En entreprenör tar bara sitt anvisade område…… men med bättre ledning kan man lätt anpassa området…… idag har det röjts överallt både med maskiner och handkraft men i förrgår hände det inte mycket……
Så man undrar hur det bestäms när vägarna ska hållas plogade……..?
Inget ont om stackarna i maskinerna dom gör nog sitt bästa bristen ligger ofta hos beställaren (kommunen) att dom inte kallar ut röjning i tid……

Lokala nyheterna hade ett inslag om detta 18:14 idag.

hsd hsd skrev:
Om det är en entreprenör eller kommun så tar de snön på vägen till de olika områdena men med flera entreprenörer så tar de bara anvisat område
Inte tar (eller tog) kommunen snön på de statliga vägarna de åker på för att komma till sina egna gator.

hsd
F fribygg skrev:
Inte tar (eller tog) kommunen snön på de statliga vägarna de åker på för att komma till sina egna gator.
Nä just det, det är skillnad på ditt och mitt
I en del fall är det så olyckligt att en part plogar å sandar gång och cykelväg sen blåser väghållarens plogbil upp snön till gång och cykelvägen

hsd hsd skrev:
I en del fall är det så olyckligt att en part plogar å sandar gång och cykelväg sen blåser väghållarens plogbil upp snön till gång och cykelvägen
Man kan ju inte gärna vänta med att röja den kommunala gång och cykelvägen tills staten röjt sin väg tänker jag.

hsd hsd skrev:
Iofs är ju både kommunens och statens vägar våra..

hsd
Det skulle kunna fungera om det vore så enkelt att det bara fanns 2 aktörer, med lite samordning

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Det skulle kunna fungera om det vore så enkelt att det bara fanns 2 aktörer, med lite samordning
Men det skulle väl knappast fungera bättre med/ för alla privata väghållare även om kommun och stat skötte väghållningen i egen regi?

hsd
Privata väghållare får då som nu ordna snöröjning själva

hsd hsd skrev:
Nu hör väl inte det till vanligheterna? Det vanliga är nog att det är samma väghållare för bilvägen och den cykel/gångbana som löper bredvid. Sedan kan det vara olika entreprenörer eller fordon som ansvarar för att röja den ena och den andra.

hsd hsd skrev:
Privata väghållare får då som nu ordna snöröjning själva
inte i stockholm enligt visa här

Fairlane
M maria01 skrev:
inte i stockholm enligt visa här
Vem påstår det?

Äger man en privat väg så får man snöröja den själv, det är inget som kommunen gör, vare sig i egen regi eller upphandlad.

Du blandar väl inte ihop det här med om man har skyldighet att röja trottoaren framför sin fastighet eller inte?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
hsd hsd skrev:
Jamen Du fixar ju den själv 😉
Hmm... Ja det har du ju rätt i. 😆

:)

• Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Lite sent på bollen...

...men har inte hittat i tråden om hur gångvägar som förvaltas av samfällighet skall snöröjas och vinterväghållas.

Jag försöker reda ut hur ansvaret för snöröjning ser ut i en samfällighetsförening, specifikt på samfälld mark som ligger direkt utanför varje fastighet (t.ex. samfällighetens gångvägar framför husen).

Här är utgångsläget:
  • Gångvägen ingår i en gemensamhetsanläggning.
  • Samfälligheten förvaltar gemensamhetsanläggningen, dvs. inte delägarförvaltad
Frågorna jag funderar på är:
  1. Är det samfällighetsföreningen som formellt ansvarar för snöröjning/halkbekämpning på gångvägen som ligger “framför” en enskild fastighet?
  2. Kan föreningen genom stämmobeslut lägga över ansvaret på respektive fastighetsägare (t.ex. ”var och en skottar framför sin tomt”)?
  3. Hur brukar detta bedömas om någon halkar på den samfällda ytan – riktas ansvaret mot föreningen, styrelsen eller mot den enskilde fastighetsägaren?
  4. Finns det praxis, lagrum eller erfarenheter från liknande samfälligheter (borde finnas ett antal, tror inte vi är unika)?
Jag är främst ute efter hur det faktiska juridiska ansvaret brukar tolkas, inte bara hur det ofta görs i praktiken.

S Snicke Snacka skrev:
Lite sent på bollen...

...men har inte hittat i tråden om hur gångvägar som förvaltas av samfällighet skall snöröjas och vinterväghållas.

Jag försöker reda ut hur ansvaret för snöröjning ser ut i en samfällighetsförening, specifikt på samfälld mark som ligger direkt utanför varje fastighet (t.ex. samfällighetens gångvägar framför husen).

Här är utgångsläget:
  • Gångvägen ingår i en gemensamhetsanläggning.
  • Samfälligheten förvaltar gemensamhetsanläggningen, dvs. inte delägarförvaltad
Frågorna jag funderar på är:
  1. Är det samfällighetsföreningen som formellt ansvarar för snöröjning/halkbekämpning på gångvägen som ligger “framför” en enskild fastighet?
  2. Kan föreningen genom stämmobeslut lägga över ansvaret på respektive fastighetsägare (t.ex. ”var och en skottar framför sin tomt”)?
  3. Hur brukar detta bedömas om någon halkar på den samfällda ytan – riktas ansvaret mot föreningen, styrelsen eller mot den enskilde fastighetsägaren?
  4. Finns det praxis, lagrum eller erfarenheter från liknande samfälligheter (borde finnas ett antal, tror inte vi är unika)?
Jag är främst ute efter hur det faktiska juridiska ansvaret brukar tolkas, inte bara hur det ofta görs i praktiken.
om nån halkar på föreningens mark så kan ni nog bli skylldiga

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.