A AndersS skrev:
Såg en snö/slaskröjning på en av våra större tätortsvägar, 60-sträck, där två lastbilar med fart säkert 60 km/h skrapade rent vägbanan, den längst fram närmast mitten och den bakom ut mot dikeskanten, blev väldigt fint.
Några meter från vägen går en mycket använd gång/cykelbana och den fick ett kaskad av snöslask.
Mötte sedan gående cyklister som halvsläpade sina cyklar..... När jag senare åkte hem var det lika illa på gång/cykelvägen. Okunnig om snöplockning men visst borde man kunna ställa in plogen och anpassa hastighet så slasket hamnar på de ca 3 meter som finns mellan väg och gång/cykelbana.
Nope, det är extremt avancerade beräkningar bakom hur plogen är inställd. Minskar de utkastet så läcker det över på andra sidan. Det är även anpassat efter vilken hastighet man har. Det är en hel del vetenskap bakom detta. Problemet är istället att man inte direkt plogar cykelbanan med ytterligare en maskin.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nope, det är extremt avancerade beräkningar bakom hur plogen är inställd. Minskar de utkastet så läcker det över på andra sidan. Det är även anpassat efter vilken hastighet man har. Det är en hel del vetenskap bakom detta. Problemet är istället att man inte direkt plogar cykelbanan med ytterligare en maskin.
Även om plogen bara skrapar halv bredd, första bilen tog full bredd och den andra bara halva bredden? Eller om man sänkte till 40-50 km/h för det borde minska kastlängd också.
Men måste ju kunna justera, kom jag på nu, då det alltid finns folk på gång/cykelväg och inte kan man skölja över dem utifrån att det var mitt på förmiddagen.
Men oberoende det är kommunen som är väghållare, så skulle varit bra att koordinera då det alltid finns gående och cyklister.

A AndersS skrev:
Även om plogen bara skrapar halv bredd, första bilen tog full bredd och den andra bara halva bredden? Eller om man sänkte till 40-50 km/h för det borde minska kastlängd också.
Men måste ju kunna justera, kom jag på nu, då det alltid finns folk på gång/cykelväg och inte kan man skölja över dem utifrån att det var mitt på förmiddagen.
Men oberoende det är kommunen som är väghållare, så skulle varit bra att koordinera då det alltid finns gående och cyklister.
Tydligen (som jag fått det förklarat för mig) så måste man då sänka hastigheten. Vinkel, kastlängd och hastighet hänger ihop för att inte bilen skall dra snett.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, snöröjning handlar ju om samarbete, men nu är det så korkat att den som plogar vägen, och de som plogar gång/cyklelbana inte är samma entreprenör, och uppenbart pratar de inte med varandra.

Isakare Isakare skrev:
Ja, snöröjning handlar ju om samarbete, men nu är det så korkat att den som plogar vägen, och de som plogar gång/cyklelbana inte är samma entreprenör, och uppenbart pratar de inte med varandra.
Ja, jag såg själv förra veckan hur en pickup försökte ploga en cykelbana som fyllts med snö från vägen. Det gick inte. Fel verktyg för jobbet. Frågan är hur upphandlingen såg ut....

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, jag såg själv förra veckan hur en pickup försökte ploga en cykelbana som fyllts med snö från vägen. Det gick inte. Fel verktyg för jobbet. Frågan är hur upphandlingen såg ut....
Och i mitt exempel, hade det då troligtvis fungerat med lägre hastighet, lite annan bladinställning och inget på gång/cykelbana, men tagit längre tid...troligtvis olika utförare också...

I Gävle gör man tydligen tvärtom. Cykelbanorna plogas först, sen plogas vägen så cykelbanan fylls med snö. Allt i enlighet med kommunens priolista.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
I Gävle gör man tydligen tvärtom. Cykelbanorna plogas först, sen plogas vägen så cykelbanan fylls med snö. Allt i enlighet med kommunens priolista.
haha ja vissa har otur när dom ska planera 🙄..

