J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Styrker vad? Vad är det du inte känner till? Snösvängen?
Pratar du om eran förning och era snöröjare eller kommunala/statliga?

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Pratar du om eran förning och era snöröjare eller kommunala/statliga?
Jag pratar om snösvängen som skötte t ex Stockholms stads gatuhållning tills upplägget avskaffades.

Det är därifrån uttrycket snösvängen kommer.

J
Jag pratar om snösvängen som skötte t ex Stockholms stads gatuhållning tills upplägget avskaffades.

Det är därifrån uttrycket snösvängen kommer.
Har du några konkreta fakta om detta att chaufförer skulle vara både knarkare och alkoholister låter osannolikt..

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Har du några konkreta fakta om detta att chaufförer skulle vara både knarkare och alkoholister låter osannolikt..
Chaufförer? Inga fordon inblandade - de kom långt senare. Det var arbetslösa som inställt sig för tillfällig arbetsförtjänst med skyffel i handen. De fick kontant betalt.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
J
Chaufförer? Inga fordon inblandade - de kom långt senare. Det var arbetslösa som inställt sig för tillfällig arbetsförtjänst med skyffel i handen. De fick kontant betalt.
Ok du pratar alltså stenålder då kan jag lämna diskussionen med dig!

För med övriga har vi pratat snöröjning med maskiner!

Claes Sörmland
J Jansson69 skrev:
Ok du pratar alltså stenålder då kan jag lämna diskussionen med dig!

För med övriga har vi pratat snöröjning med maskiner!
Om nu 90-talet var stenålder. Smakfråga.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Kom ju ingen snö att tala om igår i Sörmland, inte i de östra delarna i alla fall.
Må så vara. Jag körde tidigare under dagen i snöstorm, men det var i Småland och väder är förstås lokalt.
Du var ute fel dag och spanade. Klart det var snöröjt 24 h efter tidigare snöfall. Allt annat vore ju mer än orimligt.
Nja, på många ställen är det förstås ont om personal såjär års och givet hur små vissa vägar var så var jag genuint imponerad över det allmänna skicket.

Vem vet, de kanske hade tagit resurser från de större vägarna om dessa inte behövde röjas mer än till hälften. För ett sånt här konstaterande är ju ganska tomt ifall det var ett medvetet val att inte ploga mer än nödvändigt just på E4:an när det snöade som mest:
Den här gången hade Trafikverkets byråkrater tur, det var ju helg så inte så mycket trafik och inte den vanliga långtradartrafiken. Hade det varit en vanlig vardag i januari hade vägen varit blockerad nu.
Det kan som sagt mycket väl höras andra val vid tätare trafik.

Jag tycker det finns goda skäl att emellanåt klaga på snöröjning man själv inte styr över, men att under ett pågående oväder tycka att allt borde vara tip-top konstant tycker jag är extremt.

J
Om nu 90-talet var stenålder. Smakfråga.
På 90 talet skedde snöröjning med maskiner på våra vägar i alla fall men du verkar bo på ett udda ställe i så fall om det handskottades🙄

E4:an och Sveavägen handskottades fram till EU-inträdet 1995.

• Haha
  • Wow
YuGi och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker det finns goda skäl att emellanåt klaga på snöröjning man själv inte styr över, men att under ett pågående oväder tycka att allt borde vara tip-top konstant tycker jag är extremt.
Jag tänker att småvägar och villabebyggelses gator blir vad de blir. Om de röjs inom 12 eller 24 h så duger det. Men den största och mest trafikerade vägen i Sverige och Stockholms pulsåder tycker jag jag ska skötas med stort allvar. Det är i min mening för ofta den blockeras av kraschade bilar och långtradare.

Jag vill således lägga mer skattemedel på röjning av E4an genom Sörmland än vad som läggs idag. Så mycket att även när det snöar går en plog förbi en gång i timmen i varje körfält. Och snöar och blåser gör det här i östra Sörmland, det är nära havet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu skojar du om E4an va?

