Fairlane
M maria01 skrev:
så brf och företag och så vidare plogar själva på trottoaren utanför husen i innerstaden?
Precis tvärtom. Stockholms stad (=kommun) g
Sköter snöröjningen, oavsett ägare av fastigheten. I andra kommuner är det upp till fastighetsägaren, oavsett om det är en villa eller ett flerfamiljshus.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
I andra kommuner är det upp till fastighetsägaren, oavsett om det är en villa eller ett flerfamiljshus.
Hur menar du? Det varierar väl ordentligt mellan olika kommuner?

Fairlane
L lbgu skrev:
Finns massor med saker som kommunen kan göra mot folks vilja som kostar dessa pengar. T.ex. tvångsanslutas till VA eller betala för sophämtning fast man aldrig har något i tunnan.
Det är inget kommunen självmant kan besluta, det är svensk lag.
L lbgu skrev:
De kan ju uppenbarligen kräva att villaägare ska skotta trottoarer som kommunen äger.
Återigen, den rätten har de enligt svensk lag.

Jag tror inte svensk lag idag tillåter att kommuner kan tvinga fram samfälligheter som tvingas sköta det som idag är kommunala gator och samtidigt att kommunen ska ha rätt att bestämma vem som får nyttja vägen. Jag hoppas att det aldrig kommer bli tillåtet.

Har man idag enskild väg så kan man förbjuda annan trafik.
L lbgu skrev:
Större villaområden kan ju delas upp i olika samfälligheter om de tenderar att bli för stora (typ norra, södra).
Sen har en sådan här samfällighet mycket lättare att hitta lösningar då de inte är bundna av idiotin offentlig upphandling. I ett område med kanske 100 medlemmar finns det säkert någon/några som känner lämpliga personer som kan sköta detta så ofta kan det säkert skötas rätt informellt.
Ok, jag gissar att man får dela upp det i många samfälligheter och kanske känner Kalle någon som kan skotta hos oss. Problemet är väl att Bosse i Gran samfälligheten känner samma person och ytterligare någon från ytterligare en samfällighet känner samma. Då blir frågan hur det prioriteras. Jag tänker att det nog varierar väldigt var i landet man bor och kanske var i staden, vad man kan ordna. Jag är inte alltid så imponerad av hur styrelser av samfälligheter fungerar heller. Det blir nog ofta som du skriver informellt, vilket kan bli ett stort problem när det blir fel, det har vi ju sett många gånger här på forumet.

Offentlig upphandling kan onekligen bli väldigt dålig ibland men jag är inte helt övertygad om att några bara väljer utförare är bra heller alltid. Det finns några exempel med bostadsrättsföreningar där styrelsen anlitat egna bolag eller vänners bolag där det inte alltid varit helt lyckat.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Hur menar du? Det varierar väl ordentligt mellan olika kommuner?
Jag har faktiskt inte kollat olika kommuner, men det låter ju märkligt att man inom en och samma kommun ställer olika krav på olika fastighetsägare, men det kanske man gör.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag har faktiskt inte kollat olika kommuner, men det låter ju märkligt att man inom en och samma kommun ställer olika krav
Jag kanske missförstod. Jag menar att vissa kommuner sköter det själva och vissa lämpar över ansvaret på fastighetsägaren.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte svensk lag idag tillåter att kommuner kan tvinga fram samfälligheter som tvingas sköta det som idag är kommunala gator och samtidigt att kommunen ska ha rätt att bestämma vem som får nyttja vägen. Jag hoppas att det aldrig kommer bli tillåtet.

Har man idag enskild väg så kan man förbjuda annan trafik.
Om det är så känsligt så behöver man ju inte låta samfälligheten äga vägen. Kommunen kan fortfarande äga den. Men samfälligheten har skyldighet att ordna snöröjning. Då slipper ju samfälligheten också tråkiga saker som att reparera vägen. Kommunen har ju tydligen rätt att tvinga husägare att skotta trottoaren, på samma sätt skulle de kunna tvinga samfälligheten att skotta vägen. Så det borde ju funka med dagens lagar.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag gissar att man får dela upp det i många samfälligheter och kanske känner Kalle någon som kan skotta hos oss. Problemet är väl att Bosse i Gran samfälligheten känner samma person och ytterligare någon från ytterligare en samfällighet känner samma. Då blir frågan hur det prioriteras. Jag tänker att det nog varierar väldigt var i landet man bor och kanske var i staden, vad man kan ordna. Jag är inte alltid så imponerad av hur styrelser av samfälligheter fungerar heller. Det blir nog ofta som du skriver informellt, vilket kan bli ett stort problem när det blir fel, det har vi ju sett många gånger här på forumet.
Samtidigt lär det väl inte bli sämre än idag. Dessa villagator är ju ofta längst ned på kommunens prioritering så det finns ju alla möjligheter att få det bättre än så.

