Fairlane
L lbgu skrev:
Har man de mesta av resurserna så lär ju inte prislappen vara särskilt hög. Personalen finns ju oberoende av att det ska plogas eller ej. Det handlar ju om att omfördela resurser vid behov.
Absolut, men när det kommer snö som det gjort nu så kör de som skottar snö inte 8 timmar om dagen ...
L lbgu skrev:
Angående prislappen så är det väl aldrig så att någon folkopinion protesterar särskilt kraftigt oavsett vad det handlar om.
Så är det såklart och frågar man folk i Stockholms län idag om de är beredda att betala mer för bättre snöskottning så svara de säkert ja.
Frågar man ett annat år så är inte svaret lika givet.
L lbgu skrev:
Kostar inte särskilt mycket om man ändå har dessa personer anställda. När det inte snöar så utför dessa andra jobb åt kommunen.
Ungefär som att personerna man anlitar nu alltså? De jobbar då med annat och kostar inget. Det som kostar är när de arbetar, samt kostnad för beredskap.
Sen är det såklart en högre timkostnad för inhyrd personal, men i gengäld så kanske man kan ha färre anställda.
L lbgu skrev:
De flesta vaktmästare jag stött på har varit väldigt praktiska personer. Jag är säker på att många utan större problem kan köra t.ex. en traktor med snöplog/skopa. Ofta sköter de själva snöröjning på skolgården. Men under ett akut snöoväder så kanske barnen får finna sig att plumsa i snön om vaktmästaren behövs mer akut för att hålla vägar öppna så att barnen ens kan ta sig till skolan.
Det kanske de kan, men det är kanske ändå inte är samma maskiner. Jag tänker mig att en mindre maskin används på skolgården än för att röja vägen till skolan.
Om barnen kan plumsa på skolgården, kan de väl plumsa till skolan också? Barn i rullstol eller liknande behöver man kanske inte bry sig om?!
L lbgu skrev:
Varannan bonde verkar ju ha en hjullastare (oftast någon gammal (nästan alltid gul) från typ 80-talet), antingen kör de olagligt eller så krävs lika mycket som det krävs för att köra traktor. Annars får man väl kosta på utbildning i de fall där det behövs.
Det betyder väl inte att vem som helst kan sätta sig i vilken maskin som helst och köra?
Utbildning lär nog behövas återkommande för många. Det brukar fungera dåligt att gå en utbildning och sen 5-10 år senare hoppa in i ett annat fordon och bara köra. Den inhyrda personalen kör väl sina fordon så gott som dagligen och bör vara bättre på att hantera dessa.

Men, återigen: Hur många har problem med dålig snöröjning mer än några enstaka dagar i samband med ett kraftigt oväder som inträffar var 10'e-20'e år?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
År 1980 hade Stockholms län cirka 1 528 200 invånare, 2025 är siffran 2485000, dvs drygt 900' fler.
Ser jag på hur det ser ut där jag växte upp på 80-talet i en Stockholmsförort så var det en bil per hushåll generellt, bilen stod på garageuppfarten och det fanns nästan inga bilar parkerade på gatorna. Nu när jag är tillbaks i området så står det 2 bilar på nästan alla garageuppfarter, ibland 3 eller 4 och det är svårt att hitta en plats på gatan, så nog är det mer alltid.

useless useless skrev:
Men, återigen: Hur många har problem med dålig snöröjning mer än några enstaka dagar i samband med ett kraftigt oväder som inträffar var 10'e-20'e år?
Där jag bor klagas det på snöröjning/halkbekämpning årligen oavsett om det varit extremväder eller ej ()Jag håller med även om jag aldrig klagat offentligt på den). Även vid en normal vinter är det illa att de inte klarar att ploga vägarna ordentligt (Läs plogen i asfalten).

Fairlane Fairlane skrev:
Absolut, men när det kommer snö som det gjort nu så kör de som skottar snö inte 8 timmar om dagen ...
Det är väl fullt normalt att det kostar mer om det snöar så mycket att det inte hinns med inom normal arbetstid. Menar du att man skulle sluta ploga när snöbudgeten tagit slut?

Fairlane Fairlane skrev:
Så är det såklart och frågar man folk i Stockholms län idag om de är beredda att betala mer för bättre snöskottning så svara de säkert ja.
Frågar man ett annat år så är inte svaret lika givet.
Sådana här saker är det aldrig någon som frågar folket om. Tror aldrig jag varit med om att snöröjning varit en valfråga. Det göms i någon kommunal budget som ytterst få intresserar sig för.

