J
P Prodigys skrev:
Ja, det tycker jag. Vill du att något göra åt det bör du ta lontalt med dina lokala poliiker eller själv bli en.
Skrämmande utveckling där man skiter i dom äldre och dom som har det svårt i samhället!
På köpet får vi en ökad belastning på sjukvården med fall olyckor och benbrott då vi numera skiter i halkbekämpningen.

Redigerat:
J Jansson69 skrev:
Skrämmande utveckling där man skiter i dom äldre och dom som har det svårt i samhället!
På köpet får vi en ökad belastning på sjukvården med fall olyckor och benbrott då vi numera skiter i halkbekämpningen.
Vad hände med personligt anvar? Vet man med sig att man har svårt att ta sig fram när det är snö och halt får man kanske se till att ha förnödenheter hemma så man klarar sig, prata med grannar eller bekanta i förväg så dom kan hjälpa en om det behövs. Broddar till skorna är ett väldigt bra hjälpmedel, finns säkert snökedjor till rullatorer också.

Och som med allt annat är det en pengafråga, jag personligen tycker att värt skattetryck är mer än tillräckligt högt och ökad snöröjning är definitivt inte högt upp på listan över saker som behöver få ökade anslag.

• Gilla
YuGi
  • Laddar…
J
P Prodigys skrev:
Vad hände med personligt anvar? Vet man med sig att man har svårt att ta sig fram när det är snö och halt får man kanske se till att ha förnödenheter hemma så man klarar sig, prata med grannar eller bekanta i förväg så dom kan hjälpa en om det behövs. Broddar till skorna är ett väldigt bra hjälpmedel, finns säkert snökedjor till rullatorer också.

Och som med allt annat är det en pengafråga, jag personligen tycker att värt skattetryck är mer än tillräckligt högt och ökad snöröjning är definitivt inte högt upp på listan över saker som behöver få ökade anslag.
Egen ansvar absolut men 5 dagar med oskottat är uruselt ur sämhällssynen..
Vi betalar alldeles för mycket skatt redan nu är 100000% säker på att våra skattepengar ska räcka till allt detta om vi prioriterar rätt, Sverige i första hand och andra om det blir pengar över.
Problemet i närtid har varit att alla andra har prioriterats och politiker har importerat kostnader. Vi har sjunkit som en sten med vår välfärd skolan har blivit sämre likaså sjukvården, vägarna håller på att förfalla, våra pensionärer som byggt upp landet svälter i våra äldre boenden järnvägen är bland de sämre mm.

J Jansson69 skrev:
Jag vet om att kommuner hade egna parkförvaltningar men inte hört eller sett att dom var alkoholiserade eller narkomaner i någon större utsträckning än för andra arbetsgivare
Tja, någonstans hamnar i bästa fall människor som fallit ur ramarna och får en andra chans. Parkförvaltningen (och tidigare gatukontoret) är en sådan plats, flyttfirmor en annan osv.

Jag minns själv när jag som medelklassunge kom i kontakt med det för första gången när jag jobbade extra på just en flyttfirma. Frågade då en gubbe varför han inte tog lastbilskort (för att få lite bättre betalt). Han bara garvade och sa: Jag är inte nykter sju på morgonen tillräckligt ofta för det. Utöver reality checken minns jag det fortfarande med viss värme, att det fanns en plats även för honom ändå, kantstött som han var.

Nu körde ju han iofs. inte, men att den typen av personalkategori fanns i större mängd förr i mer manuella yrken är ett faktum. Och säkerligen körde de en traktor med skopa eller schaktblad lite nu och då.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, någonstans hamnar i bästa fall människor som fallit ur ramarna och får en andra chans. Parkförvaltningen (och tidigare gatukontoret) är en sådan plats, flyttfirmor en annan osv.

Jag minns själv när jag som medelklassunge kom i kontakt med det för första gången när jag jobbade extra på just en flyttfirma. Frågade då en gubbe varför han inte tog lastbilskort (för att få lite bättre betalt). Han bara garvade och sa: Jag är inte nykter sju på morgonen tillräckligt ofta för det. Utöver reality checken minns jag det fortfarande med viss värme, att det fanns en plats även för honom ändå, kantstött som han var.

Nu körde ju han iofs. inte, men att den typen av personalkategori fanns i större mängd förr i mer manuella yrken är ett faktum. Och säkerligen körde de en traktor med skopa eller schaktblad lite nu och då.
Ja så kan det varit men inte i närtid på 90 talet var det inte ok att komma till jobbet onykter oavsett kommunal eller privat arbetsgivare och absolut inte om du körde i tjänst.
Du måste tänka typ 50-60 talet..

Jag har ofta undrat varför stadsplanerarna inte kan lämna några tomter obebyggda här och var. Sådana som likväl är vattensjuka eller invid någon stor genomfartsgata där det inte är så bra att bo. Tänk vad mycket billigare snöröjningen skulle bli när det skulle gå att lägga upp snö i närheten i stället för att fylla städerna med lastbilar som kör snö mitt i snökaoset.

• Gilla
PNI
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag har ofta undrat varför stadsplanerarna inte kan lämna några tomter obebyggda här och var. Sådana som likväl är vattensjuka eller invid någon stor genomfartsgata där det inte är så bra att bo. Tänk vad mycket billigare snöröjningen skulle bli när det skulle gå att lägga upp snö i närheten i stället för att fylla städerna med lastbilar som kör snö mitt i snökaoset.
Om inte annat kan man så lite gräs på ytan och ha det som park under den varma delen av året.

Oavsett hur bra eller dåligt snöröjningen fungerar så är det obegripligt att så få använder broddar under skorna vid risk för halka. Jag har sett många tragiska exempel bland grannar och kollegor som har trillat, tillbringat lång tid på akuten och i flera fall fått handikapp för livet. Jag brukar fråga folk varför de inte använder broddar men jag har aldrig fått något svar förutom ett plågat leende. Ofta är det is under ett tunt snötäcke även när snöröjningen har gjort ett bra jobb. Varför vill folk utsätta sig för risken att trilla och bryta sönder kroppen?

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
J Jansson69 skrev:
Vi betalar alldeles för mycket skatt redan nu är 100000% säker på att våra skattepengar ska räcka till allt detta om vi prioriterar rätt, Sverige i första hand och andra om det blir pengar över.
Krasst funkar det väl kommunalt så att man har en kravspecifikation som troligen beskriver en fullt rimlig målbild, sen går man ut med den på upphandling och väljer de "bästa" anbuden. När det sen uppstår en "extraordinär" situation kollapsar systemet när entreprenören inte har resurser att klara uppgiften och det egentligen inte finns några omedelbara alternativ. Kommunal förvaltning är dessutom rätt kända för att hålla sina entreprenörer om ryggen, hur värdelösa de än är.

Problemet är att systemet inbjuder till att gambla på att det kommer att bli en snäll vinter.

Redigerat:
J
C cpalm skrev:
Krasst funkar det väl kommunalt så att man har en kravspecifikation som troligen beskriver en fullt rimlig målbild, sen går man ut med den på upphandling och väljer de "bästa" anbuden. När det sen uppstår en "extraordinär" situation kollapsar systemet när entreprenören har inte resurser att klara uppgiften och det egentligen inte finns några omedelbara alternativ. Kommunal förvaltning är dessutom rätt kända för att hålla sina entreprenörer om ryggen, hur värdelösa de än är.

Problemet är att systemet inbjuder till att gambla på att det kommer att bli en snäll vinter.
Ja du har så rätt på alla punkter utom ”bästa anbuden” skulle jag byta ut mot billigaste, förstår att det är ditåt du menar men ändå..
Alla grannar vänner och liknande jag pratat med senaste dagarna säger att det har aldrig sköts så här dåligt.

