25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är en skillnad på att man behöver skotta för att själv kunna nyttja ytan och att man är tvungen för att inte riskera skadestånd.M maria01 skrev:
Jag läste artikeln lite noggrannare nu och ser att det rör sig om hennes egen parkering på tomten plus vallen framför. Den egna tomten får man lösa bäst man vill, medan vallen ska hon få hjälp med. Återigen är det en stor skillnad mot att ha skyldighet att skotta och halkbekämpa trottoaren framför sin fastighet för att andra ska kunna gå där.
Och ska man vara riktigt krass, bor man i eget hus men kan inte själv av någon anledning sköta/hantera sin fastighet kan man inte begära att någon annan ska lösa det, utan man kan få beställa den tjänsten.
Vi har haft den dialogen med en äldre släkting som från början inte ville inse det för att kunna bo kvar själv i eget hus.
Vi har haft den dialogen med en äldre släkting som från början inte ville inse det för att kunna bo kvar själv i eget hus.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det finns företag som skottat mot RUT-avdrag och här i området finns det ungdomar som skottat hos grabbarna mot ersättning. Vem som är bra och vilka man kan lita på är såklart alltid ett dilemma, men det är inte och bör inte vara kommunens roll att tipsa om vem man ska anlita som privatperson.
Blir nog billigare att ansluta en lång trädgårdsslang till varmvattenkranen och smälta bort snövallen med varmvattnet. Eller salta bort den. Om man inte kan skotta själv då. De där plogvallarna är heller inte att leka med, stenhårda och armerade med is. Inget för handkraft.
Men det är klart är man inte hemma och ute och reser kan man ju inte utföra något praktiskt. Eller om ålder eller sjukdom gör att benen inte bär. Då måste man köpa in tjänst.
Men det är klart är man inte hemma och ute och reser kan man ju inte utföra något praktiskt. Eller om ålder eller sjukdom gör att benen inte bär. Då måste man köpa in tjänst.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det beror väl på när man tar dem?Claes Sörmland skrev:
Plogvallar tar man bort så fort som möjligt.
Så är det såklart, och det går man ordna själv. Man kan inte begära att kommunen ska rekommendera vem man köper den tjänsten av.Claes Sörmland skrev:
Det får man lösa i varje fall det inträffar. För den person jag nämnde tidigare har man beställt gräs/trädgårdsskötsel och snöröjning, etc, från ett mindre lokalt företag som utför fastighetsskötsel.C cpalm skrev:
En arbetskollega till min fru kom försent till jobbet pga att "ingen hade skottat fram hennes bil" i radhusområdet...
...en del verkar tro att det alltid är "någon annan" som skall göra jobbet...
...en del verkar tro att det alltid är "någon annan" som skall göra jobbet...
problemet blir på många ställen att äldre med hus som inte kan skotta snön längre och skulle villa flytta till lägenhet istället att lägenheterna är dyrare en husen så är det på många ställen i kalmar medA AndersS skrev:Och ska man vara riktigt krass, bor man i eget hus men kan inte själv av någon anledning sköta/hantera sin fastighet kan man inte begära att någon annan ska lösa det, utan man kan få beställa den tjänsten.
Men man skottar ju åt den äldre grannen så att de kan ta sig till affären åtminstone.M maria01 skrev:
Rörande att man inte har råd att flytta till lägenhet så gäller det nog de flesta växande små, mellanstora till stora städer i Sverige. Min äldre granne (80+) har inte råd att flytta dit hon vill/behöver, hon får inte tillräckligt bra betalt för huset. Eller om man uttrycker det annorlunda, hon måste betala för mycket för att få en lägenhet som ligger där hon inte längre behöver ha en bil. Om något år kanske hon inte ens kan köra bil mer, så skall hon då bli isolerad?
Det är inte så att huset är värdelöst, hon får nog rätt bra betalt för det. Men hon får inte så bra betalt att hon kan köpa en lägenhet nära kollektivtrafik och nära service (butiker, postombud mm). Boendet i städerna är antingen för dyrt, eller så är man beroende av bil...
det jag skrev fast till och med på mindre orter är lägenheterna dyrare en husenpacman42 skrev:
Men man skottar ju åt den äldre grannen så att de kan ta sig till affären åtminstone.
Rörande att man inte har råd att flytta till lägenhet så gäller det nog de flesta växande små, mellanstora till stora städer i Sverige. Min äldre granne (80+) har inte råd att flytta dit hon vill/behöver, hon får inte tillräckligt bra betalt för huset. Eller om man uttrycker det annorlunda, hon måste betala för mycket för att få en lägenhet som ligger där hon inte längre behöver ha en bil. Om något år kanske hon inte ens kan köra bil mer, så skall hon då bli isolerad?
Det är inte så att huset är värdelöst, hon får nog rätt bra betalt för det. Men hon får inte så bra betalt att hon kan köpa en lägenhet nära kollektivtrafik och nära service (butiker, postombud mm). Boendet i städerna är antingen för dyrt, eller så är man beroende av bil...
Det är en helt annan fråga och varje person är unik i förutsättningar med ålder, ekonomi, släkt/bekanta i närhet, var man bor, osv. Så den släpper vi tycker jag.M maria01 skrev: