ansvaret brukar tolkas, inte bara hur det ofta görs i praktiken.
- Är det samfällighetsföreningen som formellt ansvarar för snöröjning/halkbekämpning på gångvägen som ligger “framför” en enskild fastighet?
- Kan föreningen genom stämmobeslut lägga över ansvaret på respektive fastighetsägare (t.ex. ”var och en skottar framför sin tomt”)?
- Hur brukar detta bedömas om någon halkar på den samfällda ytan – riktas ansvaret mot föreningen, styrelsen eller mot den enskilde fastighetsägaren?
- Finns det praxis, lagrum eller erfarenheter från liknande samfälligheter (borde finnas ett antal, tror inte vi är unika)?