FredrikR FredrikR skrev:
Vad anser du är lång tid?

Jag har ca 1800m² tomt med hus, garage och pool på. När klipparen startar på våren är istort sett hela gräsmattan klippt på ett dygn, det tycker jag är rimligt.

Begränsningskabeln pajar inte direkt lätt men har du sorkar i närheten kan du få skarva lite på våren.
1 dygn är väldigt lång tid för kanske 1000 m2 cirka som du har. Finns ingen snabbare?
Blir två dagar, om det inte regnar, man bör inte klippa på natten, tänker på djurlivet. någon/några timmar istället.
Kör av motsvarande med åkgräsklippare på en kvart.
 
L L Jan skrev:
1 dygn är väldigt lång tid för kanske 1000 m2 cirka som du har. Finns ingen snabbare?
Blir två dagar, om det inte regnar, man bör inte klippa på natten, tänker på djurlivet. någon/några timmar istället.
Kör av motsvarande med åkgräsklippare på en kvart.
Snabb du är att klippa. 👌

Låter inte som robot är något för dig om du inte vill klippa på natten och inte har tid på dagarna.

Klipparna anfaller vare sig barn eller djur. Har aldrig på 14 år hittat skadat djur eller barn efter klipparen.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Snabb du är att klippa. 👌

Låter inte som robot är något för dig om du inte vill klippa på natten och inte har tid på dagarna.

Klipparna anfaller vare sig barn eller djur. Har aldrig på 14 år hittat skadat djur eller barn efter klipparen.
Det är en John Deere 300. Den är effektiv! Klipper 1000m2 på under en kvart

skadade djur kryper iväg och gömmer sig och dör. På dagen visar de flesta djur sig inte.

Väntar några år till bättre system kommer. Det verkar inte hänt något på hastigheten på 20 år. Men det utvecklas hoppas man.
 
Redigerat:
C
L L Jan skrev:
Det verkar inte hänt något på hastigheten på 20 år. Men det utvecklas hoppas man.
Robotklipparna har ju jobbat enligt principen kontinuerlig klippning så hastigheten har inte haft betydelse på det sättet. Får väl se nu när det börjar komma allt fler klippare som klipper strukturerat.
 
C cpalm skrev:
Robotklipparna har ju jobbat enligt principen kontinuerlig klippning så hastigheten har inte haft betydelse på det sättet. Får väl se nu när det börjar komma allt fler klippare som klipper strukturerat.
Får kolla på det. Som det är nu är de rätt kassa för mig, håller på att klippa timtals per dag.
 
Har två robotar. En på typ 4000-5000m2 och en på 1500m2 (eller däromkring).

Funkar kanon! Är värt det alla gånger om. Tidigare har det varit stressande och tidsödande att behöva klippa manuellt.
Väder skall tajmas in, klipparen skall funka osv.

Nu är det kanske ett par tillfällen om året när en klippare fastnat på en gren eller äpple eller kört ner i en ny grop. Men det är snabbt löst.

Man kan se problemen och även göra det jobbigare för en själv än vad det är. Jag själv lyfter ut klipparna på våren, och sen bryr jag mig i princip inte förrän hösten kommer.
Sparar lätt 15h i veckan under sommaren på att inte klippa själv.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
beror på har du en fyrakant gräsmatta som är plan är det inga bekymmer

men har du många som är utsprida med divrese höjder och buskar så tar det en stund

systers husqvarna 450X klippte i fjol första gången på 5år en sommar utan bekymmer
varit allt från felinstalltion till sorkar och far med plog som förstört begränsarkabeln till ledslingan slutat sända signal... och sätta hinder på sånna ställen som man tycker den skulle klara av men icke

kan en stund att pilla i appen till att få den perfekta harmonin med alla inställningar med svängvinklar övertramp m.m

MEN efter som dom skaffade robot så fick jag 2st också ^^ alltid trevlig med syskonbarn som vill ha pengar och inte kan klippa gräs hemma 😅
 
C
L L Jan skrev:
Som det är nu är de rätt kassa för mig, håller på att klippa timtals per dag.
Nackdelen är om man "nyttjar" gräsmattan kontinuerligt under en lite längre period eller om man vill kunna lämna prylar framme på gräsmattan. Annars är det ju inte värre än att man vid behov tillfälligt parkerar klipparen eller schemalägger den på tider när man t.ex. är på jobbet.

Lite nyfiken - ser du några andra problem?
 
C cpalm skrev:
Nackdelen är om man "nyttjar" gräsmattan kontinuerligt under en lite längre period eller om man vill kunna lämna prylar framme på gräsmattan. Annars är det ju inte värre än att man vid behov tillfälligt parkerar klipparen eller schemalägger den på tider när man t.ex. är på jobbet.

Lite nyfiken - ser du några andra problem?
Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna. Kass! De är för ineffektiva och långsamma, hittills. Kanske i framtiden kommer bättre?
Eller finns de? När skall de uppfinna bensindrivna robotklippare eller motsv. med liknande i elmotorversion?
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna.
Så kör den på natten?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag tycker min Luba sparar mycket tid iaf.... Har gjort mig av med gamla klipparen... Klipper kanterna bara med trimmer..
 
  • Gilla
Allert och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna. Kass! De är för ineffektiva och långsamma, hittills. Kanske i framtiden kommer bättre?
Eller finns de? När skall de uppfinna bensindrivna robotklippare eller motsv. med liknande i elmotorversion?
Tror du att det eldriften som gör dagens klippare långsamma, eller iaf inte så snabba som du önskar?

Inte alls ineffektiva och långsamma, är det spädbarn du har ute på gräset?
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna.
Varför då? Har grannar med robot som går när den vill och har aldrig märkt några problem trots både katter och hundar i grannskapet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…

S sjoelund skrev:
Så kör den på natten?
Går inte. Vi bor på landet, skog runtomkring tomten
 
C
L L Jan skrev:
Det är nästan alltid någon hemma, även husdjur och då funkar det inte att ha en klippare som går hela dagarna. Kass!
Att du är hemma spelar väl ingen roll så länge du inte håller på med nåt på gräsmattan? På vilket sätt funkar det inte med husdjuren menar du?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.