Fairlane Fairlane skrev:
Ungefär som att personerna man anlitar nu alltså? De jobbar då med annat och kostar inget. Det som kostar är när de arbetar, samt kostnad för beredskap.
Sen är det såklart en högre timkostnad för inhyrd personal, men i gengäld så kanske man kan ha färre anställda.
Problemet är ju att dagens system inte fungerar bra. En massa olika aktörer som bara är intresserade av att maximera sin egen vinst.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kanske de kan, men det är kanske ändå inte är samma maskiner. Jag tänker mig att en mindre maskin används på skolgården än för att röja vägen till skolan.
Om barnen kan plumsa på skolgården, kan de väl plumsa till skolan också? Barn i rullstol eller liknande behöver man kanske inte bry sig om?!
Ifall det behövs får de väl träna lite på de större maskinerna. Om snöröjningen fungerar kan barnen ta sig till skolan som vanligt i de flesta fall. Barn i rullstol får antagligen skjuts till skolan av någon vuxen Och det går säkert att ordna så att någon vuxen hjälper barnet att passera eventuellt svårframkomliga partier.

Fairlane Fairlane skrev:
Det betyder väl inte att vem som helst kan sätta sig i vilken maskin som helst och köra?
Utbildning lär nog behövas återkommande för många. Det brukar fungera dåligt att gå en utbildning och sen 5-10 år senare hoppa in i ett annat fordon och bara köra.
Det lär ju behövas snöröjas varje år så de lär nog få ett antal timmar årligen att hålla sig ajour med att ploga.
.

13th Marine 13th Marine skrev:
Finns det vaktmästare på skolor nuförtiden?
Nån sorts fastighetsskötare lär det ju finnas. I Stockholm ägs de flesta skolor av det kommunala bolaget sisab som sköter det. Men att de skulle kunna släppa sitt ordinarie jobb för att sköta kommunens gator när skolorna är igensnöade tror jag inte så mycket på... De släpper väl sina vanliga arbetsuppgifter för att röja snö på skolgårdarna på sin höjd.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Nån sorts fastighetsskötare lär det ju finnas. I Stockholm ägs de flesta skolor av det kommunala bolaget sisab som sköter det. Men att de skulle kunna släppa sitt ordinarie jobb för att sköta kommunens gator när skolorna är igensnöade tror jag inte så mycket på... De släpper väl sina vanliga arbetsuppgifter för att röja snö på skolgårdarna på sin höjd.
Det "vackra" med att ha olika kommunala bolag som sköter olika områden efter affärsmässiga principer är att deras resurser absolut inte kan användas på annat håll inom kommunen. Detta problem syns även inom stadsplanering där det blir massa problem för att en kommunal gångväg genar genom kommunal tomtmark. Förut var detta inget problem idag anses det närmast omöjligt att lösa skottningen av 20m gångväg.

C
L lbgu skrev:
Menar du att man skulle sluta ploga när snöbudgeten tagit slut?
Ibland undrar man ju då vissa t.ex. gångbanor kan förbli oröjda i flera veckor och sedan ofta smälter bort av sig själv.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Det är väl fullt normalt att det kostar mer om det snöar så mycket att det inte hinns med inom normal arbetstid. Menar du att man skulle sluta ploga när snöbudgeten tagit slut?
Nej, men du verkar ju vara inne på att man redan betalar för personalen om man nyttjar kommunanställda. Givetvis blir den kostnaden högre då och förhoppningsvis så har de ett meningsfullt jobb som inte kan ignoreras under en vecka.
L lbgu skrev:
Sådana här saker är det aldrig någon som frågar folket om. Tror aldrig jag varit med om att snöröjning varit en valfråga. Det göms i någon kommunal budget som ytterst få intresserar sig för.
Vill man så kan man säkert fråga sina kommunpolitiker eller lägga ett medborgarförslag.

Poängen som jag tror du missade var att om frågan ställdes så skulle man få olika svar beroende på när frågan ställdes från många.
L lbgu skrev:
Problemet är ju att dagens system inte fungerar bra. En massa olika aktörer som bara är intresserade av att maximera sin egen vinst.
Talar du för alla kommuner eller din?
Jag tycker det fungerar helt ok i min kommun, men andra invånare har säkert andra åsikter. Jag kan leva med att man måste köra lite långsammare i villaområdet innan snön tagits bort helt, andra klagar på att man inte plogar ner till asfalten så det blir skumpigt.
L lbgu skrev:
Ifall det behövs får de väl träna lite på de större maskinerna.
Dvs en kostnad igen.
L lbgu skrev:
Om snöröjningen fungerar kan barnen ta sig till skolan som vanligt i de flesta fall. Barn i rullstol får antagligen skjuts till skolan av någon vuxen Och det går säkert att ordna så att någon vuxen hjälper barnet att passera eventuellt svårframkomliga partier.
Om de som plogar skolgården är borta så blir de tugga partier att passera och även ett barn i rullstol eller i en "permobil" måste kunna komma ut på rasten.
L lbgu skrev:
Det lär ju behövas snöröjas varje år så de lär nog få ett antal timmar årligen att hålla sig ajour med att ploga.
Det varierar nog rätt mycket om det behöver snöröjas eller inte varje år, beroende på var i landet man bor. Tanken var väl inte att skolans vaktmästare skulle ploga på vägar om det inte var lite extremare förhållanden?

