Fairlane
L lbgu skrev:
Har du en vettig organisation så har du möjlighet att anpassa dig efter verkligheten. Det är därför det inte funkar med en massa mindre aktörer som bara gör sitt och skiter i allt utanför sitt. De har ingen möjlighet att sätta in extraresurser eftersom de oftast inte har några.
Men när kommunen skötte snöröjningen så fanns det möjligheter att plocka personal/utrustning från andra verksamheter som i det akuta läget hade lägre prioritet. Tänk personal från parkförvaltning, en vaktmästare från någon anläggning m.m. En kommun har oftast mängder med anställda som kan omlokaliseras till t.ex. snöröjning om behovet finns utan att det för den skull blir någon katastrof.
Det förutsätter ju att det finns en massa utrustning och personal som man kan flytta från en uppgift till en annan. Det är inte riktigt bara att lyfta ut vaktmästare och sätta denne i en stor traktor.

Om det är så att det sitter en stor mängd människor på poster och dessa kan lyftas ut så talar vi inte om en särskilt effektiv organisation. Jag tror inte kostnaden blir lägre, men den kanske kan följas lättare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Fairlane
Jag är inte helt nöjd med snöröjningen i år, men inte heller helt missnöjd. Jag bor långt in i ett villaområde, på en återvändsgränd. Jag är helt ok med att plogandet av min gatustump har lägst prioritet även om det stundtals varit tufft att köra bilen hem då vi dessutom bor högt. Grannar hjälps åt så det fungerar ändå och de har plogat några gånger här.

När det kommer stora mängder kommer de oftast bara förbi och knuffar bort det som fallit för det går fort och det gör inget att det är hårt packad snö under. Det är mycket snabbare än att skrapa rent och flytta snön (någonstans måste den placeras och det tar tid). Så bättre att de gör så och kör vidare. Ja, det blir skumpigt att köra på småvägarna, men det är inte bara av ondo. Folk kör nu långsammare än annars, vilket är bra i området.

Nu har de varit här igen och kört och nu var det lugnare så nu fick skopan ner i backen och snön lyftas bort i stora högar. Asfalten är synlig igen, så att man aldrig sätter ner plogen, som många skriver, stämmer åtminstone inte här.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det förutsätter ju att det finns en massa utrustning och personal som man kan flytta från en uppgift till en annan. Det är inte riktigt bara att lyfta ut vaktmästare och sätta denne i en stor traktor.
Kommunerna klarade av detta tidigare så givetvis går det.

Fairlane Fairlane skrev:
Om det är så att det sitter en stor mängd människor på poster och dessa kan lyftas ut så talar vi inte om en särskilt effektiv organisation. Jag tror inte kostnaden blir lägre, men den kanske kan följas lättare.
Kommuner är väldigt sällan en effektiva organisationer. Men i fall som det vi pratar om så kan det ju vara en fördel. Sen är det ju folk som vanligen sysslar med olika saker som kanske inte är lika prioriterade som akut snöröjning. Tänk en vaktmästare på en skola. De är ofta kompetenta att snöploga och skolan klarar sig garanterat någon dag/dagar utan honom. Folk som normalt jobbar inom parkförvaltningen. Personal från VA-avdelningen. Finns massor med folk som antagligen är kompetenta att utföra snöskottning. Sen kan man ju ge anställda en kort utbildning ifall det är nödvändigt. Förr skötte ju ofta kommuner sophämtning och slamtömning, då fanns det mängder med personal och även fordon som kunde användas till snöröjning. Sen kanske sophämtningen försenades några dagar, men det var ingen katastrof.

L lbgu skrev:

