Hej,

Är det någon som har en Mova Viax 300 eller 600 och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Kjell&co säljer dem för 5 resp 6 tusen..
Det är lockande att köpa en sådan då den varken använder sig av kablar eller rtk-antenn..
Synd att de är kinesiska, men vad göra när de får väldigt fina omdömen i tester jag läst och till ett vettigt pris.. Och dessutom verkar ha en app, som är "som en app ska vara", vilket inte verkar vara fallet för flera andra tillverkare t ex Huskvarna tyvärr..

Har tidigare funderat på Worx Landroid L800 (ej cloud) för drygt 10000, som också är en 'testvinnare' och som smart nog har knivarna på ena sidan istället för i mitten.. Men priset är lite för högt tycker jag.

Mvh Johan.

Jag har en Worx L800 och är helnöjd.

Jag köpte en Viax 600 lite på chans igår efter att ha kört med storebror Dreame A1 hos min mamma i 2 säsonger problemfritt. Trots att Dreame har äkta lidar sensor är jag helt överväldigad hur bra Viax 600 fungerar. Givetvis lite beroende av hur din tomt ser ut gissar att denna är bättre på mindre medelstora tomter utan alltför stora fält dvs har du en en helt slät fotbollsplan utan några träd eller annat att gå på vågar jag inte lova att det fungerar men har du några målpunkter som kameran kan fästa på fungerar den kanon. Vi har souteränghus med ganska branta slänter (ca 29% lutning dvs procent inte grader) och var osäker på om den skulle fungera men det går alldeles galant pga framhjulsdriften. Mappade 2 zoner med en gång emellan och det tog mig ca 20 minuter och nu har roboten kört 4 ggr utan ett enda problem. Enda stället den fastnade lite var på en liten yta där gräset inte fått fäste i brant lutning där borrade den ner sig lite i torr jord. Men efter att ha lagt i en no-go-zon så funkar det klockrent. Vi har ingen jättestor utan flera mindre ytor och det fixar den utan problem. Den hittar mellan dem och tillbaka och känner även av tomtgräns efter att ha flyttat på bil som stod intill gräsytan samt kan lägga gräns mitt på en öppen gräsyta mellan oss och grannen. Bonus är att du kan följa via kameran eller använda som övervakningsrobot om du har bra wifi täckning. Den går ej att köra nattetid för de som undrar men det har jag inga planer på heller. Den upptäcker och navigerar runt hinder och lösa saker på gräsmattan bättre än npgon annan robot jag sett. Batteriet helt ok för att vara en budgetmaskin. Klart värd varenda krona och kan starkt rekommendera för den med inte alltför stor tomt.

• Gilla
nforslund och 1 till
  • Laddar…
aquastealth aquastealth skrev:
Jag köpte en Viax 600 lite på chans igår efter att ha kört med storebror Dreame A1 hos min mamma i 2 säsonger problemfritt. Trots att Dreame har äkta lidar sensor är jag helt överväldigad hur bra Viax 600 fungerar. Givetvis lite beroende av hur din tomt ser ut gissar att denna är bättre på mindre medelstora tomter utan alltför stora fält dvs har du en en helt slät fotbollsplan utan några träd eller annat att gå på vågar jag inte lova att det fungerar men har du några målpunkter som kameran kan fästa på fungerar den kanon. Vi har souteränghus med ganska branta slänter (ca 29% lutning dvs procent inte grader) och var osäker på om den skulle fungera men det går alldeles galant pga framhjulsdriften. Mappade 2 zoner med en gång emellan och det tog mig ca 20 minuter och nu har roboten kört 4 ggr utan ett enda problem. Enda stället den fastnade lite var på en liten yta där gräset inte fått fäste i brant lutning där borrade den ner sig lite i torr jord. Men efter att ha lagt i en no-go-zon så funkar det klockrent. Vi har ingen jättestor utan flera mindre ytor och det fixar den utan problem. Den hittar mellan dem och tillbaka och känner även av tomtgräns efter att ha flyttat på bil som stod intill gräsytan samt kan lägga gräns mitt på en öppen gräsyta mellan oss och grannen. Bonus är att du kan följa via kameran eller använda som övervakningsrobot om du har bra wifi täckning. Den går ej att köra nattetid för de som undrar men det har jag inga planer på heller. Den upptäcker och navigerar runt hinder och lösa saker på gräsmattan bättre än npgon annan robot jag sett. Batteriet helt ok för att vara en budgetmaskin. Klart värd varenda krona och kan starkt rekommendera för den med inte alltför stor tomt.
Kan man köra den som en radiostyrd bil även över wifi? Har själv ett annat märke som kräver blåtand för att köra den som radiostyrd bil.

Har inte 600 lidar? Är väl det som skiljer mot 300an?

G Gustav E skrev:
Kan man köra den som en radiostyrd bil även över wifi? Har själv ett annat märke som kräver blåtand för att köra den som radiostyrd bil.

