Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Är det verkligen en förnekelse?
Själv har jag en klar bild av att Mälardalens klimat är just sådant att det inte kommer några extrema snömängder och att återkommande mildväder under vintern ofta håller snön i schack på naturlig väg.
Min poäng är att Mälardalen inte är Skåne. Det kommer snö och det gäller att ha tur med blidvädrets intervaller på ett annat sätt här än Skåne där det mer handlar om att inte ha otur med kyla och snö. Denna gång hade vi inte tur hela vägen. Fortsätter mildvädret någon vecka nu är det snart glömt och vi kan inbilla oss att vi bor i Skåne igen. I morse gick det utmärkt att gå på Odengatans trottoar igen efter att natten hade smält bort de tjocka stråken av is som gjorde den knappt framkomlig dagarna innan.

Men visst, exakt var molnen passerar och snön faller lokalt varierar ju. Ibland är det ju fullt med snö i de norra förorterna medan det är OK i t ex innerstaden eller på Södertörn. Eller så är det tvärt om. Eller som denna gång mer jämnt med snön.

Patrik440
Jag tycker snöröjningen funkar skapligt här hemma.
En snöröjd uppfart med en parkerad traktor och två kaniner i snön, kvällsbelysning lyser upp vägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
YuGi och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Stockholm ligger vare sig i Västsverige eller i Uppsala.😉
Va f-n, jag har fått uppfattningen från många stockholmare att Uppsala och Göteborg är några betydelselösa förorter till Staden!

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Va f-n, jag har fått uppfattningen från många stockholmare att Uppsala och Göteborg är några betydelselösa förorter till Staden!
Det är iofs korrekt. 😉

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Uppsala är en trevlig förort. Göteborg uthamn för miljöfarligt gods.

• Älska
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
hsd
Patrik440 Patrik440 skrev:
Jag tycker snöröjningen funkar skapligt här hemma.
[bild]
Jamen Du fixar ju den själv 😉

Såg just det här på Aftonbladet.

"Kritiken mot dålig snöröjning under snöovädret växer.
I Stockholm har över 12 000 klagomål kommit in de senaste dagarna, rapporterar SR Ekot.
Enligt Lars Strömgren, trafikborgarråd i Stockholms stad, kommer man att se över avtalen med sina entreprenörer."

Antar att det bara är en bråkdel av alla som är missnöjda som verkligen tar sig tid till att klaga hos kommunen.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Antar att det bara är en bråkdel av alla som är missnöjda som verkligen tar sig tid till att klaga hos kommunen.
Naturligtvis är det så. Jag hör heller inte av mig till kommunen och klagar när den höjer skatten. De som vinner val måste ju få driva sin politik även om man inte tycker om den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J
Jag får säga mittåt ang uttalandet om snöröjningen i Sollentuna. Tydligen har de bytt entreprenör (iallafall någon av dem) och nu har de inte lyckats så bra i år. Så gatorna är inte så kul just nu. Så, man får väl konstatera att det verkar finnas både bra och dåliga snöröjare. Kanske någon grannkommun fått de som jobbat här tidigare! :)

J JohanLun skrev:
Så gatorna är inte så kul just nu. Så, man får väl konstatera att det verkar finnas både bra och dåliga snöröjare. Kanske någon grannkommun fått de som jobbat här tidigare!
Det är charmen med offentlig upphandling. De sämsta har givetvis lägst lön så de bolagen kan ge lägre bud och vinner därmed upphandlingen.
En taktik som borde kunna användas i Stockholmsområdet är att man avsiktligt ser till att kontraktera snöröjarna efter att t.ex. grannkommunerna gör det. Då kommunerna ligger nära kan man ju anta att snöröjarna (i alla fall de lite större bolagen) lämnar anbud i flera kommuner. Så den kommunen som slår till först lär ju få den billigaste/sämsta. Så väntar man tills de man inte vill ha är tagna kan man kanske få det bolag man egentligen vill anlita men inte kan för att de är 1% dyrare, men 50% bättre.

hsd
Entreprenören åker förbi oframkomliga vägar med ploger uppe eftersom det inte är hans område

hsd hsd skrev:
Entreprenören åker förbi oframkomliga vägar med ploger uppe eftersom det inte är hans område
Givetvis, oavsett om snöröjaren åker på en statlig väg eller en kommunal gata för att komma till stället där man är kontrakterad att röja plogar man ju inte om man inte får betalt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det är charmen med offentlig upphandling. De sämsta har givetvis lägst lön så de bolagen kan ge lägre bud och vinner därmed upphandlingen.
En taktik som borde kunna användas i Stockholmsområdet är att man avsiktligt ser till att kontraktera snöröjarna efter att t.ex. grannkommunerna gör det. Då kommunerna ligger nära kan man ju anta att snöröjarna (i alla fall de lite större bolagen) lämnar anbud i flera kommuner. Så den kommunen som slår till först lär ju få den billigaste/sämsta. Så väntar man tills de man inte vill ha är tagna kan man kanske få det bolag man egentligen vill anlita men inte kan för att de är 1% dyrare, men 50% bättre.
tror nåt indisk bolag hade kontrakt med stockholm stad

M maria01 skrev:
tror nåt indisk bolag hade kontrakt med stockholm stad
Klarade de att uppfylla sitt kontrakt?

hsd
F fribygg skrev:
Givetvis, oavsett om snöröjaren åker på en statlig väg eller en kommunal gata för att komma till stället där man är kontrakterad att röja plogar man ju inte om man inte får betalt.
Och där har Du en anledning till dålig snöröjning
Om det är en entreprenör eller kommun så tar de snön på vägen till de olika områdena men med flera entreprenörer så tar de bara anvisat område

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.