Apropå snöröjning, hur många av er villaägare håller rent på de trottoarer som eventuellt finns i anslutning till era tomter?

I trakterna där jag bor är det lite si och så med det. En del skottar av trottoaren utanför deras tomt medan en del skiter fullständigt i det.

Jag vet att reglerna är lite olika beroende på i vilken kommun man bor i men på många håll är det fastighetsägarna, exempelvis i villaområden, som ska ta bort snövallar utanför den egna tomten samt skotta och sanda eventuella trottoarer.

Redigerat:
Purre Purre skrev:
Google säger att det finns 18966 fastigheter och samfälligheter i Kalmar. Skulle det ta 3min styck så är det ändå 56898 minuter. Det blir 948,3h. Tveksamt att det tar 3min på varje ställe heller och inte så säker på att det behövs på alla 18966 ställena heller. Men ger väl ändå en fingervisning.
Nu var det ju inte jag som skulle ta hela kommunen😎
Jag är nog för lösningsorienterad utifrån de förutsättningar som finns.
Sedan kan man räkna statistik och använda en lokal klyscha här "dä går aldrig", så då gör man inget.😉
Gillar då bättre uttrycket "man får stycka elefanten" och hitta många lösningar.
Så nej den "fingervisningen" säger inget begripligt för mig.😂

Keiller Keiller skrev:
Apropå snöröjning, hur många av er villaägare håller rent på de trottoarer som eventuellt finns i anslutning till era tomter?

I trakterna där jag bor är det lite si och så med det. En del skottar av trottoaren utanför deras tomt medan en del skiter fullständigt i det.
Har ingen trottoar men hörntomt, om det är slungsnö kör jag en gångväg runt och längs med närmaste grannar om det inte plogats.

A AndersS skrev:
Har ingen trottoar men hörntomt, om det är slungsnö kör jag en gångväg runt och längs med närmaste grannar om det inte plogats.
Jag har heller ingen trottoar men turligt nog ett skogsparti på andra sidan gatan så jag skottar över allt från min sida av gatan till skogsidan.

Fairlane Fairlane skrev:
Det största felet med feministisk snöröjning var nog valet av namn, då det retar gallfeber på sura medelålders till äldre män som knappt orkar ta reda på vad det är. Det räcker med att veta att det är feministiskt och att inte biltrafiken har högst prioritet.
Oj vad du var fördomsfull. Själv är jag övertygad om att man varken behöver vara man eller över en viss ålder för att ogilla denna typ av snöröjningsprioritering. Det räcker nog att man är åtminstone normalbegåvad för att inse idiotin. Uppenbarligen handlar det om folk utan verklighetsuppfattning som kommit på detta. Om man ser på konsekvenserna av att det inte snöröjs så borde man inse att det får mycket värre konsekvenser att prioritera röjning av cykel/gångvägar före vanliga vägar. En ledtråd är att om man t.ex. inte skottar en trottoar så kan de flesta ändå ta sig fram genom att pulsa i snön, men struntar man i att ploga vägar så slutar det med att fordon fastnar och blockerar vägarna så att även de fordon som skulle klarat en oplogad väg inte heller kommer fram. Men med tanke på att det var MP som var hjärnan bakom detta så är man ju inte förvånad för då vet man ju att det sunda förnuftet inte fanns med någonstans.

hsd
Isakare Isakare skrev:
Om jag filmat idag, hade jag bevis för att det fuskas med plogningen ordentligt.
Satt o väntade i bilen på en kund när det kommer en mindre maskin och plogar en gata i förorten.
Den plogar och trycker snön åt sidan några gånger. Gatan är längre och kuperad så maskinen försvinner, men den kommer tillbaka efter några minuter utan att ploga.
När jag sen åker ut på gatan syns det inte att den är plogad, han måste haft bladet 10 cm över asfalten, men den har sandat i snön påväg tillbaka....till vilken nytta ??
Om det här är nått vi skattebetalare ska betala för, så är det skandal.
Säkert salt
Keiller Keiller skrev:

Jag vet att reglerna är lite olika beroende på i vilken kommun man bor i men på många håll är det fastighetsägarna, exempelvis i villaområden, som ska ta bort snövallar utanför den egna tomten samt skotta och sanda eventuella trottoarer.
Finns inte en chans att hålla trottoaren utanför skottad eftersom kommunens entreprenörer använder trottoaren som snöupplag

Claes Sörmland
Purre Purre skrev:
Tydligen begär en del lite väl mycket.

[länk]
Vi har verkligen en generationsklyfta vad gäller attityder till att utföra arbete och den professionella rollen.