Fairlane Fairlane skrev:
Offentlig upphandling kan onekligen bli väldigt dålig ibland men jag är inte helt övertygad om att några bara väljer utförare är bra heller alltid. Det finns några exempel med bostadsrättsföreningar där styrelsen anlitat egna bolag eller vänners bolag där det inte alltid varit helt lyckat.
Offentlig upphandling är inte fri från korruption ifall du tror det. Korruption är svårt att komma ifrån, men mig stör det betydligt mindre ifall en samfällighet misshushållar sina pengar än att kommunen gör det med mina skattepengar.

Fairlane
M maria01 skrev:
garanterat att inga villa ägare behöver ploga trottaren i stockholm stad?

[länk]
Jag tror iofs inte någon villaägare behöver ploga, möjligen skotta.

Vad vill du säga med länken?

Jag kan tydligen inte förklara tillräckligt väl, kanske länken här ger dig svaret du söker?! https://www.svt.se/nyheter/inrikes/villaagare-skyldiga-att-skotta-trottoarer-orimligt
Ett urklipp:
"Efter flera dagar med intensivt snöfall är framkomligheten begränsad på många håll i landet. Men vem som ansvarar för att trottoarerna hålls säkra varierar beroende på var man bor.

På vissa orter, som i Stockholm, har kommunen tagit över ansvaret. Men i till exempel Göteborg är det fastighetsägarnas ansvar att skotta bort snö och is, samt sanda gångbanor utanför den egna fastigheten. Om en person halkar och skadar sig kan fastighetsägaren i värsta fall bli skadeståndsskyldig."

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror iofs inte någon villaägare behöver ploga, möjligen skotta.

Vad vill du säga med länken?

Jag kan tydligen inte förklara tillräckligt väl, kanske länken här ger dig svaret du söker?! [länk]
Ett urklipp:
"Efter flera dagar med intensivt snöfall är framkomligheten begränsad på många håll i landet. Men vem som ansvarar för att trottoarerna hålls säkra varierar beroende på var man bor.

På vissa orter, som i Stockholm, har kommunen tagit över ansvaret. Men i till exempel Göteborg är det fastighetsägarnas ansvar att skotta bort snö och is, samt sanda gångbanor utanför den egna fastigheten. Om en person halkar och skadar sig kan fastighetsägaren i värsta fall bli skadeståndsskyldig."
https://www.battrestadsdel.se/alvsj...-91-aring-i-alvsjo-jag-ar-radd-att-bli-lurad/ vart är stockholm stad där då

Fairlane
M maria01 skrev:
[länk] vart är stockholm stad där då
Enkelt, de har inte varit där och plogat än. Tolkar du det som att fastighetsägaren har ansvaret att skotta?

Fairlane
Textstycke med anvisningar för snöröjning och sandning i ett samhälle, med fokus på tidpunkter, metoder och säkerhetskrav för plogning och sandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Långe Jan och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Enkelt, de har inte varit där och plogat än. Tolkar du det som att fastighetsägaren har ansvaret att skotta?
tolkar det som att man behöver göra det själv för att ingen kommer komma

C
Fairlane Fairlane skrev:
När var "förr" (om jag tolkar dig rätt att det ska vara förr)?
Man bygger det hela på en ordningsstadga från 1868 enligt Villaägarna, så innan dess kanske?
Vi har väghållningsstenar här som förr markerade var gårdens ansvar för underhållet av landsvägen började och slutade. Och jag misstänker att det ansvaret gick långt bortom bara snöröjning.
Så idén är nog ingalunda ny.

Men snöröjningsansvaret är en sak, en annan sak att kommunen plogar upp snö på från sitt ansvarsområde till fastighetsägarens ansvarsområde. I synnerhet som de brukar vara j-kligt petiga med att ingen snö får skottas åt andra hållet.

Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå kommunen har s. k. planmonopol och kan besluta att inrätta allmän plats under enskilt huvudmannaskap. Sen ansöker kommunen om att inrätta en gemensamhetsanläggning enligt anläggningslagen för att grannskapet ska förvalta den allmänna platsen. Klart.

Nu ska sägas att i PBL är allmän plats under enskilt huvudmannaskap en undantagsmöjlighet som från lagstiftaren sida var tänkt att användas för sommarstugeområden. Det står uttryckligen i propositionen som Palme skrev under 1987. Men det hindrar inte många kommuner från att använda det rätt flödigt för småorter och nya bostadsområden, det gör t ex min kommun. Oseriöst kan tyckas men lokaltradition och politik slår juridik.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.