25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 291 inlägg
Eller så är problemet att vi har så stora kommuner att de tappat lokalt engagemang, samtidigt som de inte är så stora att de får regionala kvaliteter.Claes Sörmland skrev:
Ibland drömmer jag om tiden före kommunsammanslagningarna kombinerat med att större frågor hade flyttats till landstingen. Men så vaknar jag ur mina drömmar och inser att de bara ser rosenskimrande ut för att jag inte var med då.
Tänker att det är lite samma med samfälligheterna; man tänker gärna bort alla lagvidrigheter och all ineffektivitet som finns i många av dem med.
Problemet är att när de väl börjar ploga så åker inte plogen ner till asfalten. Så de åker alltid med plogen upplyft. Kommer ihåg förr, då märktes det att det kom en plogbil, både på ljudet och gnistorna. De som kör plogbil idag kan inte ha mycket av yrkesstolthet då de lämnar flera cm packad snö efter sig.T Taxture skrev:
Om jag filmat idag, hade jag bevis för att det fuskas med plogningen ordentligt.
Satt o väntade i bilen på en kund när det kommer en mindre maskin och plogar en gata i förorten.
Den plogar och trycker snön åt sidan några gånger. Gatan är längre och kuperad så maskinen försvinner, men den kommer tillbaka efter några minuter utan att ploga.
När jag sen åker ut på gatan syns det inte att den är plogad, han måste haft bladet 10 cm över asfalten, men den har sandat i snön påväg tillbaka....till vilken nytta ??
Om det här är nått vi skattebetalare ska betala för, så är det skandal.
Satt o väntade i bilen på en kund när det kommer en mindre maskin och plogar en gata i förorten.
Den plogar och trycker snön åt sidan några gånger. Gatan är längre och kuperad så maskinen försvinner, men den kommer tillbaka efter några minuter utan att ploga.
När jag sen åker ut på gatan syns det inte att den är plogad, han måste haft bladet 10 cm över asfalten, men den har sandat i snön påväg tillbaka....till vilken nytta ??
Det där plogandet ett par centimeter ovan asfalten måste vara nån slags riktlinje eftersom det är så det plogas överallt nu. Enda stället de tar bort snön helt på är cykelleder där det sopas med saltvatten.
En sak som förvånar mig lite är att SLs jädra bussar bara lämnas kvar där de råkar vika sig och fastna. I flera fall blockerar det helt vägen de står på i centrala delar av söderort.
Om jag lämnade min bil på det viset skulle jag ha tio ostskivor på rutan och få bilen bortforslad och det skulle kosta mig tusenlappar att lösa ut den. Bussarna kan stå en dag och inget händer?
Om jag lämnade min bil på det viset skulle jag ha tio ostskivor på rutan och få bilen bortforslad och det skulle kosta mig tusenlappar att lösa ut den. Bussarna kan stå en dag och inget händer?
Har du anmält missförhållandet till kommunen?Isakare skrev:
Om jag filmat idag, hade jag bevis för att det fuskas med plogningen ordentligt.
Ska läsa alla inlägg i denna intressanta tråd, men jag som bor 270 meter in i Huddinge kommun (ge eller ta några meter) ser helt klart skillnaden på hur det plogas i Stockholm, detta menar jag då villagator och mindre vägar..
Det är, som alltid, rätt bedrövligt där jag bor vad gäller plogning, kommunen började idag 8/1 och det första kraftiga snöfallet kom natten mellan 2:a och 3:e, men det spelar ingen roll om den fösta snön kommer i november (vilket hände 2019 om jag minns rätt, i början av november dessutom), eller i december eller januari, det är lika illa oavsett.
Min slutledning - de som sköter snöplogningen är anställda per säsong (och lite andra villkor som jag inte kan uttala mig om) och det är självklart, för mig, att de inte kan vara redo 24/7 från 1 november till 10 januari (random datum) för det första snöfallet, sen när säsongen väl startat ja då tycker jag de borde kunna fixa plogning inom två dygn.
Om nån här arbetar med plogning och har kontrakt med en kommun - beskriv gärna lite av förutsättningarna för anställningen. Sen är jag, personligen, nyfiken på vad ni arbetar med resterande 8-9 månader per år.
Jag känner en snubbe som plogar landningsbanorna på Arlanda, sommartid klipper han några golfanläggningar.
Det är, som alltid, rätt bedrövligt där jag bor vad gäller plogning, kommunen började idag 8/1 och det första kraftiga snöfallet kom natten mellan 2:a och 3:e, men det spelar ingen roll om den fösta snön kommer i november (vilket hände 2019 om jag minns rätt, i början av november dessutom), eller i december eller januari, det är lika illa oavsett.
Min slutledning - de som sköter snöplogningen är anställda per säsong (och lite andra villkor som jag inte kan uttala mig om) och det är självklart, för mig, att de inte kan vara redo 24/7 från 1 november till 10 januari (random datum) för det första snöfallet, sen när säsongen väl startat ja då tycker jag de borde kunna fixa plogning inom två dygn.
Om nån här arbetar med plogning och har kontrakt med en kommun - beskriv gärna lite av förutsättningarna för anställningen. Sen är jag, personligen, nyfiken på vad ni arbetar med resterande 8-9 månader per år.
Jag känner en snubbe som plogar landningsbanorna på Arlanda, sommartid klipper han några golfanläggningar.