Har inte 600 lidar? Är väl det som skiljer mot 300an?
Har inte hunnit testa så mycket men vid första försök så frågar den efter blåtand när jag vill köra den remote via WiFi men måste nog gräva lite mer. Den har en funktion för att patrullera tomten en viss slinga så kanske att man kan slå på den som alternativ för att se det man vill se. Alternativt om det fungerar bättre om man köper till 4G modulen.
Får testa mer när jag får tid :)

Jo den har förvisso en form av lidar men det är en strikt linjelaser riktad snett neråt/uppåt och inte i närheten av samma 360 omni scanner som skjuter åt alla håll som de som sitter i övriga Dreame och nyare Mammotion Luba etc (Livox 360 scanner) så 600ans scanner kan inte skapa ett 3D-punktmoln av tomten utan min gissning är att den snarare används som stöd till kamerorna för att bedöma avstånd i sidled samt för hinderdetektering etc. Dvs snäppet vassare än Viax 300 men inte i närheten av dyrare scannrar. Det är också därför den inte kan köra på nattenvså som klippare med riktig 360 omni lidar kan (SLAM).

• Gilla
Gustav E
  • Laddar…
Någon som vet hur positioneringen fungerar?
Den har väl ingen gps.
Måste den ha kontakt med WiFi hela tiden under klippning?

M mats.palmberg skrev:
Någon som vet hur positioneringen fungerar?
Den har väl ingen gps.
Måste den ha kontakt med WiFi hela tiden under klippning?
Ingen GPS endast relativ positionering med utgångspunkt från basstationen mha stereokameror och AI samt linjelaser för exakta avstånd. Den behöver inte kontakt med wifi under hela klippningen men vill du kunna följa den via livekamera så behöver du wifitäckning. Annars räcker det med wifi täckning till basstationen om du vill kunna fjärrstarta. Men så länge du har skapat en karta kan den tuffa på helt lokalt/manuellt eller via schema om du så vill.

aquastealth aquastealth skrev:
Ingen GPS endast relativ positionering med utgångspunkt från basstationen mha stereokameror och AI samt linjelaser för exakta avstånd. Den behöver inte kontakt med wifi under hela klippningen men vill du kunna följa den via livekamera så behöver du wifitäckning. Annars räcker det med wifi täckning till basstationen om du vill kunna fjärrstarta. Men så länge du har skapat en karta kan den tuffa på helt lokalt/manuellt eller via schema om du så vill.
Ja, jag har läst på lite om tekniken som skall vara samma som används för robotdammsugare alltså radar och ev. kamera, men det måste vara svårare att identifiera gränserna på en tomt utomhus utan staket och häckar än inomhus där väggarna sällan flyttar sig? Naturen förändrar sig ju hela tiden.

Jag har haft problem ett par gånger att den åker utanför gräsmattan och fastnar (vi har kant).

Tidigare hade jag även problem att den inte klippt under studsmattan, men en uppdatering av firmware fixade det Sedan klipper den av någon anledning inte gräset omkring basen så det behöver man gå ned trimmer (liksom kanterna i mitt fall då det är kant)

• Gilla
mats.palmberg
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag har haft problem ett par gånger att den åker utanför gräsmattan och fastnar (vi har kant).

Tidigare hade jag även problem att den inte klippt under studsmattan, men en uppdatering av firmware fixade det Sedan klipper den av någon anledning inte gräset omkring basen så det behöver man gå ned trimmer (liksom kanterna i mitt fall då det är kant)
Har tänkt använda den där en gräns är en asfalterad väg (villaområde), tror du det kan vara problematiskt för roboten att hålla koll på en sån grän (gräs asfalt utan någon kant)?

M mats.palmberg skrev:
Har tänkt använda den där en gräns är en asfalterad väg (villaområde), tror du det kan vara problematiskt för roboten att hålla koll på en sån grän (gräs asfalt utan någon kant)?
Nej. Jag har en sida av gräsmattan mot plattor och det är inget större problem. Man behöver ställa in hur ofta den ska klippa kanten; den undviker annat än gräs vid standard klippning.

Vi har Max (han heter så haha).. en Mova Viax 600 och jag kan tyvärr inte säga så mycket om finesserna osv.. då jag inte utforskat den speciellt mycket. La till kartan.. la in förbjudna områden och sen startar jag den manuellt när jag känner för det (dock inga problem att lägga in schemalagt, men jag gillar o ha sällskap av Max när jag pysslar i trädgården.. så jag slår på den när jag är ute hehe.. jag kommer säkert tröttna på det.. men just nu är det väl kanske nyhetens behag!?!)

Det var inga problem att få igång den.. det enda knepiga (för oss) var att hitta ett lösenord som deras app ville godkänna (man skulle kunna tro att den koden ska skydda ett kärnkraftverk).. samt att det var lite pillrigt att ställa in kartan/förbjudna områden.. med den mobilen (mycket liiiiiiiten spak/knapp på en liiiiiiten skärm...) - men med lite svordomar gick det bra..

