FredrikR FredrikR skrev:
Tänk själv, vilka djur har du varit nära att köra på med din effektiva åkgräsklippare?
Grannens kattjävel en gång, men den slank undan.
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Grannens kattjävel en gång, men den slank undan.
Du får lära dig sikta bättre, låter det som...
L L Jan skrev:
Harar några gånger
Ok, tror du en robotgräsklippare "klippt" dom?
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
tror du en robotgräsklippare "klippt" dom?
Erkänn nu att du bär undan några säckar döda harar varje gång roboten varit ute. 😉😂😱
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Erkänn nu att du bär undan några säckar döda harar varje gång roboten varit ute. 😉😂😱
Jag brukar prata om äpplen, men egentligen döljer sig nåt annat i vagnen 🫢
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Kör man i halvhögt gräs med åkgräsklippare är förstås risken för att en harpalt stryker med reell, medan ingen sådan risk finns med en normal robotgräsklippare.

Robotar med klippdisk med rakblad på har inte heller visat sig vara någon mätbar fara för igelkottar.

Vill man inte ha en robot är det förstås bara att låta bli, men omsorg om djurlivet verkar vara ett väldigt klent skäl.
 
  • Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Du får lära dig sikta bättre, låter det som...

Ok, tror du en robotgräsklippare "klippt" dom?
Nej
 
Har ca 3000m2 tomt och har en Husqvarna 430x från 2018 som bara går och går. Byter blad 3ggr per säsong ca. Nån gång kör den fast vid stenmuren. Jag har inte varit så noga med att ta hand om den.

De problem som varit har varit pga ändringar i trädgården. Ex när man byggt något trädäck, när man grävt bort någon rabatt osv osv... Jag har även haft någon sork som ätit del av kabeln och nu senast råkade jag sätta spaden i slingan.

I det stora hela så har det varit en otrolig tidsbesparare för oss här hemma.

Men man drar sig för att göra ändringar i trädgården pga slingan. Så nästa gång blir det slinglös maskin. Men jag skulle aldrig sluta med någon typ av automatisk klippare.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Om du är orolig för djurlivet så finns det ju robotar idag med AI sensorer som undviker igelkottar och andra djur.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
När det finns en robot som både plockar och samlar in nedfallna äpplen, flyttar barnens leksaker och trimmar kanterna då kommer jag vara verkligt nöjd. Nu är jag nöjd fram till slutet på sommaren när äpplen gör att det inte går att låta den sköta sig själv. Det ramlar ju ner ett nytt äpple var 30e minut så går ju inte att få den att köra i mer än någon timme innan den satt sig på ett äpple igen. (vi har flera träd av olika sorter så det finns äpplen från slutet av sommare till efter första snön).

Är dock över lag nöjd för jag var rätt dålig på att få arslet ur o klippa gräset innan så mattan blir mycket bättre av att klippas lite hela tiden än bara några gånger per år.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Om du är orolig för djurlivet så finns det ju robotar idag med AI sensorer som undviker igelkottar och andra djur.
Ja, tjena. Har liknande i min dyra "premium" bil för bromsen, men larmar för ur funktion, vid dimma, stänk, starkt solsken, osv.
Tvärnitar mitt i rondeller för att "inte krocka med" de som väntar på att köra in i rondell. Bromsar före viadukter och tunnlar.

Volvo 850 hade inte varit världens bästa sedan och nästan felfri om inte Volvo testat den i åratal, överallt.

Vart tog den gamla goda tiden vägen?
 
Är ju något mindre komplext att lyckas bygga ett system där en robotgräsklippare som rör sig i 1km/h ska klara av att undvika en igelkott som ligger still i en boll.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Ja, tjena. Har liknande i min dyra "premium" bil för bromsen, men larmar för ur funktion, vid dimma, stänk, starkt solsken, osv.
Tvärnitar mitt i rondeller för att "inte krocka med" de som väntar på att köra in i rondell. Bromsar före viadukter och tunnlar.

Volvo 850 hade inte varit världens bästa sedan och nästan felfri om inte Volvo testat den i åratal, överallt.

Vart tog den gamla goda tiden vägen?
Låter som du skulle fortsatt åka Volvo eller har du dessa problem i en sådan?
Inga sådana problem i nuvarande eller förra V90.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Låter som du skulle fortsatt åka Volvo eller har du dessa problem i en sådan?
Inga sådana problem i nuvarande eller förra V90.
Låter som en Tesla. De har ju inga sensorer utan bara kameror. En robotgräsklippare har väl någon form av sensorer och har alltså bättre koll på om de är på väg att köra in i något.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
engs
T TypRätt skrev:
När det finns en robot som både plockar och samlar in nedfallna äpplen, flyttar barnens leksaker och trimmar kanterna då kommer jag vara verkligt nöjd. Nu är jag nöjd fram till slutet på sommaren när äpplen gör att det inte går att låta den sköta sig själv. Det ramlar ju ner ett nytt äpple var 30e minut så går ju inte att få den att köra i mer än någon timme innan den satt sig på ett äpple igen. (vi har flera träd av olika sorter så det finns äpplen från slutet av sommare till efter första snön).

Är dock över lag nöjd för jag var rätt dålig på att få arslet ur o klippa gräset innan så mattan blir mycket bättre av att klippas lite hela tiden än bara några gånger per år.
P pennybridge skrev:
Har ca 3000m2 tomt och har en Husqvarna 430x från 2018 som bara går och går. Byter blad 3ggr per säsong ca. Nån gång kör den fast vid stenmuren. Jag har inte varit så noga med att ta hand om den.

De problem som varit har varit pga ändringar i trädgården. Ex när man byggt något trädäck, när man grävt bort någon rabatt osv osv... Jag har även haft någon sork som ätit del av kabeln och nu senast råkade jag sätta spaden i slingan.

I det stora hela så har det varit en otrolig tidsbesparare för oss här hemma.

Men man drar sig för att göra ändringar i trädgården pga slingan. Så nästa gång blir det slinglös maskin. Men jag skulle aldrig sluta med någon typ av automatisk klippare.
Ja samma här, eller ett år fick jag nog av slingan som upplöstes i koppardamm såpas att jag drog om allt, då var jag rätt less. Har nu beställt en slinglös då den gamla HQn nu behöver allt mer service. Ska som du säger bli skönt att kunna göra om i trädgården och använda maskrosjärnet utan att behöva fundera på om man träffar en slinga / guide.

Angående fallfrukt, slog mig precis nu när jag läste tråden. Med mer avancerade klippare med möjlighet att zonindela. Borde man kunna lägga in separata klippzoner precis under fruktträden. Så när det närmar sig säsong för det, kan man stänga ner dessa för klippning på automatik och bara beordra ut den manuellt dit direkt efter man rensat bort fallfrukten?

Även om den klarar köra över fallfrukten så blir det mindre mosig sådan att ta reda på som det blir efter klipparen kört över de.
 
Redigerat:
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Låter som du skulle fortsatt åka Volvo eller har du dessa problem i en sådan?
Inga sådana problem i nuvarande eller förra V90.
????
Avser att förr utveckades produkter så att de fungerade.
Nu släpper företagen produkter och bilar som inte är klara. Tex min el-bil är ett sådant exempel. Den är inte testad ordentligt, före säljstart. Varannan vecka ibland är det något. Kallas "uppdateringar" och andra kreativa ord.

Köper kanske en AI-klippare om 5-10 år först?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.