25 403 läst ·
511 svar
25k läst
511 svar
Är snöröjningen för dålig – och vad kan man begära?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
ICA Maxi i närheten har skottas parkering och och samma sak med några andra större butiker och köpcentrum. Jag tror dock att det inte är kommunen som kör där och tycker inte heller det är rimligt att använda skattepengar till att skotta deras parkeringar.
Vi kanske helt enkelt borde bli lite sämre på snöröjning. Så att det byggs en större mentalitet att man kanske blir insnöad någon vecka om året, även I städerna, men tomma hyllor i butikerna. Då kanske vi får lite beredskapstänk i stugor och lägenheter!H hovapettson skrev:Den viktigaste beredskapen skulle nog vara att alla (=stora flertalet) stannar inne när det snöar så att snösvängen och utryckningsfordon kan göra sitt. Du kan åka när vägarna är röjda - vänta en timme eller ett dygn. Den kulturen skulle vi vilja att den utvecklas. "Men då blir ju bilbärgarna arbetslösa!" Nja...men de kanske slipper jäkta ihjäl sig.
Hemtjänsten m.fl. får vi utrusta med snöskotrar.
Någon vecka låter brutalt! Men folk tänker väl "jag ska till jobbet, jag är viktig, min bil har ABS och 4WD, snöröjning har jag betalt med häftigt hög skatt, nu jäklar!". Ifall tillräckligt många helt enkelt kunde ta det lite lugnt när det är som värst så tror jag man kunde slippa "snökanon-rysskyla-bilar i diket-trafikkaos-ishalka-..."-larmen. Snöröjarna skulle kunna skotta i lugn och ro. Jag har bott i Stockholm och arbetat där, det säkraste är T-banan med sin beprövade teknologi. När vägtrafiken fastande i snön blev det skohorn för att få in alla på de underjordiska tågen. Snöröjarna kunde inte få ut bussarna för det stod strandade personbilar ivägen. Cyklisterna bar sina cyklar över vallarna (men det går inte nu pga tunga motorer och batterier på dem). Så tar man sig till jobbet, en timme försenad, och kan inte få mycket gjort för att det fattas folk - som sitter fast i snön. Sic!S Staffan-N skrev:Vi kanske helt enkelt borde bli lite sämre på snöröjning. Så att det byggs en större mentalitet att man kanske blir insnöad någon vecka om året, även I städerna, men tomma hyllor i butikerna. Då kanske vi får lite beredskapstänk i stugor och lägenheter!
Hemtjänsten m.fl. får vi utrusta med snöskotrar.
Säger ChatGPT det, eller?Nötegårdsgubben skrev:
(Att det förekom att man handskottade trottoarer och trängre utrymmen och samlade till högar som kanske sen togs bort maskinellt kan jag köpa - men inte att hela Sveavägen handskottades, det har jag inget minne av.)
Hur är det samhällssvek att en privat fastighetsägare inte vill lägga sina pengar på att snöröja sina parkeringar?J Jansson69 skrev:Vart ute och åkt i en timme runt Alingsås utanför Göteborg idag och nu är dom stora vägarna i bra skick men inte parkeringarna på varken på ICA Maxi eller på köpområdet 421..
Men vägarna fungerar bra men trots att det inte har snöat idag så har man inte lyckats ploga på fyra dagar..
Kan inte handla om något annat än snålhet och att man iskallt räknar med att ingen snö kommer och då behöver man inte ha upphandlat snöberedsskap..
Detta är ett samhällssvek, där våra skattepengar används till något som vi inte får nytta av..
Berättade igår om Partille där inte en väg utanför E20 hade plogats inga kommunala parkeringar heller.P Prodigys skrev:
Idag i Alingsås var det lite bättre men långt ifrån alla vägar var plogade utan bara nedkörda och alla allmänna platser som jag åkte förbi var oplogade..
Hur kan detta hända 2026 borde man undra det är femte dagen med snö och vissa vägar har inte ens sett en plog..
