14 362 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Är pengarna borta eller finns möjligheten att få tillbaka dom?
Om vi utgår från att man inte skriver ett avtal om fastighetsköp beroende på utfallet av en undersökning, så har jag svårt att se att det överhuvudtaget skulle finnas någon chans att (lagligt) trycka säljaren på några pengar? Det är ju som bekant säljarens marknad, och hon kan utan motivering sälja till vilken köpare som helst, till vilket pris som helst. Precis som bud från köpare inte är juridiskt bindande.
Om man leker med tanken att TS skulle köpa två av de tänkta tomterna, fast istället för att stycka av dem som två tomter så styckas de av som en tomt, och resten styckas inte av alls?Drömmarn skrev:Självklart går det att öppna ett nytt ärende hos lantmäteriet för bara den här tomten. Men då får de göra om hela processen med mätningar och dyl och kostnaden för markägaren blir högre, dvs de förlorar de pengar de hittitlls lagt ner på avstyckningsärendet för hela området. Allt är uppmätt och färdigt. Det är bara själva avstyckningen kvar.
Som jag fattat det går lantmäteriet på timtaxa, och med en sådan lösning behöver de inte komma ut och mäta igen, det blir bara en justering i pappersarbetet. Eller är lantmäteriet så stelbenta att de inte alls går med på en sådan justering under pågående process?
Det här förutsätt ju en massa saker, t.ex. att man får tag i säljaren och att denne är beredd att sälja marken till ett lägre kvadratmeterpris och att TS är beredd att ta merkostnader både för att få en större tomt och för pålning.
I så fall kan de väl lika gärna stycka av bara den tomten TS vill ha och inte stycka resten alls? Då borde det ju inte heller bli några mättekniska förändringar, utan enbart en justering av vilka delar som styckas av och inte. Det borde ju till och med bli billigare och ge lite pengar i retur för säljarenpelpet skrev:Om man leker med tanken att TS skulle köpa två av de tänkta tomterna, fast istället för att stycka av dem som två tomter så styckas de av som en tomt, och resten styckas inte av alls?
Som jag fattat det går lantmäteriet på timtaxa, och med en sådan lösning behöver de inte komma ut och mäta igen, det blir bara en justering i pappersarbetet. Eller är lantmäteriet så stelbenta att de inte alls går med på en sådan justering under pågående process?
Det här förutsätt ju en massa saker, t.ex. att man får tag i säljaren och att denne är beredd att sälja marken till ett lägre kvadratmeterpris och att TS är beredd att ta merkostnader både för att få en större tomt och för pålning.
Vad jag förstått är dom just så stelbenta...thomasx skrev:I så fall kan de väl lika gärna stycka av bara den tomten TS vill ha och inte stycka resten alls? Då borde det ju inte heller bli några mättekniska förändringar, utan enbart en justering av vilka delar som styckas av och inte. Det borde ju till och med bli billigare och ge lite pengar i retur för säljaren![]()
Lite så vi känner! Det är inte bara det här med avstyckningen som kommit upp o efterhand, men det är bara detta som eg vållat problem. Det andra har gått att lösa.Byggis1976 skrev:
Men det var väl ändå en bra ide pelpet kom med där, så kanske man kan göra, ni kan ju kolla med mäklaren och se vad han säger. Fast jag förstod inte varför pelpet menade att det måste vara två tomter som slås ihop med en, borde väl räcka att bara stycka loss en. Då borde det i alla fall bli lägre skatt för kvarvarande fastighet för säljaren.Drömmarn skrev:
Ja det går ju lika bra med en tomt. Jag var väl inne och tänkte mig att försäljning av två tomter som en hade fördelar för bägge men förklarade det inte så bra. Säljaren skulle få in en större summa från TS än vad han skulle få vid försäljning av enbart en tomt, och TS skulle kunna få en ordentligt stor tomt till en hyfsat pris.
Som jag fattat det får man räkna med kanske 200000:- merkostnad för pålning och om vi antar att säljaren hade räknat med 300000:- per tomt utan pålningsbehov så kanske en sån tomt blir värd 150000 - 200000 efter markundersökningen.
Som jag fattat det får man räkna med kanske 200000:- merkostnad för pålning och om vi antar att säljaren hade räknat med 300000:- per tomt utan pålningsbehov så kanske en sån tomt blir värd 150000 - 200000 efter markundersökningen.
Det innebär i så fall att kostnaden för TS ökar från initialt 300' till 5-600', så TS kanske inte ser det enbart som en fördelpelpet skrev:Ja det går ju lika bra med en tomt. Jag var väl inne och tänkte mig att försäljning av två tomter som en hade fördelar för bägge men förklarade det inte så bra. Säljaren skulle få in en större summa från TS än vad han skulle få vid försäljning av enbart en tomt, och TS skulle kunna få en ordentligt stor tomt till en hyfsat pris.
Fast kan det inte vara så att kommunen vill ha ett visst antal tomter och hus för att det ska bli rimliga kostnader för på koppling av el och liknande? Alltså kommer inte kommunen att acceptera ens om alla fem tomterna söka som en stor tomt. Rent hypotetiskt alltså.
Vad har kommun med detta att göra när det är en privatperson som är markägare? Eller är jag ovanligt korkad som inte hänger med i ditt resonemang?pettervikman skrev:
Och så plötsligt efter några veckors väntande hör markägaren av sig. Vi får köpa tomten till vårt bud! Vi vet inte om vi ska skratta eller gråta. Nu hade vi ställt in oss på att det var kört och börjat leta vidare så det känns väldigt konstigt just nu. Men självklart är vi väldigt, väldigt glada!!! Det är en kanontomt med ett riktigt bra läge. Vi behöver nog bara smälta detta nu... Men jäklar vad häftigt!!!
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Grattis!