25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Purre skrev:
Sådana plogblad med klaff finns sedan länge, det är bara så att entrepenörer och kommuner saknar incitament att använda dem. Det är ju billigare att vräka in snön hos villaägarna.Purre skrev:
Kollar jag där jag bor så är det hus på båda sidorna, finns ingen stans att göra av snön om man inte ska ta med den så bara gilla läget. Skottar då även åt 2-3 andra grannar.
Däremot hade jag önskat att man hade plogblad med gavel som går att öppna och stänga. Misstänker dock att det är svårt i tätbebyggt område där det är många in och utfarter.
där jag växte upp söder om stockholm plogade man up snön på allmänningar fotbollsplanner och parker vi hade så otroligt roligt varje vinter med att gräva tunnlar i dom vi älskade när dom växte sig stora vi var o lekte i dom hela dagarna
plus att dom plogade bättre då kan ju vara för det var lokala kontrakt med mängder av små firmor som plogade inte som nu när det är stora bolag som tar upphandlingen inte så konstigt att dom inte hinner med att ploga när dom har så få maskiner ute på en hel statsdel eller komun
plus att dom plogade bättre då kan ju vara för det var lokala kontrakt med mängder av små firmor som plogade inte som nu när det är stora bolag som tar upphandlingen inte så konstigt att dom inte hinner med att ploga när dom har så få maskiner ute på en hel statsdel eller komun
Jo jag är väl medveten om att dom finns på marknaden. Har dock aldrig sett något sådant användas här där jag bor.M Mats_R skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Där är vi eniga, kollektivtrafiken är viktig, utryckningsfordon Ja, men de brukar klara sig. Kalles privata bil är mindre viktig.Nötegårdsgubben skrev:
Cykelbanorna absolut, de kan man ta sist.Nötegårdsgubben skrev:
Att pulsa med en barnvagn i stora snöhögar, eller låta barn gå på vägen är ingen höjdare.
Vid normalt snöfall är det inget problem oavsett ordning. Det är vid dessa större mängder som man tvingas prioritera och då är det enligt mig viktigt att hålla igång kollektivtrafiken då det är det som folk använder mest för att förflytta sig i Stockholm (där var frågan om feministisk snöskottning var aktuell). Sen är frågan om det är viktigast att folk kan ta sig till kollektivtrafiken gåendes eller att privatbilismen är viktigare. Egentligen ligger de väl ungefär på samma nivå för mig. Kanske är det inte så stor konkurrens i praktiken så man många gånger gör med lite mindre maskiner på gångbanorna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag var ute och körde en hel del i södra Stockholmsregionen igår, bland annat ut mot Nynäshamn på 73:an, med även på lite mindre vägar som 225 etc. Det var riktigt bra plogat, asfalten synlig en bit ut på vägrenen etc. Antingen så kör de med plogen i marken eller så kör folk över precis hela vägens bredd för att få bort all snö, jag tror på det första.
Ja, jag har samma upplevelse av Södertörn. Trafikverkets vägar är bra röjda och kommunerna har lyckats bra även med de mindre bussgatorna. Villaområdena är lite mer av ett lotteri men är inte helt orimligt.
Fast i den texten handlar det om snö vid infarten. Alltså på gatan utanför tomten. Att en sådan snövall lämnas är väl fullständigt normalt ifall det finns hus på båda sidor av vägen. Jag uppfattar att det som anses vara ett problem är när de plogar in snö på privata tomter.A AndersS skrev:
Förr har jag en känsla av att det fanns mer plats på vägarna så att det kunde vara en ganska stor snövall mellan trottoar och vägbana utan att det störde särskilt mycket. Man kanske tänkte på snöröjning när man bestämde mått för vägarna. Sen har folk som inte tänkt på att snöröjningen ska fungera tyckt att den lediga platsen kan användas till annat. Eller är jag helt ute och cyklar med den teorin?
Kan mycket väl vara så, ofta smalnas breda vägar av för att göra plats för främst cykelbanor.L lbgu skrev:Fast i den texten handlar det om snö vid infarten. Alltså på gatan utanför tomten. Att en sådan snövall lämnas är väl fullständigt normalt ifall det finns hus på båda sidor av vägen. Jag uppfattar att det som anses vara ett problem är när de plogar in snö på privata tomter.
Förr har jag en känsla av att det fanns mer plats på vägarna så att det kunde vara en ganska stor snövall mellan trottoar och vägbana utan att det störde särskilt mycket. Man kanske tänkte på snöröjning när man bestämde mått för vägarna. Sen har folk som inte tänkt på att snöröjningen ska fungera tyckt att den lediga platsen kan användas till annat. Eller är jag helt ute och cyklar med den teorin?
Nej, Läs första punkten om trottoar och gångbana...L lbgu skrev:Fast i den texten handlar det om snö vid infarten. Alltså på gatan utanför tomten. Att en sådan snövall lämnas är väl fullständigt normalt ifall det finns hus på båda sidor av vägen. Jag uppfattar att det som anses vara ett problem är när de plogar in snö på privata tomter.
Samt var snön ska placeras.
Läs hela texten...
Snön på dessa platser kan komma ovanifrån av moder natur eller maskinellt från plogning.
Står inte ett ord om att kommunen kan ploga upp allt på trottoaren som sedan fastighetsägaren ska ta bort. Det handlar väl bara om snö som naturligt hamnat på trottoaren, men du tolkar det som att det är OK att kommunen använder trottoaren som en dumpningsplats för snö som sedan fastighetsägaren är skyldig att ta bort.A AndersS skrev:
Ett klipp till från kommunens fråga/svar.L lbgu skrev:Står inte ett ord om att kommunen kan ploga upp allt på trottoaren som sedan fastighetsägaren ska ta bort. Det handlar väl bara om snö som naturligt hamnat på trottoaren, men du tolkar det som att det är OK att kommunen använder trottoaren som en dumpningsplats för snö som sedan fastighetsägaren är skyldig att ta bort.
Det finns många fler förtydligande
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att de som tycker det är en bra ide att smalna vägen inte fattar varför vägen gjordes så bred från början. De som var ansvariga för bygget var lite kunnigare då de förstod att det behövs lite extraytor för att hantera svenskt vinterklimat. De nuvarande kommunbyråkraterna tänker tyvärr inte så långt utan tycker antagligen att deras föregångare var slösaktiga som byggde vägen bredare än vad som behövdes.P Prodigys skrev:
Hade den texten varit med i ditt första inlägg så hade jag givetvis inte svarat som jag gjorde. Att kräva att folk ska skotta trottoarer som plogbilarna fyllt med snö tycker jag personligen är rätt illa. Om kommunen inte klarar av att snöröja utan att fylla trottoarerna med snö så bör de ta hand om det själva.A AndersS skrev:
En lösning på problemet vore att kommunerna slutade snöröja i typ villaområden och mest sköta genomfartsvägar. Varför ska kommuner ens äga vägar i villaområden (finns det något vettigt skäl för det?), för kommunen vore det ju mycket enklare om dessa vägar ägdes av någon samfällighet som bestod av villaägarna.