Jag skulle säga att det inte är vanligt men att det beror på att folk i allmänhet inte vet hur man ska lasta för att få rätt kultryck. Eller rättare sagt, man fattar inte att man måste ha kultryck och vikt framåt.

Bocken måste ju vara så kraftig att du kan spänna ner virket ordentligt och det jag också menade var att jag tror det är en fördel att spänna fast bocken separat från virket så man vet att den är stabil. Jag skulle nog bygga något av 45x70 reglar och mycket skruv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
"Bocken" måste kunna röra sig framåt-bakåt för att ekipaget ska kunna köra i gupp/kantsten och sedan blir upplaget lite kortare när man svänger. Så den där bocken blir nog bara ett platt kryss.

Jodå, har provat detta när vi fraktade hem en flaggstång.

Protte
 
Blir upplaget kortare när man svänger? Du måste ha byggt något annat.
 
Avståndet mellan "takräcket" och mitten på släpflaket blir kortare om du viker ihop bil och släp då måste "bocken" kunna luta bakåt.

Protte
 
Fairlane
Takräcket?
Blandar du inte två lösningar nu?

Antingen lägger man virket på takräcket eller så använder man en bock på släpkärra så att brädorna lutar över taket.
 
prototypen prototypen skrev:
Avståndet mellan "takräcket" och mitten på släpflaket blir kortare om du viker ihop bil och släp då måste "bocken" kunna luta bakåt.

Protte
Jag tror vi tänker på olika lösningar.

Jag föreslår något som detta, fast utan den bakre bocken. Inget ska surras i bilen och bocken ska vara så hög att virket går fritt från bilen när man svänger.

 
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
jag är iaf med på vad du menar MathiasS

jag sätter brädorna mot den bakre lämmen och lutar de sedan över en bock som står i framänden på släpet så att de löper fritt över bilens tak

bakdelen av brädorna surrar jag fast i släpets bakre öglor och främre delen av brädorna och bocken surras fast (var för sig) i släpets främre öglor

right?
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Fairlane
Du bör också vara uppmärksam på att inte få för högt kultryck. Negativt är katastrof, men alltför stort positivt kultryck är inte heller bra så om det är mycket virke som är långt så bör du tänka till.
 
nu kommer jag nog mestadels hämta kortreglar (2,5m) eller 3,6m material så detta är ingen big deal.

får se hur jag gör med släp öht.

Brenderup 1205SUB600 hade passat fint i mitt garage men när alla nu är så övertygade om att en mindre släp är helt värdelöst får jag kanske tänka om...

notera att större släp är ingen lösning. det får inte plats. och min far bor i radhus och har knappt en uppfart till sin bil
 
Mät från axeln och fram till kulhandsken.
Dubbla det måttet är de längsta brädor du med lätthet kan transportera.
Har man större mängder som inte kan ligga i mitten över dragstången blir det genast kortare mått som gäller.
Något längre bräder kan kompenseras med extra vikt fram men de långa bräderna blir en hävstång som kräver ganska stor kompensationsvikt.
Exemplet ovan med bockar är en utmärkt lösning om man surrar rätt och tänker på överhäng både frammåt och bakåt vid svängar.
 
H hullan skrev:
jag är iaf med på vad du menar MathiasS

jag sätter brädorna mot den bakre lämmen och lutar de sedan över en bock som står i framänden på släpet så att de löper fritt över bilens tak

bakdelen av brädorna surrar jag fast i släpets bakre öglor och främre delen av brädorna och bocken surras fast (var för sig) i släpets främre öglor

right?
Ja precis så.

Och får du som @Fairlane påpekar för mycket vikt framåt så får du ju helt enkelt ha en andra bock i beredskap och ställa där bak så att några plank kan gå från framänden på släpet och över en bock bak..... men man kan ju köra rätt mycket virke innan det blir ett stort problem. Bättre lite tyngre på kroken än för lätt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Mät från axeln och fram till kulhandsken.
Dubbla det måttet är de längsta brädor du med lätthet kan transportera.
Har man större mängder som inte kan ligga i mitten över dragstången blir det genast kortare mått som gäller.
Något längre bräder kan kompenseras med extra vikt fram men de långa bräderna blir en hävstång som kräver ganska stor kompensationsvikt.
Exemplet ovan med bockar är en utmärkt lösning om man surrar rätt och tänker på överhäng både frammåt och bakåt vid svängar.
tack!

flaket är 204 och draget är ca 95cm - om axeln sitter mitt på flaket borde det då vara ca 195cm från axeln till handsken.
 