Markus född på 90-talet uppfattar bristande tacksamhet från allmänheten när han bara gör sitt jobb som maskinförare medan 40- och 50- och 60-talisterna som klagar på FB tycker det är helt normalt att den som är yngst och längst ned i yrkeshierarkin får höra att man ska göra ett bättre jobb.

Markus är ju ung så hans generations perspektiv är det som kommer att vinna i närtid varefter 40- och 50- och 60-talisterna checkar ut. Men som 70-talist upplever jag det lite märkligt att den som arbetar för det offentliga förväntar sig tacksamhet från allmänheten för sitt arbete. Tacksamheten är ju betalningen, lönen. Det är ju inte ideellt som Markus ställer upp.

Redigerat:
Keiller Keiller skrev:

Kommunen röjer trottoaren (som också är cykelbana in till stan). Detta resulterar i två rejäla plogvallar, en mellan väg och trottoar, samt en mellan trottoar och vår uppfart. För att komma ut måste vi gräva oss genom dessa vallar av snö som fallit på kommunens mark. Var lägger vi då denna snö kan man fråga sig? Ja vanligtvis bygger vi på plogvallarna uppströms och nedströms om vår uppfart men nu är det för mycket för det. Så det blir att man allt mer gräver igen cykelbanan. :)

C
Purre Purre skrev:
Tydligen begär en del lite väl mycket.
Lyssnar man vidare på de andra inslagen antyds det att hotet och hatet verkar triggas av just snö som plogas upp mot villatomter, då det bl.a. kastas snöskyfflar på fordonen.

Ha ha ha, WTF, skulle också bli duktigt provocerad om någon kom med en stor maskin och plogade upp en massa snö där jag står och skottar med snöskyffeln.

Unikt namn
Olika kommuner har väl olika regler om detta?
Min kommun snöröjer trottoaren.
Keiller Keiller skrev:

Unikt namn
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Markus född på 90-talet uppfattar bristande tacksamhet från allmänheten när han bara gör sitt jobb som maskinförare medan 40- och 50- och 60-talisterna som klagar på FB tycker det är helt normalt att den som är yngst och längst ned i yrkeshierarkin får höra att man ska göra ett bättre jobb.
Marcus kanske helst vill egentligen vara en infuencer som damerna kastar underbyxorna efter när han kör förbi på den bristfälligt skottade trottoaren. 😉

Helt klart en generationsklyfta

Unikt namn Unikt namn skrev:
Olika kommuner har väl olika regler om detta?
Min kommun snöröjer trottoaren.
Jo, som jag skrev ser det lite olika ut beroende på vilken kommun man bor i.

I samma kommun kan det dessutom vara olika, beroende på var man bor.
I ett villaområde kan kommunen ha ansvar för snöröjning av vissa trottoarer, i villaområdet längre bort är det fastighetsägarens ansvar.

S Staffan-N skrev:
Kommunen röjer trottoaren (som också är cykelbana in till stan). Detta resulterar i två rejäla plogvallar, en mellan väg och trottoar, samt en mellan trottoar och vår uppfart. För att komma ut måste vi gräva oss genom dessa vallar av snö som fallit på kommunens mark. Var lägger vi då denna snö kan man fråga sig? Ja vanligtvis bygger vi på plogvallarna uppströms och nedströms om vår uppfart men nu är det för mycket för det. Så det blir att man allt mer gräver igen cykelbanan. :)
En del kommuner anser att man kan använda den egna tomten för att lägga den snö, inklusive snövallar, som man skottar av på trottoaren utanför tomten.

Det ser som sagt olika ut beroende på var i landet man bor.

Fairlane Fairlane skrev:
Ska man först skotta för vanliga privatbilar och sen för bussarna och sist gångvägarna så att man kan ta sig till bussen?
Va? Nyttotrafik är sådant som kollektivtrafik, utryckningsfordon m.m.

Att man tar gång- och (i synnerhet) cykeltrafiken sist på vintern är det normala. Till nöds kan man gå i vägbanan, men inte köra på trottoaren.

• Gilla
Tubes och 2 till
  • Laddar…
Purre
C cpalm skrev:
Ha ha ha, WTF, skulle också bli duktigt provocerad om någon kom med en stor maskin och plogade upp en massa snö där jag står och skottar med snöskyffeln.
Kollar jag där jag bor så är det hus på båda sidorna, finns ingen stans att göra av snön om man inte ska ta med den så bara gilla läget. Skottar då även åt 2-3 andra grannar.
Däremot hade jag önskat att man hade plogblad med gavel som går att öppna och stänga. Misstänker dock att det är svårt i tätbebyggt område där det är många in och utfarter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.