Kommuner är väldigt sällan en effektiva organisationer. Men i fall som det vi pratar om så kan det ju vara en fördel. Sen är det ju folk som vanligen sysslar med olika saker som kanske inte är lika prioriterade som akut snöröjning. Tänk en vaktmästare på en skola. De är ofta kompetenta att snöploga och skolan klarar sig garanterat någon dag/dagar utan honom. Folk som normalt jobbar inom parkförvaltningen. Personal från VA-avdelningen. Finns massor med folk som antagligen är kompetenta att utföra snöskottning. Sen kan man ju ge anställda en kort utbildning ifall det är nödvändigt. Förr skötte ju ofta kommuner sophämtning och slamtömning, då fanns det mängder med personal och även fordon som kunde användas till snöröjning. Sen kanske sophämtningen försenades några dagar, men det var ingen katastrof.
Är inte utrustningen den största utmaningen? Även om man skulle äga maskiner för parkförvaltning är de sällan tillgängliga för snöröjning. Särskilt inte nu när stora mängder snö måste flyttas bort så man också behöver hjullastare och lastbilar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Jag tror inte någon säger att det inte går.
Det är väl självklart att det är möjligt.
Prislappen däremot, är folk redo att ta den om de får veta vad det kostar?
Eller är tanken att kostanden döljs så att vi medborgare inte får veta?
L lbgu skrev:
Kommuner är väldigt sällan en effektivaorganisationer. Men i fall som det vi pratar om så kan det ju vara en fördel.
Visst kan det vara en fördel att ha personer och utrustning "vilande' så man kan snöröja snabbare när det kommer stora mängder på kort tid, men som sagt det kostar.
L lbgu skrev:
Sen är det ju folk som vanligen sysslar med olika saker som kanske inte är lika prioriterade som akut snöröjning. Tänk en vaktmästare på en skola.
Säker på det?
L lbgu skrev:
De är ofta kompetenta att snöploga och skolan klarar sig garanterat någon dag/dagar utan honom.
Säker på det?
L lbgu skrev:
Folk som normalt jobbar inom parkförvaltningen. Personal från VA-avdelningen. Finns massor med folk som antagligen är kompetenta att utföra snöskottning. Sen kan man ju ge anställda en kort utbildning ifall det är nödvändigt.
Jag tror det krävs utbildning för att köra hjullastare till exempel.
L lbgu skrev:
Förr skötte ju ofta kommuner sophämtning och slamtömning, då fanns det mängder med personal och även fordon som kunde användas till snöröjning. Sen kanske sophämtningen försenades några dagar, men det var ingen katastrof.
Det varierar säkert landet.
Nu kom faktiskt sophämtningen här och sen bilen kan nog kanske fungera att ploga med, men den lyfter inte bort någon snö. Snön måste bort i storstäder. Man måste nog inse att det är olika förutsättningar på olika ställen i landet.

Finns det vaktmästare på skolor nuförtiden?

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske är det möjligt att förbättra organisationen, det är det säkert, men jag är övertygad om att vill man få bort snön snabbare så krävs fler plogbilar/traktorer etc och motsvarande mängd förare. En effektivare organisation hade kanske bidragit något, men så länge alla är ute och kör och ingen plogar onödiga platser så är det nog marginellt.

Återstår att bestämma sig för om man varje år vill betala dubbelt så mycket för snöröjningen när det 19 år av 20 inte ger något extra.
så kan man säga om allt staten eller komunen spenderar pengar på

L lbgu skrev:
Man måste vara blind om man inte ser att det blivit sämre.
Beror på var du finns och jämför med. Jag utgår nu från mindre ort och 60-tal med cykel 2km till skolan och 70-tal blev det motorfordon.
Det var inte bättre i mitt minne, det var helt annorlunda med mycket färre bilar, man accepterade att snön kom, osv, det var helt andra tider.
Jag accepterar att det blir problem med snöröjning när det kommer med 10-20 års intervall, sånt är livet tänker jag.😃
Men jag är historiskt intresserad och skriver en del om det, nja den tiden vill man nog inte tillbaka till.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte någon säger att det inte går.
Det är väl självklart att det är möjligt.
Prislappen däremot, är folk redo att ta den om de får veta vad det kostar?
Har man de mesta av resurserna så lär ju inte prislappen vara särskilt hög. Personalen finns ju oberoende av att det ska plogas eller ej. Det handlar ju om att omfördela resurser vid behov.
Angående prislappen så är det väl aldrig så att någon folkopinion protesterar särskilt kraftigt oavsett vad det handlar om.

Fairlane Fairlane skrev:
Visst kan det vara en fördel att ha personer och utrustning "vilande' så man kan snöröja snabbare när det kommer stora mängder på kort tid, men som sagt det kostar.
Kostar inte särskilt mycket om man ändå har dessa personer anställda. När det inte snöar så utför dessa andra jobb åt kommunen.

