25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Den dagen kommunen inte äger vägen har vi skaffat oss vad man brukar kalla för Gated Communities. Inte mig emot ärligt talat, men kanske en oönskad konsekvens av att lite snö hamnar på fel ställe.L lbgu skrev:
Jovisst, men frågan är om det är rimligt?A AndersS skrev:
Alltså att kommunen plogar in all snö på gångbanan som fastighetsägarna förväntas röja (för hand, får ju förutsättas) och lägga snön på egen tomt?
Att kommunen bestämt att det skall vara så betyder ju inte med automatik att det är ett rimligt system.
Är det inte enklare att utgå från hur vi har det nu, vad som gäller, och lösa det på bästa sätt.😂L lbgu skrev:Hade den texten varit med i ditt första inlägg så hade jag givetvis inte svarat som jag gjorde. Att kräva att folk ska skotta trottoarer som plogbilarna fyllt med snö tycker jag personligen är rätt illa. Om kommunen inte klarar av att snöröja utan att fylla trottoarerna med snö så bör de ta hand om det själva.
En lösning på problemet vore att kommunerna slutade snöröja i typ villaområden och mest sköta genomfartsvägar. Varför ska kommuner ens äga vägar i villaområden (finns det något vettigt skäl för det?), för kommunen vore det ju mycket enklare om dessa vägar ägdes av någon samfällighet som bestod av villaägarna.
Det effektivaste är nog att kommunen har så lite ansvar som möjligt när det gäller snöröjning. De är oftast inte kompetenta nog för att sköta det och det ändrar man inte på något enkelt sätt. Så om man får andra att ansvara för snöröjningen i stora områden kan det rimligtvis bara bli bättre.A AndersS skrev:
Det finns väl tusen sätt att göra detta på, men är det faktiskt privata vägar vi pratar om känns det som att steget till stängda områden har blivit avsevärt mindre.L lbgu skrev:
Man kan ju vända på det också - om du och alla andra får åka på min väg, varför ska jag betala underhåll och snöröjning för vägen? Det där kanske funkar inom ett radhusområde eller så, men i lite större områden låter det som en slippery slope till någon krångligt.
Här har det alltid lagts snö på den sida av gatan som saknar trottoar, dessa fastighetsägare får således sin infart blockerad varje gång. Så har det varit så länge jag bott här, i 50 år ungefär. Jag antar att kommunen inte vill betala för den extra tiden att röja dessa infarter.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Så kommunen ska bestämma att villaområdets vägar ska vara en samfällighet som får ta kostnader för snöröjning, underhåll etc och samtidigt ska kommunen bestämma att allmänheten har fri tillgång till dessa?L lbgu skrev:
Det varierar nog en hel del från kommun till kommun.L lbgu skrev:
Med tanke på hur mycket andra kostnader kommuner kan pådyvla folk så ser jag inte detta som något uppseendeväckande. Sen används villagator till största delen av boende eller av fordon som har ärenden till de boende så slitaget från trafik utan ärenden i området lär vara minimal. Genomfartsvägar bör inte ingå i samfälligheten så det handlar ju mest om vägar med liten trafik.Fairlane skrev:
Det kan säkert finnas några kommuner som sköter sig bra, men min erfarenhet efter att ha bott i ett antal kommuner är att de oftast är rätt dåligt/inkompetent skötta. Antar att det är något systemfel.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Vad tänker du på då?L lbgu skrev:
Själv tycker jag det är högst tveksamt att kräva att villaägarna ska sköta saker, samtidigt som kommunen fortfarande ska bestämma.
Så är det säkert på många ställen, även om vissa områden används för genomfart om det är mycket trafik runt omkring. Oavsett borde det inte vara kommunens beslut om de inte betalar.L lbgu skrev:
Enig, även om jag tycker det är helt ok med kommunala gatorL lbgu skrev:
Frågan är om det skulle bli så mycket bättre med stora samfälligheter som har att välja på att låta medlemmarna betala mycket för att ha hög prioritet på snöröjningen eller välja att hålla ner priset. De lär ändå konkurrera om samma snöröjare.L lbgu skrev:
för var det vanligt att komunen ploga först vägen och sen trottoaren men skulle spara pengar och att arbetsmiljön skulle bli bättre så putta man över ansvaret på villa ägaren konstigt tycker jag när man som villaägare inte ens får parkera bilen på gatan utanför huset längre i många områdenL lbgu skrev:Hade den texten varit med i ditt första inlägg så hade jag givetvis inte svarat som jag gjorde. Att kräva att folk ska skotta trottoarer som plogbilarna fyllt med snö tycker jag personligen är rätt illa. Om kommunen inte klarar av att snöröja utan att fylla trottoarerna med snö så bör de ta hand om det själva.
En lösning på problemet vore att kommunerna slutade snöröja i typ villaområden och mest sköta genomfartsvägar. Varför ska kommuner ens äga vägar i villaområden (finns det något vettigt skäl för det?), för kommunen vore det ju mycket enklare om dessa vägar ägdes av någon samfällighet som bestod av villaägarna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
När var "förr" (om jag tolkar dig rätt att det ska vara förr)?M maria01 skrev:
Man bygger det hela på en ordningsstadga från 1868 enligt Villaägarna, så innan dess kanske?
2005 plogade dom trottoaren oss päronen i stockholm sverigeFairlane skrev:
man kan ju undra varför inte alla fastighets ägare behöver ploga trottoaren och inte bara Villaägarna
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det gör man fortfarande i Stockholm...M maria01 skrev:
Det skiljer från kommun till kommun.
I Stockholm har kommunen tagit ansvaret, i många andra kommuner har fastighetsägaren ansvaret, vare sig det är ett flerbostadshus eller en villa.
så brf och företag och så vidare plogar själva på trottoaren utanför husen i innerstaden?Fairlane skrev:
Finns massor med saker som kommunen kan göra mot folks vilja som kostar dessa pengar. T.ex. tvångsanslutas till VA eller betala för sophämtning fast man aldrig har något i tunnan.Fairlane skrev:
De kan ju uppenbarligen kräva att villaägare ska skotta trottoarer som kommunen äger.Fairlane skrev:
Större villaområden kan ju delas upp i olika samfälligheter om de tenderar att bli för stora (typ norra, södra).Fairlane skrev:
Sen har en sådan här samfällighet mycket lättare att hitta lösningar då de inte är bundna av idiotin offentlig upphandling. I ett område med kanske 100 medlemmar finns det säkert någon/några som känner lämpliga personer som kan sköta detta så ofta kan det säkert skötas rätt informellt.