Isakare Isakare skrev:
Ska vi räkna på det måste man lägga med samhällsnyttan.
SL har nu fått in rekordmånga anspråk på sin "Resgaranti" det kommer betalas ut flera miljoner, vore väl bättre att lagt de pengarna på snöröjning, det hade ju gagnat alla.
Vet inte om det finns i resten av landet, men är kollektivtrafiken försenad oavsett anledning här i Stockholm, kan du ta taxi och skicka räkningen till SL.
resten av landet finns det knappt nån kollektivtrafik att prata om

• Wow
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
känns som det är mindre bilar idag i visa områden
I vilka områden då?
Generellt är väl bilarna snarare större idag, och fler.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I vilka områden då?
Generellt är väl bilarna snarare större idag, och fler.
i stockholm där man för såg minst 2 bilar i villa områden och oftast barnens bil med står det bara en bil idag

lägenhetsområden var det mer bilar på 80 och 90 talet mer en det är idag har vänner som inte ens äger en bil idag dom hyr när dom ska nån stans

Isakare Isakare skrev:
SL har nu fått in rekordmånga anspråk på sin "Resgaranti" det kommer betalas ut flera miljoner, vore väl bättre att lagt de pengarna på snöröjning, det hade ju gagnat alla.
Vet inte om det finns i resten av landet, men är kollektivtrafiken försenad oavsett anledning här i Stockholm, kan du ta taxi och skicka räkningen till SL.
Syrran lyckades på tre dagar få hela månadskortet för Göteborg betalt i förseningsersättningar.

Fairlane
M maria01 skrev:
i stockholm där man för såg minst 2 bilar i villa områden och oftast barnens bil med står det bara en bil idag
Ok, min spaning är den exakt motsatta. Förr var det vanligt med en bil per familj, idag 2-4.
Där jag växte upp på 80-talet var det förr ovanligt med 2 bilar i familjen. Mamma bor kvar där och hon har bara en bil nu som då. De närmsta 5 grannarna har 12 bilar totalt, mot 5 bilar när jag bodde där.

Där jag bor så är det minst en bil per körkort i familjen i alla hushåll, ibland fler.
Jag har tre, men ok en ska bort så två, på en person. Mina närmsta 5 grannar har 4 bilar (2 personer), 3 bilar (2 pers), 2 bilar (2 pers) 4 bilar (4 personer) och 2 bilar (2 personer). Jag vet dock inte hur det såg ut här på 80-talet. Dock är det väldigt anekdotiskt.
M maria01 skrev:
lägenhetsområden var det mer bilar på 80 och 90 talet mer en det är idag har vänner som inte ens äger en bil idag dom hyr när dom ska nån stans
Ja det är möjligen vanligare med familjer utan bil idag, men i gengäld så bor det betydligt fler människor i Stockholms län idag än på 80-talet, nästan en miljon fler, så jag tror inte antalet bilar minskat, tvärtom.

Jag gjorde en snabbkoll med Google.
1980 364 bilar per 1000 invånare i Stockholms län
2024 398 bilar per 1000 invånare i Stockholms län

En liten ökning per 1000 invånare alltså. Lägger man då till att det bor 60% fler i länet idag än 1980 så vore det märkligt om de gör färre bilar, även om det säkert finns något område där det är så.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
Purre
Isakare Isakare skrev:
SJ säger samma sak men står inte för det sen...

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/isak-gjorde-som-sj-skrev-far-anda-ingen-reseersattning/

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, men du verkar ju vara inne på att man redan betalar för personalen om man nyttjar kommunanställda. Givetvis blir den kostnaden högre då och förhoppningsvis så har de ett meningsfullt jobb som inte kan ignoreras under en vecka.
Självklart blir kostnaden högre ifall folk jobbar övertid, men den summan lär inte vara särskilt stor i en kommuns budget så jag förstår inte varför du hänger upp dig på det. Angående meningsfullt arbete så är det väl något som får prioriteras. Är snöröjningen viktigare så prioriterar man den, annars inte.

Fairlane Fairlane skrev:
Talar du för alla kommuner eller din?
Jag tycker det fungerar helt ok i min kommun, men andra invånare har säkert andra åsikter. Jag kan leva med att man måste köra lite långsammare i villaområdet innan snön tagits bort helt, andra klagar på att man inte plogar ner till asfalten så det blir skumpigt.
Kanske därför vi har olika uppfattning. Du har tur som bor i en kommun som klarar av att sköta snöröjningen. Jag och många andra bor i kommuner där det inte funkar. Nästan lite fånigt av dig att då sitta och tycka att allt är bra. Så var nöjd med din egen situation, men lite fånigt att racka ner på andra där då de har otur att bo i kommuner som drivs inkompetent.

