C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker mig att om man dubblar antalet förare och maskiner så blir det dubbelt så dyrt, men det är klart att man givetvis kan nöja sig med 10% fler förare och maskiner.
Är rätt säker på att de flesta kommuner upphandlar en funktion. Typ en deadline hur många timmar man har på sig att röja olika typer av ytor, oavsett väderläge. Dvs. det är entreprenören som får göra den kalkylen, och eftersom bästa pris väger tungt...

useless useless skrev:
Funkade den bättre förr då, eller hade folk andra förväntningar?
Min uppfattning är att den fungerade precis lika dåligt för 30 år sedan i Göteborg. Men det var betydligt mindre trafik och inte alls lika tättbebyggt då.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Är rätt säker på att de flesta kommuner upphandlar en funktion. Typ en deadline hur många timmar man har på sig att röja olika typer av ytor, oavsett väderläge. Dvs. det är entreprenören som får göra den kalkylen, och eftersom bästa pris väger tungt...
Så är det såklart, men det är åtminstone för mig uppenbart att det behövs många fler maskiner och många fler förare om man ska klara av det under perioder som den vi just haft.

Fairlane
L lbgu skrev:
Eller så sköter man organisationen bättre. En massa aktörer som alla enbart prioriterar sin egen vinst gör att det blir väldigt dyrt och osmidigt.
Så det är bara organisationen som behöver förbättras? Det behövs inte för förare och fler maskiner för att hantera snömängder som de vi sett de sista dagarna?

Många av förarna kör mer eller mindre alla sin vakna tid, men det är klart de kanske bara knuffar snön från ett av sina områden till ett annat för att få betalt två gånger, men jag tror inte det.

C
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det såklart, men det är åtminstone för mig uppenbart att det behövs många fler maskiner och många fler förare om man ska klara av det under perioder som den vi just haft.
Jo, iallafall på många håll. Problemet är väl att om man tar ordentlig höjd för det så landar man på en pris som gör att man inte är med i matchen i upphandlingen. Lite moment 22.

C cpalm skrev:
Jo, iallafall på många håll. Problemet är väl att om man tar ordentlig höjd för det så landar man på en pris som gör att man inte är med i matchen i upphandlingen. Lite moment 22.
Och då är vi tillbaka till problemet med cykelbanan jag pratade om "en sida" bak i tråden. De har vunnit upphandlingen med en plog på en pickup, vilket fungerar 29/30 år. Hur mycket skall man från kommunens sida betala för det 30:e året? Eller har man "Force majeure" i avtalet? Det är nog väldigt olika från kommun till kommun. I norra delen av landet ser nog avtalen helt annorlunda ut jämfört med i söder...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C cpalm skrev:
Ja så är det såklart. Man kan dock ändra i upphandlingarna exempelvis genom att kraftigt höja vitet om man misslyckas. Då kommer alla tvingas höja sina anbud eller riskera konkurs.

Alternativt så låter man kommunen sköta allt. Men även kommunen måste då se till att ha en vagnpark och folk för att klara det som inträffar var 20:e år.

Det är givetvis möjligt, men jag tror att det kommer kosta rätt mycket medan andra verkar tro att det inte kommer påverka priset nämnvärt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och då är vi tillbaka till problemet med cykelbanan jag pratade om "en sida" bak i tråden. De har vunnit upphandlingen med en plog på en pickup, vilket fungerar 29/30 år. Hur mycket skall man från kommunens sida betala för det 30:e året? Eller har man "Force majeure" i avtalet? Det är nog väldigt olika från kommun till kommun. I norra delen av landet ser nog avtalen helt annorlunda ut jämfört med i söder...
Man har inte vunnit upphandlingen med en plog på en pickup. Man har vunnit upphandlingen för att man har gett ett pris baserat på att man kör en billig pickup med plog. Kan man inte entreprenören lösa uppgiften med pickupen så får dom lösa det på något annat sätt och ta eventuell förlust från sin egen plånbok.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Det är nog väldigt olika från kommun till kommun.
Så kan det nog vara, och det avspeglas väl också i hur väl man lyckas med uppgiften när vädret är mer utmanande än normalvintern.
Gissar att det finns en del att göra på området när det gäller hur upphandlingarna utformas.

hsd
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske är det möjligt att förbättra organisationen, det är det säkert, men jag är övertygad om att vill man få bort snön snabbare så krävs fler plogbilar/traktorer etc och motsvarande mängd förare. En effektivare organisation hade kanske bidragit något, men så länge alla är ute och kör och ingen plogar onödiga platser så är det nog marginellt.

Återstår att bestämma sig för om man varje år vill betala dubbelt så mycket för snöröjningen när det 19 år av 20 inte ger något extra.
Det behövs snöröjning innan det blivit en halvmeter, många kommuner väntar tills det slutat snöa

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Ett av problemen är att den som beslutar om när snöröjningen ska börja sitter på sitt kontor och tittar i trafikkameror och inte är ute i verkligheten för att bilda sig en uppfattning om trafikläget……..

Fairlane
hsd hsd skrev:
Det behövs snöröjning innan det blivit en halvmeter, många kommuner väntar tills det slutat snöa
Ok. Jag har ingen vetskap om kommuner som gör så, men det har ju inte direkt med om det är drivet i egen regi eller om det är upphandlat att göra.

hsd hsd skrev:
T Taxture skrev:
Ett av problemen är att den som beslutar om när snöröjningen ska börja sitter på sitt kontor och tittar i trafikkameror och inte är ute i verkligheten för att bilda sig en uppfattning om trafikläget……..
Ett av problemen är att det sitter folk på forum som inte vet hur det fungerar. 😉

• Gilla
  • Arg
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så det är bara organisationen som behöver förbättras? Det behövs inte för förare och fler maskiner för att hantera snömängder som de vi sett de sista dagarna?
Har du en vettig organisation så har du möjlighet att anpassa dig efter verkligheten. Det är därför det inte funkar med en massa mindre aktörer som bara gör sitt och skiter i allt utanför sitt. De har ingen möjlighet att sätta in extraresurser eftersom de oftast inte har några.
Men när kommunen skötte snöröjningen så fanns det möjligheter att plocka personal/utrustning från andra verksamheter som i det akuta läget hade lägre prioritet. Tänk personal från parkförvaltning, en vaktmästare från någon anläggning m.m. En kommun har oftast mängder med anställda som kan omlokaliseras till t.ex. snöröjning om behovet finns utan att det för den skull blir någon katastrof.

useless useless skrev:
Kan man inte entreprenören lösa uppgiften med pickupen så får dom lösa det på något annat sätt och ta eventuell förlust från sin egen plånbok.
Tyvärr funkar det inte så. Hade snöröjningsföretag som inte utfört godkänd snöröjning fått ta kostnad för det så hade nog de flesta varit i KK sen länge. Bara gå ut och mäta snödjupet på vägen efter att plogbilen kört förbi och sen skicka böterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.