26 275 läst ·
126 svar
26k läst
126 svar
Är rören korrekt dragna?
Frågan är nog om du är ute efter ersättning och upprättelse, eller om du faktiskt vill bli av med det störande ljudet? Jag lägger ingen värdering i vad sitt syfte kan tänkas vara.
Men om du vill bli kvitt ljudet så är det nog enklare att försöka lösa det själv.
Att starta en process mot Anticimex, oavsett om du har rätt eller fel, tror jag kommer bli tidskrävande och dra ut på tiden rejält. OM du skulle vinna den fighten så ska hantverkare kontaktas osv. Även det kan ju ta sin lilla tid.
Jag hade testad att lossa de dubbelklammer som sitter där idag och provisoriskt klamrat om dem med avstånd. Sedan testat om ljudet försvinner.
Men om du vill bli kvitt ljudet så är det nog enklare att försöka lösa det själv.
Att starta en process mot Anticimex, oavsett om du har rätt eller fel, tror jag kommer bli tidskrävande och dra ut på tiden rejält. OM du skulle vinna den fighten så ska hantverkare kontaktas osv. Även det kan ju ta sin lilla tid.
Jag hade testad att lossa de dubbelklammer som sitter där idag och provisoriskt klamrat om dem med avstånd. Sedan testat om ljudet försvinner.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Många gånger är vatten och avlopp undantagna i de besiktningar som Anticimex gör eftersom de som besiktigar inte är utbildade när det gäller sånt (samma sak med el). Vad står det i ditt avtal?T tobbeee skrev:
Krilleman som svarade i din tidigare tråd är rörmokare. Har du gjort något utifrån hans tips?
Nej man får inte dra varmt och kallt vatten ihop på det viset pga legionella , men felet är för litet för att få något på nån försäkring, speciellt när du inte själv anlitat besiktningsmannen!
tryckstötarna du hör kommer inte härifrån
tryckstötarna du hör kommer inte härifrån
Problemet som jag ser det är att slangarna ligger mot avloppsröret vilket gör att du får ljud vid tryckförändringar. Lägg en trasa emellan dessa och prova om ljudet försvinner.
Du har inget att hämta hos Anticimex då rören är synliga och du har en långtgående undersökningsplikt vilket du uppenbart inte gjort.
Säljarens besiktning är inget du kan utnyttja eftersom du inte gjort någon egen.
Du har inget att hämta hos Anticimex då rören är synliga och du har en långtgående undersökningsplikt vilket du uppenbart inte gjort.
Säljarens besiktning är inget du kan utnyttja eftersom du inte gjort någon egen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Följande delar ingår inte, dessa bör kontrolleras av fackman inom respektive område:
Din besiktningsman har alltså inte besiktigat/undersökt det du har problem med, men du har åsikten att dom har ansvar för något du inte köpt?
- El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer
Din besiktningsman har alltså inte besiktigat/undersökt det du har problem med, men du har åsikten att dom har ansvar för något du inte köpt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det ändrar inget för TS men det betyder inte att det är lämpligt att det sprids felaktigheter i tråden. Det är en "forumsanning" som återkommer i tråd efter tråd trots ideliga påpekanden att det inte stämmer.Jonatan79 skrev:
Prova att framkalla smällarna med kranen i badrummet lite öppen sä att stötarna inte kommer från blandaren Amatörkillgissning...
Oljud från vattenrören torde snarare ses som symptom på fel, än ett fel i sig. Precis som att en fuktskada inte är ett fel i sig, utan ett symptom på ett felmonterat tätskikt eller fellagd takpapp.
Frågan om dolt fel (som ju är den implicita frågeställningen) är därmed inte relevant förrän det konstaterats att rördragningarna är felaktigt utförda. Du kan såklart ställa frågan till Anticimex, men jag, liksom många tidigare har svarat, har svårt att se att de gladeligen skulle ta på sig ansvar. Din väg därefter är antagligen att anlita en oberoende besiktningsman som kan uttala sig i frågan OM det är något fel, HUR det kan lösas och VAD det kostar efter åldersavdrag.
Jag skulle pengarna på en duktigt VVSare istället. Antagligen både mindre skada i plånboken och på välmåendet.
Frågan om dolt fel (som ju är den implicita frågeställningen) är därmed inte relevant förrän det konstaterats att rördragningarna är felaktigt utförda. Du kan såklart ställa frågan till Anticimex, men jag, liksom många tidigare har svarat, har svårt att se att de gladeligen skulle ta på sig ansvar. Din väg därefter är antagligen att anlita en oberoende besiktningsman som kan uttala sig i frågan OM det är något fel, HUR det kan lösas och VAD det kostar efter åldersavdrag.
Jag skulle pengarna på en duktigt VVSare istället. Antagligen både mindre skada i plånboken och på välmåendet.
Det är inget fel på rördragningen, felet ligger i för högt systemtryck i kombination med att vattnet stängs av för fort. Tvättmaskiner och diskamskiner har ju ingen mjukstängning som man kan få på en vattenkran, och då uppstår såna här tryckstötar. Man kan ju tycka at en rörmokare bör ha koll på såna saker.
Sammanfattningsvis:T tobbeee skrev:
1. KV och VV brukar man placera lite isär för att undvika värmeöverföring från VV till KV, detta handlar enbart om legionella i kv-ledning. I ditt fall tar det fem minuter att separera dessa rör några centimeter i nuvarande dragning. Inte värt att bråka om.
2. Slag. Detta handlar om tryckstötar och uppstår när DIN utrustning stänger vattenflödet för snabbt. Titta på billiga och dyra vattenkranar tex. En FMM blandare är mjukstängande och du slipper tryckstötar när du stänger kranen, hur snabbt du än gör det. All utrustning fungerar inte så. Diskmaskiner och tvättmaskiner är typiska bovar i detta sammanhang.
Dina rör-i-rör ser ut att vara klamrade ok. Kan du se att rören flyger runt när maskinerna stänger inloppet, sätt dit en klammer till (vanligt patentband går utmärkt). Ligger något rör an ett avloppsrör, lägg något mjukt mellan. Har du ändå problem finns det stötdämpare att montera men det är inte standard och det är inte fel att det inte är monterat.
Givet ovanstående - det åtgärder som kan utföras kostar några tior och du kan göra det själv på några minuter. Att försöka hitta någon annan ansvarig är bara slöseri med tid och pengar.