Vet inte hur mycket snö ni har där uppe men om det blivit nerkört låter det som att det inte behöver plogas. Det behöver inte vara barmark överallt året runt.J Jansson69 skrev:Berättade igår om Partille där inte en väg utanför E20 hade plogats inga kommunala parkeringar heller.
Idag i Alingsås var det lite bättre men långt ifrån alla vägar var plogade utan bara nedkörda och alla allmänna platser som jag åkte förbi var oplogade..
Hur kan detta hända 2026 borde man undra det är femte dagen med snö och vissa vägar har inte ens sett en plog..
Om du hade läst mina inlägg så hjälpte jag äldre par då dom inte kom fram på parkeringen med en kundvagn, vi har 15-20cm här så långt över gränsen som kommunen har på sin sida där det utlovas plogning.P Prodigys skrev:
Än idag så finns vägar, busshållplatser, parkeringsplatser mm. Som inte har plogats en gång, hur du kan försvara detta är för mig en gåta!
Redigerat:
Känns skumt att kommunen sätter tid på när det ska vara färdigt, det borde ju vem som helst förstå att det inte alltid går att hålla. Häromkring finns vad jag vet inte några satta tider för när saker ska vara röjda utan allt tas i prioordning, dvs stora gator/stråk först och sen fortsätter man efterhand som tid finnes.J Jansson69 skrev:Om du hade läst mina inlägg så hjälpte jag äldre par då dom inte kom fram på parkeringen med en kundvagn, vi har 15-20cm här så långt över gränsen som kommunen har på sin sida där det utlovas plogning.
Än idag så finns vägar, busshållplatser, parkeringsplatser mm. Som inte har plogats en gång, hur du kan försvara detta är för mig en gåta!
Börjar det snö igen börjar man om på prio ett.
Jobbade tidigare i en kommun med bland annat snöröjning och där sköttes prio ett på natten, prio två kördes dagtid om man inte behövde börja om på prio ett och prio tre klrdes nästan aldrig, tror jag gjorde det en gång under 7 år då man antingen fick börja om eller så hade det töat bort innan man kom dit.
Jag trodde det var allmänt känt, men tydligen inte. Vi pratar alltså om den tid då kommunerna skötte sin egen snöskottning. Då var det vanligt att de hade folk med bland annat missbruksproblem som skötte enklare sysslor som t.ex. parkskötsel, renhållning och snöskottning. De kunde ha små enkla fordon till hjälp. Om du vägrar tro på det så är det inget jag kan göra åt, men jag är övertygad om att mängder med skribenter här kan intyga att det var så.J Jansson69 skrev:
Så du tycker att det är ok?P Prodigys skrev:Känns skumt att kommunen sätter tid på när det ska vara färdigt, det borde ju vem som helst förstå att det inte alltid går att hålla. Häromkring finns vad jag vet inte några satta tider för när saker ska vara röjda utan allt tas i prioordning, dvs stora gator/stråk först och sen fortsätter man efterhand som tid finnes.
Börjar det snö igen börjar man om på prio ett.
Jobbade tidigare i en kommun med bland annat snöröjning och där sköttes prio ett på natten, prio två kördes dagtid om man inte behövde börja om på prio ett och prio tre klrdes nästan aldrig, tror jag gjorde det en gång under 7 år då man antingen fick börja om eller så hade det töat bort innan man kom dit.
Vi ska helt enkelt bara gilla läget och acceptera?
Jag vet om att kommuner hade egna parkförvaltningar men inte hört eller sett att dom var alkoholiserade eller narkomaner i någon större utsträckning än för andra arbetsgivare, så där är vi inte samsynta eller så var det ett Stockholms syndrom kanske 🤔L lbgu skrev:Jag trodde det var allmänt känt, men tydligen inte. Vi pratar alltså om den tid då kommunerna skötte sin egen snöskottning. Då var det vanligt att de hade folk med bland annat missbruksproblem som skötte enklare sysslor som t.ex. parkskötsel, renhållning och snöskottning. De kunde ha små enkla fordon till hjälp. Om du vägrar tro på det så är det inget jag kan göra åt, men jag är övertygad om att mängder med skribenter här kan intyga att det var så.