25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Läsförståelsen är på topp märker jag..M maria01 skrev:
För övrigt fick man ju ställa in en massa flighter på Charles De Gaulle när det kom lite snö, men Arlanda körde på som vanligt... Konstigt, när vi är så dåliga på snö här...
När jag kör buss så brukar jag säga till passagerare som jag hämtar eller släpper av på en oskottad hållplats att de ska jaga sin kommun så att det blir skottat.Fairlane skrev:
Det största felet med feministisk snöröjning var nog valet av namn, då det retar gallfeber på sura medelålders till äldre män som knappt orkar ta reda på vad det är. Det räcker med att veta att det är feministiskt och att inte biltrafiken har högst prioritet.
Jag som kör bil mycket och är medelålders man tycker ändå inte det är dumt att det är högre prioritet på vägar där bussar kör än vägar där bussar inte kör. På samma sätt tycker jag det är helt rimligt att min lilla återvändsgränd långt inne i villaområdet har lägre prioritet än de lite större vägarna i området som i sin tur har lägre prioritet än 50-vägarba utanför etc.
Jag tycker också det är vettigt att skotta gångvägar så att det är möjligt att ta sig till bussen. Det största felet har väl varit att man skottat gångvägarna, men inte busshållplatser.
vad har Charles De Gaulle med nåt att göra Läsförståelsen är dålig oss dig med vad jag kan seDan_Johansson skrev:
Nix, enligt en kompis som jobbar med asfaltering så är det pga låga anbud som man beställer annan kvalitet på asfalten och lägger tunnare skikt än normalt om det inte är preciserat exakt vilken kvalitet och tjocklek på skikten.P Prodigys skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Det vet jag inte men som hon håller på mot mej så tar jag upp den frågan med henne utan att bry mej om några regler och om ägarna till forumet vill kasta ut mej så får de göra det!F fribygg skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ska man först skotta för vanliga privatbilar och sen för bussarna och sist gångvägarna så att man kan ta sig till bussen?Nötegårdsgubben skrev:
Trots att jag kör bil själv mycket mer än jag åker buss så inser jag att väldigt många åker kollektivt.
Tvärtom tycker jag, det var riktigt korkat för att en stor del av befolkningen stänger av och lyssnar inte på vad det faktiskt innebär.Nötegårdsgubben skrev:
Tydligen begär en del lite väl mycket.
https://www.sverigesradio.se/artikel/glaporden-blev-droppen-marcus-vill-aldrig-ploga-igen
https://www.sverigesradio.se/artikel/glaporden-blev-droppen-marcus-vill-aldrig-ploga-igen
Sanningen är nog att 50% tycker det är jobbigt att vallen kommer på deras sida inte att han är en idiot 😉.M Myckling skrev:På vår gata tycker alla som bor på samma sida som oss att plogbilen självklart ska köra första vändan med plogen vinklad mot motsatta sidan så de får den största plogvallen. De som bor på andra sidan gatan tycker precis tvärtom. Oavsett hur föraren väljer att göra så tycker hälften av de boende på gatan att han är en idiot.
När vi fått snö så att slungan behövs och det lagts vall brukar jag ta en tur förbi infarterna till några grannars infarter, det går på en kvart att köra bort den på 5-6 fastigheter. Bara som exempel på att det kan finnas lösningar.
Man får bara vara försiktig om den hunnit frysa till, slungan kastar då iväg isklumpar.
Man får bara vara försiktig om den hunnit frysa till, slungan kastar då iväg isklumpar.
Google säger att det finns 18966 fastigheter och samfälligheter i Kalmar. Skulle det ta 3min styck så är det ändå 56898 minuter. Det blir 948,3h. Tveksamt att det tar 3min på varje ställe heller och inte så säker på att det behövs på alla 18966 ställena heller. Men ger väl ändå en fingervisning.A AndersS skrev:När vi fått snö så att slungan behövs och det lagts vall brukar jag ta en tur förbi infarterna till några grannars infarter, det går på en kvart att köra bort den på 5-6 fastigheter. Bara som exempel på att det kan finnas lösningar.