L L Jan skrev:
????
Avser att förr utveckades produkter så att de fungerade.
Nu släpper företagen produkter och bilar som inte är klara. Tex min el-bil är ett sådant exempel. Den är inte testad ordentligt, före säljstart. Kallas "uppdateringar" och andra kreativa ord.

Köper kanske en AI-klippare om 5-10 år först?
Om du läser så ser du att Volvo har dessa funktioner, som fungerar.

Men du är inne på rätt väg, du bör vänta med robotklippare låter det som.
 
S sprucetwig skrev:
Låter som en Tesla. De har ju inga sensorer utan bara kameror. En robotgräsklippare har väl någon form av sensorer och har alltså bättre koll på om de är på väg att köra in i något.
VW och Tesla. Vet inte vad AI systemen kallas? ointresserad av det och struntar i vilken teknik som ligger bakom. Är bara intresserad av funktionen, att den fungerar och är pålitlig. Sedan hur de bygger bilen... det är bilbyggarnas sak.

Det funkar inte är allt jag kan säga.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Om du läser så ser du att Volvo har dessa funktioner, som fungerar.

Men du är inne på rätt väg, du bör vänta med robotklippare låter det som.
????
På V90? Fin bil. Men köper aldrig en bensinbil igen. Inte hybrid heller. Har man haft en bra el-bil en gång så vill man inte ha något annat.

VW diesel hade kass AI. Teslas AI sensorer är mindre dåliga än VW.
 
T
Jag har ca 2000m2 plan gräsmatta med några träd och en häck. En ganska enkel layout men relativt stor tomt.

Har nu haft en husqvarna 330x i nästan 9 år och har nog lagt ca 30-50 timmar på att hålla den rullande.
Svårt att uppskatta men typ såhär:

Installation 6h
Utagning och vinterförvaring 5h
Bytt två hjulmotorer 2h
Bytt transformtor 1h
Bytt krocksenor 1h
Nytt batteri ca 1 h
Felsökning kabelbrott och lagningar ca 5h
Omplacering av slinga ca 6h
Återsällningar efter fastkörningar m.m ca 5h
Komplett ny slinga 5h
Rengörning ca 2h

Om jag skulle klippt gräsmattan maj-augusti 1 gång i veckan skulle jag lagt 144 timmar under dessa år så det blir klart en tidsbesparing om än inte jätte extrem. Fördelen är att gräsmattan är finare hela tiden nu och när det väl funkar är det gott.

Har nog lagt ca 35000 kr totalt på roboten. Tror dagens robotar utan slinga ger ännu bättre tidsbesparing. Dock till dyrare inköpskostnad.
 
  • Gilla
EliasLindgren och 2 till
  • Laddar…
T test1 skrev:
Jag har ca 2000m2 plan gräsmatta med några träd och en häck. En ganska enkel layout men relativt stor tomt.

Har nu haft en husqvarna 330x i nästan 9 år och har nog lagt ca 30-50 timmar på att hålla den rullande.
Svårt att uppskatta men typ såhär:

Installation 6h
Utagning och vinterförvaring 5h
Bytt två hjulmotorer 2h
Bytt transformtor 1h
Bytt krocksenor 1h
Nytt batteri ca 1 h
Felsökning kabelbrott och lagningar ca 5h
Omplacering av slinga ca 6h
Återsällningar efter fastkörningar m.m ca 5h
Komplett ny slinga 5h
Rengörning ca 2h

Om jag skulle klippt gräsmattan maj-augusti 1 gång i veckan skulle jag lagt 144 timmar under dessa år så det blir klart en tidsbesparing om än inte jätte extrem. Fördelen är att gräsmattan är finare hela tiden nu och när det väl funkar är det gott.

Har nog lagt ca 35000 kr totalt på roboten. Tror dagens robotar utan slinga ger ännu bättre tidsbesparing. Dock till dyrare inköpskostnad.
Du måste vara norröver med så kort säsong, har i Skåneland behöver jag klippa till från mars till november
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
T test1 skrev:
Jag har ca 2000m2 plan gräsmatta med några träd och en häck. En ganska enkel layout men relativt stor tomt.

Har nu haft en husqvarna 330x i nästan 9 år och har nog lagt ca 30-50 timmar på att hålla den rullande.
Svårt att uppskatta men typ såhär:

Installation 6h
Utagning och vinterförvaring 5h
Bytt två hjulmotorer 2h
Bytt transformtor 1h
Bytt krocksenor 1h
Nytt batteri ca 1 h
Felsökning kabelbrott och lagningar ca 5h
Omplacering av slinga ca 6h
Återsällningar efter fastkörningar m.m ca 5h
Komplett ny slinga 5h
Rengörning ca 2h

Om jag skulle klippt gräsmattan maj-augusti 1 gång i veckan skulle jag lagt 144 timmar under dessa år så det blir klart en tidsbesparing om än inte jätte extrem. Fördelen är att gräsmattan är finare hela tiden nu och när det väl funkar är det gott.

