C
J Jansson69 skrev:
Men vi har inga ovanliga mängder med snö..
Utan det har snöat under fyra dagar lite..
Ja, då är det ju särskilt dåligt.
Utgick från att du pratade om någon av de regioner som haft lite extremt väder senaste tiden.

J
C cpalm skrev:
Ja, då är det ju särskilt dåligt.
Utgick från att du pratade om någon av de regioner som haft lite extremt väder senaste tiden.
Bor tre mil utanför Göteborg..
Vi har inte haft stormar som vält träd mm. Utan bara snö och stadigt 4-8 minusgrader sedan nyårsdagen..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Jag vet om att kommuner hade egna parkförvaltningar men inte hört eller sett att dom var alkoholiserade eller narkomaner i någon större utsträckning än för andra arbetsgivare, så där är vi inte samsynta eller så var det ett Stockholms syndrom kanske 🤔
Min erfarenhet är från en mindre stad. Ifall du tänkte efter lite så borde du inse att denna typ av jobb nästan var skräddarsydda för folk som hade en del problem som gjorde att de hade svårt att ha 'vanliga' jobb. De som klara av att ha vanliga jobb vill ofta ha bättre jobb än att t.ex. kratta och plocka skräp i parker. Så det var nog en rätt bra kombination + att det antagligen fick många att ändå känna att de kunde göra något vettigt i alla fall. Idag finns nog inte särskilt mycket jobb som passar detta klientel.

• Gilla
  • Wow
uuu och 2 till
  • Laddar…
hsd
J Jansson69 skrev:
På 90 talet skedde snöröjning med maskiner på våra vägar i alla fall men du verkar bo på ett udda ställe i så fall om det handskottades🙄
Menade kanske 1890 talet....

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
På 90 talet skedde snöröjning med maskiner på våra vägar i alla fall men du verkar bo på ett udda ställe i så fall om det handskottades🙄
Du vet det, finns annat än körvägar att snöröja. Välkommen in i en stad och titta runt lite!

• Gilla
  • Wow
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Min erfarenhet är från en mindre stad. Ifall du tänkte efter lite så borde du inse att denna typ av jobb nästan var skräddarsydda för folk som hade en del problem som gjorde att de hade svårt att ha 'vanliga' jobb. De som klara av att ha vanliga jobb vill ofta ha bättre jobb än att t.ex. kratta och plocka skräp i parker. Så det var nog en rätt bra kombination + att det antagligen fick många att ändå känna att de kunde göra något vettigt i alla fall. Idag finns nog inte särskilt mycket jobb som passar detta klientel.
Hade sådana i en ytterförort till Stockholm som barn på 80-talet. Åkte runt i samhället på gröna flakmoppar och tömde soptunnor, plockade skräp och liknande. Men de försvann under 90-talet. Soptunnorna också. Och det blev naturligtvis skräp överallt.

J
L lbgu skrev:
Min erfarenhet är inte riktigt samma många av er som beskriver detta verkar bo på andra sidan av landet och det jag vet ifrån nutid är ju att allt är inte likadant på öst och väst sidan så det var någ betydligt vanligare i Stockholm då..

Fairlane
Jag skulle nog säga att den snömängd som kommit i Stockholm under de senaste dagarna är betydligt mer än det brukar. Det är mer än att det har snöat lite i 4 dagar.

Stor snöhög med en mätsticka på ett bord i en trädgård, snötäckta tak och träd syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttstock visar snödjup på cirka 50 cm i en trädgård under kvällen. Snö har täckt tak och omgivande landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan 50 cm får man nog klassa som rätt mycket på 4 dagar i Stockholm. Jag har förståelse för att kommunerna inte skottar parkeringen på ICA Maxi då ...

• Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog säga att den snömängd som kommit i Stockholm under de senaste dagarna är betydligt mer än det brukar. Det är mer än att det har snöat lite i 4 dagar.

[bild][bild]
Ja det ser ut att vara mycket..

Fairlane Fairlane skrev:

[bild][bild]

Nästan 50 cm får man nog klassa som rätt mycket på 4 dagar i Stockholm. Jag har förståelse för att kommunerna inte skottar parkeringen på ICA Maxi då ...
Definitivt ovanligt mycket för att vara års-maximum och att det kommit på ungefär 100h är utmanande.

Här är tex. års-maximum för snödjup i centrala stockholm historiskt.

https://miljobarometern.stockholm.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/snodjup/

Fairlane Fairlane skrev:
Parkeringen på Ica Maxi hoppas jag att Ica ansvarar för; inte ska kommunala snöröjningspengar gå till privata fastigheter!

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
Fairlane
B b8q skrev:
Parkeringen på Ica Maxi hoppas jag att Ica ansvarar för; inte ska kommunala snöröjningspengar gå till privata fastigheter!
Hel enig, men det var andra som var upprörda över att det inte var skottat där.

Läste nån prioriteringslista om snöröjning där backar hade hög prioritering.
På radion nu berättar man att det står bussar o lastbilar i välkända backar och slirar, med stop i trafiken som följd.
Det slutade snöa i går eftermiddag, idag är första arbetsdagen när all trafik kommer igång, man funderar varför dessa backar inte är röjda och sandade ??

När jag jobbade på SL verkstad för många år sen fanns några trafikledningsbilar, de var bemannade dygnet runt, hade tillstånd att köra "Blåljus", utrustade med bla sand och spadar.
Ibland när man jobbade kväll eller natt kunde en bil komma förbi "Häng med, vi måste ut till Vällingby och ta loss en buss" I värre fall, typ dikeskörningar tog man bogserbilen, en kort lastbil med betongfyllt flak, hög o låg, och diffspärr på bakaxeln, den drog upp vad som helst ur diket. Trasiga bussar drog vi hem med bogserstång.

Man funderar, finns nått liknande idag.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Man funderar, finns nått liknande idag.
Antagligen inte. Bryter säkert mot någon arbetsmiljölag att ta personal från verkstan och låta dem jobba på trafikerade vägar med bärgningsarbete. Eller så säger facket nej.

Över lag är det så otroligt stelbent idag att man inte förvånas över all ineffektivitet längre. När det var någon urspårning mellan Kiruna och Riksgränsen så klagade LKAB på att det tog så lång tid. Trafikverket (eller vem som nu skötte banan) tog jättelång tid på sig att röja banan då de hade begränsade resurser. I ett fungerande samhälle hade LKAB skickat ut 1000 gruvarbetare som fått röja banan.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
G
I Incinerator skrev:
Tur att man inte bor i Huddinge då.
Beror på om du åker bil eller kollektivt 😉.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.