26 275 läst ·
126 svar
26k läst
126 svar
Är rören korrekt dragna?
Fast det är ju ingen som har svarat på frågan jag faktiskt ställde, om rören är korrekt dragna.. alla ska leka duktiga om annatV Vector skrev:
Jag är inte röris men tycker man ser sån rördragning överallt. Tror inte man kan få det på försäkringen för felet syns och hörs utan att man behöver göra ingrepp för att upptäcka.T tobbeee skrev:Vi har kraftiga slagljud i vårt hus nör disk/tvättmaskin går när man stänger blandare osv. Vi har lokaliserat ljuden till lilla badrummet. Nu har vi stängt av vattnet dit och då är det knäpptyst.
Vi hade en rörmokare hemma som sa att varm/kallvatten inte får ligga dikt an till varandra som de gör nu. Se bilderna.
Han menar att det är därifrån slagljuden kommer. Vilket förmodligen stämmer eftersom det blev tyst när vi stängde av vattnet dit.
Vad säger ni. Är detta korrekt draget?
Om inte så tänkte jag kontakta Anticimex och försöka få detta på deras försäkring. Det står att försäkringen täcker ” fel som Anticimex besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället”
Jag hade testat att lossa det grå röret och dra slangarna på andra sidan om det är så att vattenslangarna är spända över och bidrar till att ljudet sprider sig i huset.
Förstår vad du menar. Men i villkoren står att försäkringe gäller för fel som besiktningsmannen upppenbart borde ha upptäcktE Elsparv skrev:Jag är inte röris men tycker man ser sån rördragning överallt. Tror inte man kan få det på försäkringen för felet syns och hörs utan att man behöver göra ingrepp för att upptäcka.
Jag hade testat att lossa det grå röret och dra slangarna på andra sidan om det är så att vattenslangarna är spända över och bidrar till att ljudet sprider sig i huset.
Rördragningen ser inte ut som ett fel, därav är det inget som "besiktningsmannen uppenbart borde ha upptäckt".T tobbeee skrev:
Sen kan det ju vara det som är fel ändå. Eller något annat.
Låter helt klart som vattenhammare eller ”hydraulisk chock” som det heter. Ni får ta in en röris som fixar in en backventil som motverkar det. Som andra sa, glöm Anticimex - visst du kan jaga men erfarenheten av liknande situationer säger att det slutar i 0kr i utbetalning och mer frustration från din sida.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211T tobbeee skrev:
Är installationen äldre får du leta det som gällde då för att veta om det är korrekt eller inte.
Av nyfikenhet. Är det samma problematik som du tog upp i den här tråden i våras? https://www.byggahus.se/forum/threads/slagljud-tryckteduceringsventil.485942/