Jag som var med förr, vet att det fungerade bättre.
Min far hade eget åkeri med en lastbil, till den hade han snölämmar, alltså extra lämmar för att höja de vanliga till dubbel höjd, så flaket rymde mer snö.
Farsan var med i "Snösvängen" de jobbade på nätterna i Stockholm. Han kom hem vid 5 tiden på kvällen åt mat och sov till 11 och åkte in till stan, sen körde snö till 7 på morgonen då det ordinarie jobbet tog vid, många som hade lastbil eller nån form av traktor gjorde det.
Snösvängen var lag som röjde gator, lastbilar, traktorer och några gubbar med skyfflar, gatorna rensades helt och effektivt.
Den vanliga plogningen av gator och trottoarer under snöfall sköttes av gatukontoret som hade flera depåer med egna maskiner, även de hade gubbar med skyffel.

Själv var jag ganska ofta "Sjuk" från skolan när det snöade och åkte med på nätterna ;)

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Var det verkligen mycket färre bilar. Kring 1980 skulle jag säga att det var mycket bilar. Alla barn hade föräldrar med bil. Uppväxt i mellanstor stad och det var alltid fullt med bilar/köer på väg in till stan när man åkte in med skolbussen. Har även minnen från Stockholm att det alltid var i princip igenkorkat med bilar i centrum vid den tiden. Det är säkert mer bilar nu, men så himla stor skillnad uppfattar jag inte att det är. Det var mycket då också. Det man gjort är väl att man förtätat så att det upplevs som trängre nu. Men det är ju ett medvetet val som kanske inte varit det smartaste. Kan vara bra med lite extra plats i många fall inte bara vid snöröjning. Sen om du jämför med 1960 så stämmer det säkert bättre.
känns som det är mindre bilar idag i visa områden

Isakare Isakare skrev:
Jag som var med förr, vet att det fungerade bättre.
Min far hade eget åkeri med en lastbil, till den hade han snölämmar, alltså extra lämmar för att höja de vanliga till dubbel höjd, så flaket rymde mer snö.
Farsan var med i "Snösvängen" de jobbade på nätterna i Stockholm. Han kom hem vid 5 tiden på kvällen åt mat och sov till 11 och åkte in till stan, sen körde snö till 7 på morgonen då det ordinarie jobbet tog vid, många som hade lastbil eller nån form av traktor gjorde det.
Snösvängen var lag som röjde gator, lastbilar, traktorer och några gubbar med skyfflar, gatorna rensades helt och effektivt.
Den vanliga plogningen av gator och trottoarer under snöfall sköttes av gatukontoret som hade flera depåer med egna maskiner, även de hade gubbar med skyffel.

Själv var jag ganska ofta "Sjuk" från skolan när det snöade och åkte med på nätterna ;)
Undrar vad det hade kostat idag att ha lika mycket folk och maskiner mobiliserade?

makhno_ makhno_ skrev:
Det "vackra" med att ha olika kommunala bolag som sköter olika områden efter affärsmässiga principer är att deras resurser absolut inte kan användas på annat håll inom kommunen. Detta problem syns även inom stadsplanering där det blir massa problem för att en kommunal gångväg genar genom kommunal tomtmark. Förut var detta inget problem idag anses det närmast omöjligt att lösa skottningen av 20m gångväg.
idag är det nog inte många komuner som har egen allt sånt ligger på entrepenad idag

En sak till, de hade även tillgång till bärgningsbilar, bilar som stod ivägen bogserades bort till nån av gatukontorets depåer.
Då var det jobbigt att inte flytta sin bil, idag är det bara dyrt till ingen nytta.

useless useless skrev:
Undrar vad det hade kostat idag att ha lika mycket folk och maskiner mobiliserade?
Ska vi räkna på det måste man lägga med samhällsnyttan.
SL har nu fått in rekordmånga anspråk på sin "Resgaranti" det kommer betalas ut flera miljoner, vore väl bättre att lagt de pengarna på snöröjning, det hade ju gagnat alla.
Vet inte om det finns i resten av landet, men är kollektivtrafiken försenad oavsett anledning här i Stockholm, kan du ta taxi och skicka räkningen till SL.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.