H hullan skrev:
Släpet det rör sig om har en totalvikt på 600kg

tjänstevikt 130 och maxlast 470kg

jag tror 470 kommer räcka för mig
Även om du tror att du klarar dig på 470 kg så är jag tveksam på det när du skrev att du ville använda det för att köra sten, grus, virke och trädgårdsavfall. När det gäller grus kommer du att kunna lasta max 0.3 m3 vilket inte är mycket alls och trädgårdsavfall väger mer än man tror. Jag håller på att röja trädgården nu och har kapat ned ett gäng buskar, det kändes lika tungt som när jag körde grus förra året (med överlast) och mitt släp lastar 780 kg.

Jag kollade på blocket när jag köpte mitt släp förra året. En bromsad tippbar Tiab från 1998 för 10k. Ett av de bästa köpen jag gjort :).
 
Jag har två obromsade släp, ett mindre (https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-200s-600kg har jag för mig) och ett lite större (https://www.lastexperten.se/sv/articles/2.340.36988/tiki-cs275-r). För mig är det lilla ofta för litet då jag kör mycket byggskivor, stort/långt byggmaterial och fyrhjulingen, men ska vi köra saker till tippen så räcker det lilla oftast gott och väl. Så därför köpte vi det större släpet då det inte var vettigt att hyra varje gång vi inte klarade oss med det lilla släpet. Dels tar det för lång tid att hämta/lämna (30 min enkel väg så totalt 2 timmar), dels blev det väldigt dyrt då vi sommartid använder det minst 2-3 gånger/mån och dels så vill vi gärna kunna lasta släpet allt eftersom våra projekt fortgår. Däremot så hyr vi större släp när vi behöver, men det är kanske 1-2 gånger/år max som vårt större släp inte räcker till.

Generellt håller jag med om att släpet ska rymma fullstora byggskivor, men är det inte möjligt att ha ett så stort släp så får man fundera på om ett mindre släp ger tillräckligt mycket fördelar för att det ska vara värt det. Av det du skriver att du ska ha det till så låter det absolut som att du klarar dig med det du länkade till och de få gånger det inte räcker så hyr/låna ett större. Däremot rekommenderar jag att du starkt överväger att köpa till lövhäck och ev kapell till släpet för det gör stor skillnad i hur användbart det är.
Snabbt räknat borde en mindre mängd 360 cm långa brädor inte vara några problem alls att köra med det släpet om du spänner dem ovanpå båda lemmarna. Vill du köra längre brädor eller väldigt många brädor så lägg ett antal betongsäckar eller liknande längst fram på flaket för att få bättre kultryck
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Jag har två obromsade släp, ett mindre ([länk] har jag för mig) och ett lite större ([länk]). För mig är det lilla ofta för litet då jag kör mycket byggskivor, stort/långt byggmaterial och fyrhjulingen, men ska vi köra saker till tippen så räcker det lilla oftast gott och väl. Så därför köpte vi det större släpet då det inte var vettigt att hyra varje gång vi inte klarade oss med det lilla släpet. Dels tar det för lång tid att hämta/lämna (30 min enkel väg så totalt 2 timmar), dels blev det väldigt dyrt då vi sommartid använder det minst 2-3 gånger/mån och dels så vill vi gärna kunna lasta släpet allt eftersom våra projekt fortgår. Däremot så hyr vi större släp när vi behöver, men det är kanske 1-2 gånger/år max som vårt större släp inte räcker till.

Generellt håller jag med om att släpet ska rymma fullstora byggskivor, men är det inte möjligt att ha ett så stort släp så får man fundera på om ett mindre släp ger tillräckligt mycket fördelar för att det ska vara värt det. Av det du skriver att du ska ha det till så låter det absolut som att du klarar dig med det du länkade till och de få gånger det inte räcker så hyr/låna ett större. Däremot rekommenderar jag att du starkt överväger att köpa till lövhäck och ev kapell till släpet för det gör stor skillnad i hur användbart det är.
Snabbt räknat borde en mindre mängd 360 cm långa brädor inte vara några problem alls att köra med det släpet om du spänner dem ovanpå båda lemmarna. Vill du köra längre brädor eller väldigt många brädor så lägg ett antal betongsäckar eller liknande längst fram på flaket för att få bättre kultryck
japp - vi ska absolut köpa till lövhäcks-kitet för ca 1800:-

jo jag förstår som många här har påpekat att jag inte kommer att kunna köra hem en pall 4,20-brädor eller 0,5m3 grus. Men för 3500:- (delar med farsan) så känns det som väldigt mycket släp för pengarna. Väldigt fiffigt att man faktiskt kan ställa det mot en vägg i garaget t o m (även om jag inte kommer att behöva detta)

tittar jag på släparna i klassen precis över som har flak på 260*120 så tar de upp en helt annan plats i mitt garage plus att vi då ligger på en prislapp mellan 13-15k. Återigen så tycker jag absolut inte att det är orimligt för ett släp.
 
  • Gilla
Svampe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.