Dock kan den ju också ställa in kartan själv har jag för mig (scanna av) men det har vi inte testat/använt .. så där kan jag inte uttala mig om hur bra eller dåligt det fungerar! (eller om man måste lägga till förbjudna ställen själv ändå sen)

Vi hade nog klarat oss eg med en Mova Viax 300.. men valde den "större" pga tekniken den bemästrade.. (vilket gjorde den mer prisvärd i våra ögon)

Har inte haft Max hutlöst länge.. han kanske har klippt en 8-9 ggr sen han kom in i familjen.. och det har fungerat bra, är nöjda med klippningen.. och han har inte kört in på nått förbjudet område (än iaf).. har heller inte "halkat av sin bana/område"..

.. vi lät också ett träd med några stödstolpar och en "uppgrävt ring" runt sig vara kvar när vi körde igång honom första gången (alltså vi la inte till det trädet i "förbjudna områden") för att se vad som hände. Han fixade det själv.. körde inte ner.. och fastnade inte.. bara klippte runt.

Ska väl erkänna att jag tror att han kanske eg skulle mappat området bättre än vad vi gjorde haha.. (den där lilla knappen jag nämnde .. gjorde precisionen svår på kanterna när man la in hans område.. man fick ju liksom "gå ut och gå" med gräsklipparen.. när man la in kartan.. ).. Hade han gjort kartan själv kanske vi skulle ha sluppit vissa små "gräshörn" vi misslyckades med att få med .. (men man behöver oftast ta bort lite ändå med trimmer runt rabatter osv)

Ska man säga något negativt.. eller kanske hm konstiga hyss han har för sig ibland.. så är det att han kan stanna upp.. utan att man riktigt fattar varför (inget ivägen eller så).. de gånger det hänt när jag varit ute så har han själv kvicknat till efter en stund.. och fortsatt självmant. Maken muttrade mer när det hände ute med honom.. så då skickade jag tillbaka Max till sin säng (laddstationen) och sedan bad jag honom fortsätta klippningen.. det var inga problem (så jag tror nog att om maken hade haft lite tålamod.. så hade Max kommit igång igen o fortsatt själv..), Men som sagt vet inte riktigt varför han gör så ibland.. kanske tappar kontakten med nätverket eller nått temporärt.. (?)

Hmm.. vad kan jag säga mer.. har eg ingen annan att jämföra med.. men.. tycker han är tystlåten.. och han är försiktig när jag är i närheten.. och de gånger jag ställt ut något på gräsmattan (skottkärra osv) så klipper han runt..

Ska försöka mig på att redigera kartan nån dag.. och ta med en vägsträng och en del av gräsmattan på andra sidan vägen (blir spännande...).

Den har eg kapacitet för 2 sep kartor.. men jag vill ha karta två för baksidan av trädgården (tror jag) om jag vill lägga till nått där sen..

• Gilla
mats.palmberg
  • Laddar…
O Okal1os skrev:
Hej,

Är det någon som har en Mova Viax 300 eller 600 och vill dela med sig av sina erfarenheter?

Kjell&co säljer dem för 5 resp 6 tusen..
Det är lockande att köpa en sådan då den varken använder sig av kablar eller rtk-antenn..
Synd att de är kinesiska, men vad göra när de får väldigt fina omdömen i tester jag läst och till ett vettigt pris.. Och dessutom verkar ha en app, som är "som en app ska vara", vilket inte verkar vara fallet för flera andra tillverkare t ex Huskvarna tyvärr..

Har tidigare funderat på Worx Landroid L800 (ej cloud) för drygt 10000, som också är en 'testvinnare' och som smart nog har knivarna på ena sidan istället för i mitten.. Men priset är lite för högt tycker jag.

Mvh Johan.
Hej,

Har nu kört en Viax 300 sedan maj. Vi har cortén runt alla rabatter som sticker upp ca en dm och den kör konstant upp och fastnar med ena hjulet på andra sidan. Jag är inte imponerad hur kamerorna ser och den lär sig uppenbarligen inte.. så mycket för deras ”AI”. Har kantklippning avstängd så det är inte anledningen. Annars är det ju en smidig maskin och fungerar säkert utmärkt i en enklare trädgård.

Funderar på om 600 modellen hade funkat bättre då den har lidar. Tänker kontakta Mova med feedback på 300:an.

Redigerat:
S Stefan_Har skrev:
Hej,

Har nu kört en Viax 300 sedan maj. Vi har cortén runt alla rabatter som sticker upp ca en dm och den kör konstant upp och fastnar med ena hjulet på andra sidan. Jag är inte imponerad hur kamerorna ser och den lär sig uppenbarligen inte.. så mycket för deras ”AI”. Har kantklippning avstängd så det är inte anledningen. Annars är det ju en smidig maskin och fungerar säkert utmärkt i en enklare trädgård.

Funderar på om 600 modellen hade funkat bättre då den har lidar. Tänker kontakta Mova med feedback på 300:an.
600an ska tydligen vara lite bättre.. Men nog kanske inte lika skicklig som en maskin för 15.000 🤔

• Gilla
Stefan_Har
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.