Har nog lagt ca 35000 kr totalt på roboten. Tror dagens robotar utan slinga ger ännu bättre tidsbesparing. Dock till dyrare inköpskostnad.
Om du räknar med service/reparation på Roboten behöver du ju också räkna med service/reparation på vanliga klipparen, är detta medräknat i de 144 timmarna?


/Jocce
 
Totalt sett i antal timmar så är det antagligen ingen större tidsbesparing för oss.
Det har gått en del tid att lägga/anpassa slinga, felsöka och till viss del "robotanpassa" tomten.

Dock har vi även sommarställe, så vi är bortresta flera veckor i stöten varje sommar, och då är det skönt med en robot som sköter gräset hemma och gör att det fortfarande ser välvårdat och bebott ut.

Sen tycker jag att gräsmattan blivit mycket finare sen vi skaffade robot. Den ser ut att må bättre av att klippas lite och ofta, istället för den veckovisa massakern.

Sist men inte minst så är frun allergisk mot pollen och gräs. Hon upplever klar förbättring av att ha robot som klipper försiktigt och klipper när vi är på jobbet. Annars om jag ska klippa på kvällen eller helgen med vanliga klipparen så brukar hon känna av att det blir mycket stark gräsdoft och mycket som yr omkring i luften, så hon får oftast gå in och stänga om sig.
 
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Om du räknar med service/reparation på Roboten behöver du ju också räkna med service/reparation på vanliga klipparen, är detta medräknat i de 144 timmarna?


/Jocce
De är en bra poäng ! Det tänkte jag inte på.
 
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Om du räknar med service/reparation på Roboten behöver du ju också räkna med service/reparation på vanliga klipparen, är detta medräknat i de 144 timmarna?


/Jocce
M MsTake skrev:
Du måste vara norröver med så kort säsong, har i Skåneland behöver jag klippa till från mars till november
Jo ja är norr över men inte så långt ifrån dig. Nu är de mitten på april och inget behov av att klippa ännu. Mot slutet av april kan de nog bli dags. Men jag klipper nog lite längre än i augusti dock växer gräset väldigt sakta den tiden.
 
T TypRätt skrev:
När det finns en robot som både plockar och samlar in nedfallna äpplen, flyttar barnens leksaker och trimmar kanterna då kommer jag vara verkligt nöjd. Nu är jag nöjd fram till slutet på sommaren när äpplen gör att det inte går att låta den sköta sig själv. Det ramlar ju ner ett nytt äpple var 30e minut så går ju inte att få den att köra i mer än någon timme innan den satt sig på ett äpple igen. (vi har flera träd av olika sorter så det finns äpplen från slutet av sommare till efter första snön).

Är dock över lag nöjd för jag var rätt dålig på att få arslet ur o klippa gräset innan så mattan blir mycket bättre av att klippas lite hela tiden än bara några gånger per år.
Det finns. Snart i alla fall :). Yarbo som är modulär där du kan byta verktyg har klippare, lövblås, snöslunga och trimmer. Det är även på gång en robotarm som kan plocka grenar, äpplen, leksaker och så vidare :)
 
C cpalm skrev:
Endast 116 000 spänn för robot + klipp- och snöslungemodulen. Som hittat 😎
[länk]
Jajjemen. Ingen billig pjäs men man får jämföra den med en åkgräsklippare av bättre modell. En sån kostar 80 000:- ungefär. Med en robot slipper du bränsle och servicekostnad.
 
C
Allert Allert skrev:
Ingen billig pjäs men man får jämföra den med en åkgräsklippare av bättre modell.
Jag vet inte - vi har både robot och åkgräsklippare, men jag ser det inte riktigt som en vettig jämförelse. Även om det går att förse åkgräsklipparen med både vagn, snöslunge- och lövblåsaggregat så kan den så mycket mer, och framför allt har den ju så mycket större kapacitet, vilket ofta behövs.

Kikade faktiskt lite småseriöst på Yarbo när den släpptes, men var inte direkt impad över snöslungan och lövblåsningen - lite leksaksvarning. Dragkroken/vagnen tänker jag inte ens nämna. Rätt tänkt, men jag väntar nog några generationer minst...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.