C cpalm skrev:
Krasst funkar det väl kommunalt så att man har en kravspecifikation som troligen beskriver en fullt rimlig målbild, sen går man ut med den på upphandling och väljer de "bästa" anbuden. När det sen uppstår en "extraordinär" situation kollapsar systemet när entreprenören har inte resurser att klara uppgiften och det egentligen inte finns några omedelbara alternativ. Kommunal förvaltning är dessutom rätt kända för att hålla sina entreprenörer om ryggen, hur värdelösa de än är.

J Jansson69 skrev:
Ja du har så rätt på alla punkter utom ”bästa anbuden” skulle jag byta ut mot billigaste, förstår att det är ditåt du menar men ändå..
Alla grannar vänner och liknande jag pratat med senaste dagarna säger att det har aldrig sköts så här dåligt.
Den kommunala budgeten ska ju räcka till mycket. När lokalpolitikerna försöker få kronorna att räcka till förskoleplatser, specialpedagoger i skolan, etc tror jag de (och säkert många innevånare också) kan tycka det är ok med lite kaos ett par dagar varje vinter och det kan ge någon extra slant över till skola eller barnomsorg. Ungefär som en annan resonerar, inte skaffar jag en snöslunga bara för att den kan komma ett behövas 2 dagar var tredje år, men visst svär jag just nu över att jag inte har någon....

• Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
C
J Jansson69 skrev:
Beror säkert på att det var många år sedan det kom så mycket snö på en gång, det är ju först då förmågan sätts på prov.

D Dublin skrev:
Den kommunala budgeten ska ju räcka till mycket.
Vad jag menar är att kommunerna upphandlar ett åtagande, inte ett visst antal snöslungor. Förvisso kommer den leverantör som inte har tillräckligt många snöslungor i beredskap att kunna lägga sig lägre i pris, men jag tror inte skillnaden är jättestor.

Redigerat:
J
C cpalm skrev:
Beror säkert på att det var många år sedan det kom så mycket snö på en gång, det är ju först då förmågan sätts på prov.
Men vi har inga ovanliga mängder med snö..
Utan det har snöat under fyra dagar lite..

J Jansson69 skrev:
Ja så kan det varit men inte i närtid på 90 talet var det inte ok att komma till jobbet onykter oavsett kommunal eller privat arbetsgivare
Jodå. Det var naturligtvis inte de som först fick jobb då heller, men någon total nykterhet rådde inte på hela arbetsmarknaden ens då. Inte heller var det några personalvetare till HR-människor inblandade, utan i bästa fall fanns det en förman som visste vem som dög till vad.
J Jansson69 skrev:
och absolut inte om du körde i tjänst.
Nej, där skulle jag över lag hålla med. 1990 sänktes promillegränsen i trafiken från 0,5 till 0,2 och 1994 för grov rattfylla från 1,5 till 1,0 och då får man nog anta att toleransen för att köra med lite smådragen/full redan hade minskat.

Att det fortfarande fanns de som såg mellan fingrarna om det ”bara” var en traktor håller jag för högst troligt.
J Jansson69 skrev:
Du måste tänka typ 50-60 talet..
Nej. Det var förstås mer frekvent då, men levde absolut kvar längre.

Det var ett långt sidospår till följd av ett enkelt ifrågasättande av om det verkligen var så mycket mer än snack det där med att det var bättre yrkesstolthet förr.

T TommyC skrev:
Oavsett hur bra eller dåligt snöröjningen fungerar så är det obegripligt att så få använder broddar under skorna vid risk för halka.
Jag tror att det beror på att det är för mycket strul att hela tiden behöva ta av/på dem när man går in/ut där det är direkt olämpligt att ha broddar inne. De lär ju ofta vara väldigt skitiga/blöta.
Fast jag håller med om att man borde ha vett att använda broddar. Var själv nyss ute och gick ca. 2 km på nyplogad väg. Var glashalt och jag höll nog på att halka ca. 5 ggr. Gällde att gå allra längst ut i kanten av vägen där det var lite ojämnare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.