Hej är det inte bara 375 lastvikt på dessa? Skulle undvika dessa småsläp har haft det men bytte till ett obromsat Tiki Med plats för skivor och med fällbara lämmar, kostade bara 10 000 för tre år sen och det har jag misshandlat och kört 50 lass med 800 kg grus utan att lyckas ha ihjäl det, vet att det är 200 överlast, men gick bara mellan grusgropen och tomten. När jag hade det mindre svor jag varje gång och ångrade det köpet samma dag jag kom hem och skulle lasta 2 cross mc. Har du inte plats för större, överväg att hyra ett riktigt bromsat om du tex lör tungt. men självklart väljer du själv.
 
H Husgubbe skrev:
Hej är det inte bara 375 lastvikt på dessa? Skulle undvika dessa småsläp har haft det men bytte till ett obromsat Tiki Med plats för skivor och med fällbara lämmar, kostade bara 10 000 för tre år sen och det har jag misshandlat och kört 50 lass med 800 kg grus utan att lyckas ha ihjäl det, vet att det är 200 överlast, men gick bara mellan grusgropen och tomten. När jag hade det mindre svor jag varje gång och ångrade det köpet samma dag jag kom hem och skulle lasta 2 cross mc. Har du inte plats för större, överväg att hyra ett riktigt bromsat om du tex lör tungt. men självklart väljer du själv.
Om du körde med 800kg grus på ett obromsat släp var det definitivt mer än 200kg överlast.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja 210 för att vara exakt, det får lastas 590 kg Inget jag skulle göra på väg då har man riktigt bromsat släp. Var lite ute efter att tar man de minsta släpet håller det inte för mycket om man någon gång lastar tungt och ett större obromsat kostar inte så himla mycket mer.
 
H Husgubbe skrev:
Ja 210 för att vara exakt, det får lastas 590 kg Inget jag skulle göra på väg då har man riktigt bromsat släp. Var lite ute efter att tar man de minsta släpet håller det inte för mycket om man någon gång lastar tungt och ett större obromsat kostar inte så himla mycket mer.
Menar du att fordonstillverkare har underskattat förmågan och du vet bättre vad fordonen håller för? Eller hur skall man tolka inlägget? Så länge bilen får dra vikten bör de inte vara några bekymmer anser jag.
 
Nä inte att jag vet bättre eller är stolt att jag gör fel, men att kunna överlasta ett släp så mycket visar lite på kvalite. Sen att mitt tilltag inte hör hemma i trafik är jag med på. Men visst håller dom för mycket mer Än vad lagen säger
 
Fairlane
H hullan skrev:
en lite mer konkret fråga:

flaket är 204cm och draget är ca 90cm långt. Skulle jag i praktiken kunna lägga några 4,20 brädor uppe på lämmarna och låta 0,6m hänga över framåt och 1,5m hänga över bakåt (med flagga såklart) eller skulle detta skapa negativt kultryck?

notera att jag har en ganska tung V70 - kommer inte dra med en liten fiat...

sällan jag någonsin köper brädor som är 4,8 eller 5,4 (i de få fallen får jag låna annat släp)
Eftersom mer hänger bakom axeln än framför så kommer kultrycket minska för varje bräda du lägger på. Beroende på hur mycket du lastar på så kommer det gå mer eller mindre bra. Lite tunga saker längre fram kompenserar.
Jag föredrar själv ett lite större släp, men man får ju anpassa sig efter utrymme och vad man ska köra, så jag tror det kan fungera. Grus däremot får du inte på särskilt mycket på den kärran innan du åker på överlast.
 
Knasig idé men man kanske kan få tips från denna video
 
  • Gilla
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Har själv en 50 år gammal Heby-trailer. Bytte nyligen golvet, och är rätt säker på att skivan var 207 lång. Finessen är att höjden på lämmarna är exakt som två EU-pallar, så jag kan lasta relativt tungt även på lämmarna då jag kör med ett par pallar under. Sätter du dit ordentligt med öglor både innanför och utanför lämmarna är det inga problem att köra skivor och banda dessa ordentligt.

Har bara kört 3.6m trall som längst, men det var inga som helst problem. Då kan jag dock fälla framlämmen, men funkar även ovanpå. Svär normalt när jag ser ekipage åka från brädgården med stort lass på lämmarna, men med mina pallar under kännas det ändå okej.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Köpte ett nytt 4P Twin XL med alukåpa för snart 10 år sedan. När jag pratade med säljaren om lastvikter och att lasta sönder släp var hans uppfattning att det är sällan man knäcker ett släp pga av överlast. Vagnarna tål betydligt mer än angiven maxlast. Det som enligt honom förstör vagnar är när man kör dem utan last och med för högt lufttryck i däcken. Då studsar vagnen i gropar och vägskarvar och det går illa åt lager och bussningar. Han rekommenderade att köra med bara ca 1 bar vid tom vagn.

PS. Man kan inte ha för stort släp.
 
M Myckling skrev:
Han rekommenderade att köra med bara ca 1 bar vid tom vagn.
det där tror jag är ett bra tips. Har 5,5-6 bar i däcken när det lastas riktigt tungt och 3 bar när det går med svensson-last. Ska överväga att sänka trycket ytterligare vid låglast.
 
Släpet det rör sig om har en totalvikt på 600kg

tjänstevikt 130 och maxlast 470kg

jag tror 470 kommer räcka för mig
 
Om ett litet släp passar bra till allt utom att köra lite virke är det väl inte värre än att man bygger en träbock som man kan luta plankorna på, så att de går över bilens tak. Ställ bocken fram på släpet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om ett litet släp passar bra till allt utom att köra lite virke är det väl inte värre än att man bygger en träbock som man kan luta plankorna på, så att de går över bilens tak. Ställ bocken fram på släpet.
låter som en bra idé- men kan de stå lutande framåt så då? Inte risk att de blir fångade av vinden som en vinge?

eller det är lugnt så länge man surrar ordentligt nedåt - både bocken och brädorna
 
Ja du måste förstås surra fast allt. Bocken för sig, brädorna för sig.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja du måste förstås surra fast allt. Bocken för sig, brädorna för sig.
hehe ja bara så du nu inte tror att jag bara tänkte ställa bocken rätt upp och ner och lägga brädorna på den. Så klart måste allting dras åt med ordentlig kraft nedåt.

det är ju ingen dum ide. Är det vanligt att man gör så eller blir jag helt utskrattad på brädgården? måste man bygga en överdimensionerad egen bock eller kan man köra en enkel träbock bara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.