Fairlane Fairlane skrev:
Dvs en kostnad igen.
Knappast en stor kostnad. Jag som aldrig suttit i en traktor innan jag flyttade ut till landet kunde köra en rätt direkt utan någon särskild utbildning. Det enda jag behövde få förklarat var väl start/stopp knappen vilket ställde till problem första gången då jag inte ens visste att den fanns. Det knepigaste var väl växelspaken som hade väldigt konstiga växlar. Spaken för skopan får man prova sig fram med lite, men inga större konstigheter.

Fairlane Fairlane skrev:
Om de som plogar skolgården är borta så blir de tugga partier att passera och även ett barn i rullstol eller i en "permobil" måste kunna komma ut på rasten.
Något fåtal gånger om året kan det nog vara ok ifall det inte går att komma ut på rasten. Du hittar på problem som egentligen inte finns. Idag vill väl ungarna ändå mest pilla på mobilen på rasten och det kan de väl lika gärna göra inne.

Fairlane Fairlane skrev:
Det varierar nog rätt mycket om det behöver snöröjas eller inte varje år, beroende på var i landet man bor. Tanken var väl inte att skolans vaktmästare skulle ploga på vägar om det inte var lite extremare förhållanden?
Nej, men om det behövs för att han inte ska glömma bort hur man gör kan det ju ändå vara bra och låta honom träna någon gång per år.

Fairlane Fairlane skrev:
Trots att jag kör bil så är jag inte helt övertygad om att det är viktigare att jag kommer fram än att de gående gör det.
Det är väl ingen annan som påstår att du är viktig heller? Men nyttotrafiken är viktig, och den är beroende av framkomliga bilvägar.

Det finns helt enkelt ingen som vill att gående prioriteras framför ambulans, bussar eller ens hemtjänsten.

Sen verkar iofs. kommunen skita i oss gående i Stockholm oavsett. Lite grus på isiga trottoarer och ett ”lycka till, det töar nog bort snart” är väl vad vi får (och iofs. oftast med sanningen överensstämmande också). Samtidigt som cykelbanor snöröjs.

Gissar dock att snöröjningen gått från feministisk till klimatsmart, så det är väl bara att inse att det är vad majoriteten vill ha.

Fairlane
L lbgu skrev:
Självklart blir kostnaden högre ifall folk jobbar övertid, men den summan lär inte vara särskilt stor i en kommuns budget så jag förstår inte varför du hänger upp dig på det.
För att kostnaden är en faktor i det hela såklart. Man kan såklart alltid säga om det mesta. Stockholms stads budget ligger runt 65 miljarder om jag såg rätt i en snabb googling. Att lägga 50 miljoner mer på snöröjning är då inte en särskilt stor del. Äh, kläm till med 100 miljoner mer, det är fortfarande en liten del. Så kan vi tänka på många saker.
L lbgu skrev:
Angående meningsfullt arbete så är det väl något som får prioriteras. Är snöröjningen viktigare så prioriterar man den, annars inte.
Ja, och jag tror och hoppas att vaktmästaren i skolan många gånger har ett viktigt och meningsfullt arbete.
L lbgu skrev:
Kanske därför vi har olika uppfattning. Du har tur som bor i en kommun som klarar av att sköta snöröjningen.
Jag skrev inte att de klarar av det, jag skrev att det fungerar ok. När det kommer en halvmeter på 4 dagar så accepterar jag att det blir problem, alla gör inte det.
L lbgu skrev:
Jag och många andra bor i kommuner där det inte funkar. Nästan lite fånigt av dig att då sitta och tycka att allt är bra. Så var nöjd med din egen situation, men lite fånigt att racka ner på andra där då de har otur att bo i kommuner som drivs inkompetent.
Nästan fånigt av dig att sitta och tycka att allt är dåligt och att ingen kan sätta ner plogen när vi andra kan se det hända.
Du bor alltså i en kommun som drivs inkompetent och din lösning på problemet är att låta kommunen hantera snöskottande?
Min kommun är verkligen inte perfekt, men jag accepterar och förstår att det ibland blir som det blir. Jag vill inte att kommunen tar över snöröjningen och höjer skatten för att köpa in många fler plogbilar och betala fler för att sitta standby vinter efter vinter. iofs föredrar jag det framför att kommunen skapar samfälligheter och tvingar in oss i. Då kommer vi få betala samma skatt och utöver det en avgift till samfällighetsföreningen.
L lbgu skrev:
Knappast en stor kostnad. Jag som aldrig suttit i en traktor innan jag flyttade ut till landet kunde köra en rätt direkt utan någon särskild utbildning. Det enda jag behövde få förklarat var väl start/stopp knappen vilket ställde till problem första gången då jag inte ens visste att den fanns. Det knepigaste var väl växelspaken som hade väldigt konstiga växlar. Spaken för skopan får man prova sig fram med lite, men inga större konstigheter.
Jag ser helst att den som kommer och plogar bland bilar etc har en viss kompetens, inte provar sig fram.
När det kommer så mycket som det gjort nu så krävs det nog en del av förarna, tror jag.
L lbgu skrev:
Något fåtal gånger om året kan det nog vara ok ifall det inte går att komma ut på rasten.
Något fåtal gånger var tionde år kan det väl vara ok att det är svårt att framföra bilen, att man får avvakta lite?
L lbgu skrev:
Du hittar på problem som egentligen inte finns. Idag vill väl ungarna ändå mest pilla på mobilen på rasten och det kan de väl lika gärna göra inne.
Skolan där min yngsta går tillåter inte att man sitter inne och pillar med mobilen, vilket åtminstone jag tycker är bra. Barnen behöver komma ut.
Problemen finns, men de brukar inte se av personer som inte har erfarenhet av barn med rörelsehinder.
L lbgu skrev:
Nej, men om det behövs för att han inte ska glömma bort hur man gör kan det ju ändå vara bra och låta honom träna någon gång per år.
Ja, och det kostar pengar. Tro det eller ej, att skicka någon på utbildning kostar pengar.

Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl ingen annan som påstår att du är viktig heller? Men nyttotrafiken är viktig, och den är beroende av framkomliga bilvägar.
Ja, men det är ju en avvägning när det är extremläge.
Jag köper att bussar, ambulans, räddningstjänst och i viss mån färdtjänst måste kunna ta sig fram, men hur man än gör så går det inte att ta minsta återvändsgränd direkt. Det finns också en poäng att personal på sjukhus etc ska kunna ta sig till bussen, att de ska kunna lämna sina barn på förskola etc.
Det finns helt enkelt ingen som vill att gående prioriteras framför ambulans, bussar eller ens hemtjänsten.
Nej, men framför privatbilister kanske? men visst, det kan ju komma ett larm som ambulansen måste åka på, längst ut i terrängen, så den vägen måste vara skottad såklart. Det kan såklart också komma ett larm från någon som ramlat och slagit sig när de pulsade genom snön på "gångvägen" eller någon som får en infarkt av ansträngningen att pulsa genom snön.

Det är alltså under de extrema situationerna man måste acceptera att allt inte går att lösa samtidigt. Vilket som är mest viktigt finns inget objektivt svar på.
Sen verkar iofs. kommunen skita i oss gående i Stockholm oavsett. Lite grus på isiga trottoarer och ett ”lycka till, det töar nog bort snart” är väl vad vi får (och iofs. oftast med sanningen överensstämmande också). Samtidigt som cykelbanor snöröjs.
Cykelbanor kunde man lämna därhän när det ser ut som det gör. Trist för den som cyklar, men det finns alternativ.
Gissar dock att snöröjningen gått från feministisk till klimatsmart, så det är väl bara att inse att det är vad majoriteten vill ha.
Nyss var det ju ingen som ville ha det... 😉

Fairlane Fairlane skrev:
Jag köper att bussar, ambulans, räddningstjänst och i viss mån färdtjänst måste kunna ta sig fram,
Glöm inte hemtjänsten eller vad nu korrekt benämning är. Ambulans och räddningstjänst kan bli livsavgörande i vissa fall. Hemtjänsten är livsavgörande i många fall.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nyss var det ju ingen som ville ha det... 😉
Nej, det tror jag generellt inte att det är heller. Men vi får det med paketet av feelgood-politik som majoriteten röstar på.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Glöm inte hemtjänsten eller vad nu korrekt benämning är. Ambulans och räddningstjänst kan bli livsavgörande i vissa fall. Hemtjänsten är livsavgörande i många fall.
Visst kan hemtjänsten vara livsavgörande, men återigen hamnar man i ett dilemma när man ska prioritera.
Jag bor längst in på en återvändsgränd, och jag har full förståelse för att plogningen har absolut lägst prioritet har, jag tycker det är rimligt. Utöver att plogandet kommer sent (de körde ikväll, innan det var det väl 4 dagar sen) så är återvändsgränden högst upp, vilket gör det svårt att komma fram. Trots det har vi löst det, grannar som hjälpts åt om någon fastnat.
Jag har haft en granne som hade besök av hemtjänst 5-6 ggr om dagen, men kan ändå inte säga att jag tycker att vår gata pga det ska prioriteras högre. Man får väl pulsa genom snön i värsta fall. Varför ska det vara givet för skolbarn och folk som ska lämna på förskola eller som ska till bussen, men inte för hemtjänsten?

Nej, det tror jag generellt inte att det är heller. Men vi får det med paketet av feelgood-politik som majoriteten röstar på.
Nu brukar jag inte vara konspiratorisk, men undrar om anledningen till att val alltid hålls på hösten är för att det är så långt från vintern man kan komma så politikerna slipper prata snöröjning i valrörelsen :-)

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför ska det vara givet för skolbarn och folk som ska lämna på förskola eller som ska till bussen, men inte för hemtjänsten?
Nog anser jag det viktigare att en skröplig gamling får den hjälp som behövs än att en unge kommer till skolan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.