Maria T Maria T skrev:
Om nån här arbetar med plogning och har kontrakt med en kommun - beskriv gärna lite av förutsättningarna för anställningen.
Firman som plogar runt där jag bor sysslar normalt med transporter (typ grus), grävmaskinsjobb och liknande. Jag antar att vissa andra jobb blir lidande när det ska plogas eller så får personalen övertid för att allt ska hinnas med (antagligen en kombination).

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det är väl snarare underligt att säga att man åker kommunalt när man kör bussen.
Jag tycker det vore ännu underligare om inte busschauffören åker med i bussen. 😱

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
G
I Incinerator skrev:
Var så vänlig och visa var jag har skrivit att jag åker kommunalt!
Grattis då skulle du inte ha några problem om du nu skulle bo i Huddinge kommun för du skulle inte behöva gå på huvudleden bland bussar och bilar då trottoaren inte är snöröjd.

S Staffan-N skrev:
Fortfarande på semester och kör till Jula för att köpa några vägguttag. Underhållande! Får håll mig till bakgator för att de större vägarna är blockerade av olämpligt utrustade fordon.
Dålig bild men SL är påt igen. Som det gamla talesättet går: Skam den som lär sig.

• Bil på snöig väg i stadsmiljö, grå himmel, byggnader i bakgrunden och träd utan löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Unikt namn
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så är problemet att vi har så stora kommuner att de tappat lokalt engagemang, samtidigt som de inte är så stora att de får regionala kvaliteter.

Ibland drömmer jag om tiden före kommunsammanslagningarna kombinerat med att större frågor hade flyttats till landstingen. Men så vaknar jag ur mina drömmar och inser att de bara ser rosenskimrande ut för att jag inte var med då.

Tänker att det är lite samma med samfälligheterna; man tänker gärna bort alla lagvidrigheter och all ineffektivitet som finns i många av dem med.
Jag undrar vilken apparat som ger mest "plog" för pengarna.

Är det via de upphandlingar som kommuner/trafikverket gör med drakarna som motpart som sedan fuskar via sina underenreprenörer.
Eller via korruptionen och ineffektiviteten som råder i samfälligheternas mindre tjänsteupphandlingar.

Om den som ska lösa problemet sitter nära problemet så blir det ofta bättre än om någon ska styra från distans.
Men teorin om att stordrift skapar mängdrabbat finns ju också, oavsett vem som får ta del av denna rabbatt.

Jag är inte övertygad om att den ökade byråkratin kring offentliga upphandlingar riktigt träffar målet. Pengarna bara slösas på upphandlingskonsulter utöver den generella ineffektiviteten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Lika märkligt varje gång när det inträffar kraftiga snöoväder, med intervall av 10-20 år, att man blir lika förvånad över att det skapar problem och inte kan köra/cykla/gå som vanligt.
Det är sånt som händer och bara att anpassa sig efter förhållanden som uppstår. Går inte ekonomiskt bygga beredskap som gör att det ska gå obemärkt förbi.

• Gilla
maria01 och 9 till
  • Laddar…
I
G Greger_08 skrev:
Grattis då skulle du inte ha några problem om du nu skulle bo i Huddinge kommun för du skulle inte behöva gå på huvudleden bland bussar och bilar då trottoaren inte är snöröjd.
Där jag bor så finns det ingen kommunaltrafik, här får man ta sej fram på egenhand utan att kunna åka skattesubventionerat!
Dessutom så går det inte att åka kommunalt överhuvudtaget i vår region.

I
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det vore ännu underligare om inte busschauffören åker med i bussen. 😱
Bussföraren är den som kör bussen, inte åker med bussen.
Enda gångerna som en förare i tjänst åker buss är om han eller hon ska från vår depå ut till busstationen för att byta av en annan förare men det sker ytterst sällan det brukar oftast användas avbytarbilar.

A AndersS skrev:
Lika märkligt varje gång när det inträffar kraftiga snöoväder, med intervall av 10-20 år, att man blir lika förvånad över att det skapar problem och inte kan köra/cykla/gå som vanligt.
Det är sånt som händer och bara att anpassa sig efter förhållanden som uppstår. Går inte ekonomiskt bygga beredskap som gör att det ska gå obemärkt förbi.
Håller med!
Det verkar ibland som att folk förväntar sig att det ska stå x antal tusen maskiner beredda att tas fram ett par dagar var tredje år när det kommer mer snö än normalt.

Jag träffade kommunens gatuchef för ett par år sedan och han uttryckte lite roat att han haft sitt jobb i tio år och att det tillsammans på avdelningen fanns ett antal hundra års erfarenhet av gatudrift. Men trots det finns det 60 000 experter (antal invånare i kommunen) som vet bättre hur saker och ting borde utföras.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
M Myckling skrev:
Det verkar ibland som att folk förväntar sig att det ska stå x antal tusen maskiner beredda att tas fram ett par dagar var tredje år när det kommer mer snö än normalt.
Om något har man väl potentiellt tillgång till ofantligt många fler fordon idag när man upphandlar tjänsten av aktörer som till vardags använder fordonen till andra saker?
Jag tror inte att det är det det handlar om.

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Bara de sänkte snöplogen till asfaltsnivån så skulle det bli mycket bättre. Krävs inte mer maskiner/personal för det. Att de inte ens klarar det visar på att hela organisationen är inkompetent.

L lbgu skrev:
Bara de sänkte snöplogen till asfaltsnivån så skulle det bli mycket bättre. Krävs inte mer maskiner/personal för det. Att de inte ens klarar det visar på att hela organisationen är inkompetent.
Så om en förare inte sköter sitt jobb är hela organisationen inkompetent?

M Myckling skrev:
Så om en förare inte sköter sitt jobb är hela organisationen inkompetent?
Om det bara vore en förare så vore det knappast ett problem. Där jag bor har varje länsväg ett antal cm hårt packad snö som blivit som en tvättbräda att köra på. Så är det år efter år. Hade det funnits någon kompetens så hade någon i organisationen märkt detta och sett till att det plogats på riktigt. Men det verkar nästan som att de vill ha det så här. Helt otroligt egentligen. Förr märktes när plogbilen kom, det både lät och gnistrade om den.

G
M Myckling skrev:
Håller med!

Jag träffade kommunens gatuchef för ett par år sedan och han uttryckte lite roat att han haft sitt jobb i tio år och att det tillsammans på avdelningen fanns ett antal hundra års erfarenhet av gatudrift. Men trots det finns det 60 000 experter (antal invånare i kommunen) som vet bättre hur saker och ting borde utföras.
Ja det är ju lite typiskt kommunalare d.v.s dom vet bäst😉.. Stjärnorna på gatukontoret i min kommun gör massa dumma saker b.l.a montera trafikljus mitt på trottoaren så dom inte "kan snöröja"..

• Haha
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Hade det funnits någon kompetens så hade någon i organisationen märkt detta och sett till att det plogats på riktigt.
Eller så har de just kompetens och det du tror är bäst är ett totalt sett sämre sätt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.