25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Och på vilket sätt skulle det vara bättre att lämna en massa snö på vägbanan när man plogar? De enda som tycker det är bättre är antagligen de som förespråkar feministisk snöröjning och vill göra det så besvärligt för bilister de bara kan.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Ett perspektiv vore exempelvis att det sliter mindre på vägbanan och skapat färre potthål.
Men jag vet inte, jag kan dock tänka mig att det sker av andra skäl än lättja eller omsorg om slitstålen på plogarna.
Men jag vet inte, jag kan dock tänka mig att det sker av andra skäl än lättja eller omsorg om slitstålen på plogarna.
L lbgu skrev:Om det bara vore en förare så vore det knappast ett problem. Där jag bor har varje länsväg ett antal cm hårt packad snö som blivit som en tvättbräda att köra på. Så är det år efter år. Hade det funnits någon kompetens så hade någon i organisationen märkt detta och sett till att det plogats på riktigt. Men det verkar nästan som att de vill ha det så här. Helt otroligt egentligen. Förr märktes när plogbilen kom, det både lät och gnistrade om den.
Hos oss låter och gnistrar det när plogbilen åker förbi. Men efter senaste veckans kräksnöande är det ett hårt lager packad snö på vägen ändå som plogbilen inte rår på.
Det reagerar på är att folk så onyanserat kräker ur sig sitt klagande. Det finns säkert några tusen kommunalare som skulle ha synpunkter på hur du sköter ditt jobb och tycker du är en "stjärna". Men ditt arbete kanske inte syns direkt ute i samhället och därför inte blir lika enkelt att recensera. Snöröjningen är ju däremot totalt transparent och alla tycker sig ha rätten att gnälla på den medan du kanske sitter instängd på ett kontor i privat verksamhet och klantar dig i hemlighet?G Greger_08 skrev:
I Expressen var det nyss en kvinnlig ledarskribent som ondgjorde sig över att det var så dåligt snöröjt på Odenplan (hon rör sig förmodligen aldrig utanför tullarna) eftersom det var en person med rullator som hade svårt att ta sig fram. Direkt måste hon slänga sig över tangentbordet i rikspress och förfasas över hur fruktansvärt det är för de äldre som en dag per år får svårt att gå utomhus. Att samma personer behandlas som skit av hemtjänsten övriga 364 dagar är förmodligen inget hon reflekterar över när hon sippar på sin 7-eleven latte i pappmugg.
Min gissning är också att Trafikverket tycker att det sliter på vägen. Ett problem är att de i så fall inte är öppna med det. En anledning till det är kanske att de själva är skuld till det då de lagt på undermålig/billig asfalt som inte tål plogning. Känns som att asfalten höll bättre förr, mer sten i den eller vad det kan ha berott på. Har uppfattningen att asfalten är mjukare idag.Nötegårdsgubben skrev:
Ja det finns det säker men jag påstår dock inte att jag vet bäst och vägrar ta mig till vad folk tycker och tänker.M Myckling skrev:Det reagerar på är att folk så onyanserat kräker ur sig sitt klagande. Det finns säkert några tusen kommunalare som skulle ha synpunkter på hur du sköter ditt jobb och tycker du är en "stjärna". Men ditt arbete kanske inte syns direkt ute i samhället och därför inte blir lika enkelt att recensera. Snöröjningen är ju däremot totalt transparent och alla tycker sig ha rätten att gnälla på den medan du kanske sitter instängd på ett kontor i privat verksamhet och klantar dig i hemlighet?
I Expressen var det nyss en kvinnlig ledarskribent som ondgjorde sig över att det var så dåligt snöröjt på Odenplan (hon rör sig förmodligen aldrig utanför tullarna) eftersom det var en person med rullator som hade svårt att ta sig fram. Direkt måste hon slänga sig över tangentbordet i rikspress och förfasas över hur fruktansvärt det är för de äldre som en dag per år får svårt att gå utomhus. Att samma personer behandlas som skit av hemtjänsten övriga 364 dagar är förmodligen inget hon reflekterar över när hon sippar på sin 7-eleven latte i pappmugg.
+1 på denM Myckling skrev:Håller med!
Det verkar ibland som att folk förväntar sig att det ska stå x antal tusen maskiner beredda att tas fram ett par dagar var tredje år när det kommer mer snö än normalt.
Jag träffade kommunens gatuchef för ett par år sedan och han uttryckte lite roat att han haft sitt jobb i tio år och att det tillsammans på avdelningen fanns ett antal hundra års erfarenhet av gatudrift. Men trots det finns det 60 000 experter (antal invånare i kommunen) som vet bättre hur saker och ting borde utföras.
Hörde en intervju för några år sedan med någon chef på kommunens gatukontor. Han menade att det trots allt brukade ha en till två lugna veckor gällande klagomålen - det var tiden från det att klagomålen på snöröjning/halkbekämpning slutade till att de första klagomålen börjar komma in på att gatorna inte är rensopade från sand och grus...
På vår gata tycker alla som bor på samma sida som oss att plogbilen självklart ska köra första vändan med plogen vinklad mot motsatta sidan så de får den största plogvallen. De som bor på andra sidan gatan tycker precis tvärtom. Oavsett hur föraren väljer att göra så tycker hälften av de boende på gatan att han är en idiot.G Greger_08 skrev:
Är 90% säker på att det är av diverse miljöskäl som asfalten är sämre numera.L lbgu skrev:Min gissning är också att Trafikverket tycker att det sliter på vägen. Ett problem är att de i så fall inte är öppna med det. En anledning till det är kanske att de själva är skuld till det då de lagt på undermålig/billig asfalt som inte tål plogning. Känns som att asfalten höll bättre förr, mer sten i den eller vad det kan ha berott på. Har uppfattningen att asfalten är mjukare idag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det största felet med feministisk snöröjning var nog valet av namn, då det retar gallfeber på sura medelålders till äldre män som knappt orkar ta reda på vad det är. Det räcker med att veta att det är feministiskt och att inte biltrafiken har högst prioritet.L lbgu skrev:
Jag som kör bil mycket och är medelålders man tycker ändå inte det är dumt att det är högre prioritet på vägar där bussar kör än vägar där bussar inte kör. På samma sätt tycker jag det är helt rimligt att min lilla återvändsgränd långt inne i villaområdet har lägre prioritet än de lite större vägarna i området som i sin tur har lägre prioritet än 50-vägarba utanför etc.
Jag tycker också det är vettigt att skotta gångvägar så att det är möjligt att ta sig till bussen. Det största felet har väl varit att man skottat gångvägarna, men inte busshållplatser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
du bryr dig inte mycket om den här mannen med https://www.mitti.se/nyheter/joakims-gata-snorojdes-inte--kan-inte-rulla-6.3.338748.268e81298cI Incinerator skrev: