S
Glöm att få ut nåt från Anticimex...

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Tydligen får du inte svaren du vill ha så då är väl det bara att dra igång din plan å låta Anticimex betala. Skriv gärna hur det gick efteråt så vi andra forummedlemmar kan lära sig något..

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Glöm att få ut nåt från Anticimex...
Intressant att det fortfarande inte är någon av alla som har svarat som faktiskt har svarat på min fråga. Alla ska bara leka duktiga om annat

V Vector skrev:
Tydligen får du inte svaren du vill ha så då är väl det bara att dra igång din plan å låta Anticimex betala. Skriv gärna hur det gick efteråt så vi andra forummedlemmar kan lära sig något..
Fast det är ju ingen som har svarat på frågan jag faktiskt ställde, om rören är korrekt dragna.. alla ska leka duktiga om annat

E
T tobbeee skrev:
Vi har kraftiga slagljud i vårt hus nör disk/tvättmaskin går när man stänger blandare osv. Vi har lokaliserat ljuden till lilla badrummet. Nu har vi stängt av vattnet dit och då är det knäpptyst.

Vi hade en rörmokare hemma som sa att varm/kallvatten inte får ligga dikt an till varandra som de gör nu. Se bilderna.

Han menar att det är därifrån slagljuden kommer. Vilket förmodligen stämmer eftersom det blev tyst när vi stängde av vattnet dit.

Vad säger ni. Är detta korrekt draget?

Om inte så tänkte jag kontakta Anticimex och försöka få detta på deras försäkring. Det står att försäkringen täcker ” fel som Anticimex besiktningstekniker uppenbart borde ha upptäckt vid besiktningstillfället”
Jag är inte röris men tycker man ser sån rördragning överallt. Tror inte man kan få det på försäkringen för felet syns och hörs utan att man behöver göra ingrepp för att upptäcka.

Jag hade testat att lossa det grå röret och dra slangarna på andra sidan om det är så att vattenslangarna är spända över och bidrar till att ljudet sprider sig i huset.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Ljudet uppstår inte när man stänger blandaren långsamt?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ljudet uppstår inte när man stänger blandaren långsamt?
Jo men mindre

• Gilla
Cicci91 och 1 till
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Jag är inte röris men tycker man ser sån rördragning överallt. Tror inte man kan få det på försäkringen för felet syns och hörs utan att man behöver göra ingrepp för att upptäcka.

Jag hade testat att lossa det grå röret och dra slangarna på andra sidan om det är så att vattenslangarna är spända över och bidrar till att ljudet sprider sig i huset.
Förstår vad du menar. Men i villkoren står att försäkringe gäller för fel som besiktningsmannen upppenbart borde ha upptäckt

T tobbeee skrev:
Förstår vad du menar. Men i villkoren står att försäkringe gäller för fel som besiktningsmannen upppenbart borde ha upptäckt
1. Det är inget fel
2. Du har inte lidit ekonomisk skada, vad ska du ersättas för?

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1. Det är inget fel
2. Du har inte lidit ekonomisk skada, vad ska du ersättas för?
Var vi inte överens om att du skulle ägna dig åt ngt du kan? Om du kan något!

• Arg
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Rördragningen ser inte ut som ett fel, därav är det inget som "besiktningsmannen uppenbart borde ha upptäckt".

Sen kan det ju vara det som är fel ändå. Eller något annat.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I IconicMoose skrev:
Rördragningen ser inte ut som ett fel, därav är det inget som "besiktningsmannen uppenbart borde ha upptäckt".

Sen kan det ju vara det som är fel ändå. Eller något annat.
Ok tack. Ett vettigt svar iaf

MrJay
Låter helt klart som vattenhammare eller ”hydraulisk chock” som det heter. Ni får ta in en röris som fixar in en backventil som motverkar det. Som andra sa, glöm Anticimex - visst du kan jaga men erfarenheten av liknande situationer säger att det slutar i 0kr i utbetalning och mer frustration från din sida.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
S
T tobbeee skrev:
Intressant att det fortfarande inte är någon av alla som har svarat som faktiskt har svarat på min fråga. Alla ska bara leka duktiga om annat
https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211

Är installationen äldre får du leta det som gällde då för att veta om det är korrekt eller inte.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.