Fairlane Fairlane skrev:
Säker på det?
De flesta vaktmästare jag stött på har varit väldigt praktiska personer. Jag är säker på att många utan större problem kan köra t.ex. en traktor med snöplog/skopa. Ofta sköter de själva snöröjning på skolgården. Men under ett akut snöoväder så kanske barnen får finna sig att plumsa i snön om vaktmästaren behövs mer akut för att hålla vägar öppna så att barnen ens kan ta sig till skolan.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror det krävs utbildning för att köra hjullastare till exempel.
Varannan bonde verkar ju ha en hjullastare (oftast någon gammal (nästan alltid gul) från typ 80-talet), antingen kör de olagligt eller så krävs lika mycket som det krävs för att köra traktor. Annars får man väl kosta på utbildning i de fall där det behövs.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane
M maria01 skrev:
så kan man säga om allt staten eller komunen spenderar pengar på
Ja?

A AndersS skrev:
Beror på var du finns och jämför med. Jag utgår nu från mindre ort och 60-tal med cykel 2km till skolan och 70-tal blev det motorfordon.
Det var inte bättre i mitt minne, det var helt annorlunda med mycket färre bilar, man accepterade att snön kom, osv, det var helt andra tider.
Var det verkligen mycket färre bilar. Kring 1980 skulle jag säga att det var mycket bilar. Alla barn hade föräldrar med bil. Uppväxt i mellanstor stad och det var alltid fullt med bilar/köer på väg in till stan när man åkte in med skolbussen. Har även minnen från Stockholm att det alltid var i princip igenkorkat med bilar i centrum vid den tiden. Det är säkert mer bilar nu, men så himla stor skillnad uppfattar jag inte att det är. Det var mycket då också. Det man gjort är väl att man förtätat så att det upplevs som trängre nu. Men det är ju ett medvetet val som kanske inte varit det smartaste. Kan vara bra med lite extra plats i många fall inte bara vid snöröjning. Sen om du jämför med 1960 så stämmer det säkert bättre.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Var det verkligen mycket färre bilar. Kring 1980 skulle jag säga att det var mycket bilar. Alla barn hade föräldrar med bil. Uppväxt i mellanstor stad och det var alltid fullt med bilar/köer på väg in till stan när man åkte in med skolbussen. Har även minnen från Stockholm att det alltid var i princip igenkorkat med bilar i centrum vid den tiden. Det är säkert mer bilar nu, men så himla stor skillnad uppfattar jag inte att det är. Det var mycket då också. Det man gjort är väl att man förtätat så att det upplevs som trängre nu. Men det är ju ett medvetet val som kanske inte varit det smartaste. Kan vara bra med lite extra plats i många fall inte bara vid snöröjning. Sen om du jämför med 1960 så stämmer det säkert bättre.
men en stor del av problemet är att allt är så mycket tightare i stan numera. GC-vägen ligger kloss an mot vägen med bara ett räcke mellan. Det finns inga tomma tomter/parker där man kan dumpa snön. Det finns numera mängder av refuger och stolpar som är i vägen osv osv.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Där jag växte upp på 80-talet var det ingen som blev skjutsad i bil till skolan. Antingen cyklade/gick man eller så åkte man skolbuss. På vintern fanns inga plogade trottoarer eller gångvägar, men det var bra sparkföre och man fick samsas med bilarna på vägen. Det var inte ovanligt att alla elever fick hoppa ur bussen och skjuta på när den skulle starta från nån hållplats i uppförsbacke...

Numera är det 100 gånger fler bilar runt skolan varje morgon, trottoarer och gångvägar är plogade, vägen hyvlas och bussen blir stående om den inte kommer iväg från hållplatsen...

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Man har förtätat så snön måste köras bort och även miljöklassat snö sä vid kusten får inte tätorterna dumpa den i sjön längre. Det är mycket som hänt även på de sista 25 åren.
Har varit flera artiklar om det och förklarat hur mycket förändrats över tid.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
men en stor del av problemet är att allt är så mycket tightare i stan numera. GC-vägen ligger kloss an mot vägen med bara ett räcke mellan. Det finns inga tomma tomter/parker där man kan dumpa snön. Det finns numera mängder av refuger och stolpar som är i vägen osv osv.
Håller med. Jag beskrev det i ett tidigare inlägg. Stadsplanerarna hade lite mer hjärna förr. De visste att det behövdes extra utrymmen på vägarna för att hantera snöröjningen. Detta glömdes bort och någon 'smart' stadsplanerare kom på att det fanns outnyttjad plats på vägen som kunde användas till något annat. Lika dant som du säger med att det behövs öppna ytor där snö kan dumpas så man slipper hålla på att köra långa sträckor för att göra sig av med snön.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.