Själv får jag kryssa mellan mammor med barnvagnar och övriga fotgängare på huvudleden (då trottoaren inte är röjd) blir väl att ta det extra lugnt så man inte råkar blöta ner någon av misstag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
G Greger_08 skrev:
Själv får jag kryssa mellan mammor med barnvagnar och övriga fotgängare på huvudleden (då trottoaren inte är röjd) blir väl att ta det extra lugnt så man inte råkar blöta ner någon av misstag.
Ja jag har samma upplevelse här. Mammor och pappor med barnvagn eller pulka som tvingas gå på vägen för att det ligger plogvallar på trottoaren. Andra gående på vägen också. Några yngre som försöker gå på plogvallarna, men det är väldigt vingligt så man passerar väldigt långsamt ifall de ramlar. Personer med rullator och rullstol kommer ingen vart alls.
Dock är det tydligt det dummaste man kan göra att ploga gångvägar och trottoarer, folk kan ju i värsta fall pulsa i djup snö där, inget problem, har jag förstått när jag försvarat att gångvägar behöver plogas tidigt, inte bara bilvägarna. Trots att jag kör bil så är jag inte helt övertygad om att det är viktigare att jag kommer fram än att de gående gör det.

useless useless skrev:
Problemet är att man har så många aktörer inblandade. Sen har alla aktörer en prioritet och det är att maximera vinsten för det egna företaget. Vem vet, någon kanske tjänar på att man först plogar cykelbanan, sen fyller den med snö igen så att man får ploga den en gång till.
Det är väldigt svårt att få en vettig samordning när man har en massa olika aktörer som enbart bryr sig om sig själva. Se bara hur det är med tågtrafiken, samma problem i snösvängen.

Fairlane Fairlane skrev:
Återstår att bestämma sig för om man varje år vill betala dubbelt så mycket för snöröjningen när det 19 år av 20 inte ger något extra.
Har du något belägg för att det skulle vara dubbelt så dyrt? Borde väl att gå att undersöka ifall snöröjningen var mycket dyrare förr när den fungerade bättre. Jag tvivlar på det.

L lbgu skrev:
Har du något belägg för att det skulle vara dubbelt så dyrt? Borde väl att gå att undersöka ifall snöröjningen var mycket dyrare förr när den fungerade bättre. Jag tvivlar på det.
Funkade den bättre förr då, eller hade folk andra förväntningar?

Fairlane
L lbgu skrev:
Nej det har jag inte. Jag tänker mig att om man dubblar antalet förare och maskiner så blir det dubbelt så dyrt, men det är klart att man givetvis kan nöja sig med 10% fler förare och maskiner. Då borde det bli 10% bättre dessa dagar och övriga år betalar man bara 10% mer. Om 10% bättre snöröjning är tillräckligt för att folk ska vara nöjda vet jag inte, men jag tvivlar på det.

useless useless skrev:
Funkade den bättre förr då, eller hade folk andra förväntningar?
Min uppfattning är att det fungerade mycket bättre förr (med förr menar jag kring 1980) då det i princip var en aktör som skötte allt. Jämför med tågtrafiken, där är det ännu tydligare. Sverige var känt för att tågen gick i tid och man kunde skämta om länder som Italien där det aldrig fungerade. Idag är det antagligen tvärt om. Fungerar ju till och med sämre än för länder som befinner sig i krig som Ukraina.

Men du kommer säkert att hävda att jag bara har dåligt minne. Man måste vara blind om man inte ser att det blivit sämre.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej det har jag inte. Jag tänker mig att om man dubblar antalet förare och maskiner så blir det dubbelt så dyrt, men det är klart att man givetvis kan nöja sig med 10% fler förare och maskiner. Då borde det bli 10% bättre dessa dagar och övriga år betalar man bara 10% mer. Om 10% bättre snöröjning är tillräckligt för att folk ska vara nöjda vet jag inte, men jag tvivlar på det.
Eller så sköter man organisationen bättre. En massa aktörer som alla enbart prioriterar sin egen vinst gör att det blir väldigt dyrt och osmidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.