Men Sveavägen minns jag handskottades. Jag har även varit på den imorse och man hade gått med liten plog på trottoarerna och saltat. Det var barmark.

En passande bild i ämnet
Människor hjälper till att skjuta en röd buss genom snöfall på en snöig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Jansson69
  • Laddar…
J
Var det då det var så kallt så diesel maskiner inte kunde köras och snöskottarna behövde hålla värmen för inte lär man på 90 talet handskottat Europa vägar i Sverige..
Eller hur många tusen man hade man för varje mil väg?

Hur kan det vara sådana problem i Sverige? frågar emellanåt mina utländska vänner. Tågen fungerar i Ukraina trots vinter, elavbrott och KRIG(!). Det finns några helt självklara svar. 1) Man har gjort sig av med väldigt mycket personal. Gubbar med spett och spade som kan rensa en växel. Dessa rök redan innan Banverket blev Trafikdito. Många dåliga beslut har tagits. 2) Man kör för många tåg. Det är för att möta kundkrav, men det krånglar till saker ordentligt. (Ukrainas taktik är att köra få men väldigt långa tåg. Parat med kolossalt många yrkesstolta banarbetare.) 3) Det finns för dåliga reservsystem öht. Exempelvis finns väl inga diesel- (eller ång-) lok som kan åka ut och dra in ett strandat tåg? Ett enda trasigt tåg påverkar trafiken i en hel landsända, vilket skulle kunna lindras. (Det tar timmar att starta ett ånglok, jag vet det. Mest för resonemangets skull.)

Dessa tågbetraktelser kan på olika sätt överföras till vägarna. Emellertid är problemet i det senare fallet mer att det är tusentals mer eller mindre körskickliga bilister som "måste" ut och fara. Den viktigaste beredskapen skulle nog vara att alla (=stora flertalet) stannar inne när det snöar så att snösvängen och utryckningsfordon kan göra sitt. Du kan åka när vägarna är röjda - vänta en timme eller ett dygn. Den kulturen skulle vi vilja att den utvecklas. "Men då blir ju bilbärgarna arbetslösa!" Nja...men de kanske slipper jäkta ihjäl sig.

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
J
H hovapettson skrev:
Hur kan det vara sådana problem i Sverige? frågar emellanåt mina utländska vänner. Tågen fungerar i Ukraina trots vinter, elavbrott och KRIG(!). Det finns några helt självklara svar. 1) Man har gjort sig av med väldigt mycket personal. Gubbar med spett och spade som kan rensa en växel. Dessa rök redan innan Banverket blev Trafikdito. Många dåliga beslut har tagits. 2) Man kör för många tåg. Det är för att möta kundkrav, men det krånglar till saker ordentligt. (Ukrainas taktik är att köra få men väldigt långa tåg. Parat med kolossalt många yrkesstolta banarbetare.) 3) Det finns för dåliga reservsystem öht. Exempelvis finns väl inga diesel- (eller ång-) lok som kan åka ut och dra in ett strandat tåg? Ett enda trasigt tåg påverkar trafiken i en hel landsända, vilket skulle kunna lindras. (Det tar timmar att starta ett ånglok, jag vet det. Mest för resonemangets skull.)

Dessa tågbetraktelser kan på olika sätt överföras till vägarna. Emellertid är problemet i det senare fallet mer att det är tusentals mer eller mindre körskickliga bilister som "måste" ut och fara. Den viktigaste beredskapen skulle nog vara att alla (=stora flertalet) stannar inne när det snöar så att snösvängen och utryckningsfordon kan göra sitt. Du kan åka när vägarna är röjda - vänta en timme eller ett dygn. Den kulturen skulle vi vilja att den utvecklas. "Men då blir ju bilbärgarna arbetslösa!" Nja...men de kanske slipper jäkta ihjäl sig.
Kan det hänga ihop med våran byråkrati?

• Gilla
Mats_R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.