14 362 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Är pengarna borta eller finns möjligheten att få tillbaka dom?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nu låter det ju som TS har funnit anledningen till att säljaren inte vill sälja, oavsett pris. Säljaren har tydligen haft på gång en avstyckning av 5 tomter, men bara räknat med att sälja en av dem för tillfället.
Fastighetsskatten på en obebyggd tomt kan vara 10ggr högre (eller mer) än för en bebyggd fastighet. Detta har tydligen säljaren precis kommit på. Och vill inte blöi stående med 4 tomter som tickar skatt.
Men oavsett så tror jag att TS är rökt vad det gäller pengarna för undersökningen. Muntliga avtal gäller inte i fastighetssammanhang.
OM problemet är fastighetsskatt för obebyggda tomter så är det enda konstruktiva förslag jag kan komma på att TS får köpa alla tomterna, och sedan ha någon vettig plan på hur han snabbt skall bli av med dem.
Fastighetsskatten på en obebyggd tomt kan vara 10ggr högre (eller mer) än för en bebyggd fastighet. Detta har tydligen säljaren precis kommit på. Och vill inte blöi stående med 4 tomter som tickar skatt.
Men oavsett så tror jag att TS är rökt vad det gäller pengarna för undersökningen. Muntliga avtal gäller inte i fastighetssammanhang.
OM problemet är fastighetsskatt för obebyggda tomter så är det enda konstruktiva förslag jag kan komma på att TS får köpa alla tomterna, och sedan ha någon vettig plan på hur han snabbt skall bli av med dem.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej Drömmarn (härligt nick, keep on dreaming
)
för att få lite proportioner på det hela:
Vad var det begärda priset när tomten annonserades ut?
Hur mycket har du/ni lagt ut på markundersökningar och annat?
för att få lite proportioner på det hela:
Vad var det begärda priset när tomten annonserades ut?
Hur mycket har du/ni lagt ut på markundersökningar och annat?
Det kan väl inte vara omöjligt att göra om lantmäteriförättningen så att den passar både köpare och säljare bättre?
Om TS vill ha en större tomt så kanske denne kan tänka sig att betala lite mer för ett större markområde. Marken är ju mindre värd för säljaren nu när denne vet att markförhållandena är dåliga.
Om TS vill ha en större tomt så kanske denne kan tänka sig att betala lite mer för ett större markområde. Marken är ju mindre värd för säljaren nu när denne vet att markförhållandena är dåliga.
Säljaren lär knappast informera TS om det finns någon ny presumtiv kund och vem denne i så fall är, så att TS kan sälja en undersökning till denne som går på tvärs med säljarens intresse och kan leda till att den nye köparen får anledning och argument till prutning.Calle&Lisa skrev:
Informera? Om säljaren vill ha så mycket som möjligt för tomten kommer den garanterat ut på marknaden.thomasx skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Tja, er undersökning gjorde ju också att värdet på hans tomtmark sjönk betydligt. Skulle kunna tänka mig att någon annan stackare som inte fattat att man måste påla kan tänka sig att betala det begärda priset. Fast det vore väldigt fult och jag hoppas ingen agerar så... men värre saker har man ju hört talas om när det gäller fastighetsaffärer.Drömmarn skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Man borde kunna registrera en dylik undersökning t ex hos lantmäteriet eller hos kommunen så att det kunde bli tillgängligt samtidigt som en presumtiv köpare begär ut detaljplanen. Precis som info om t ex prickad mark...
Förutsatt att vi skiter pengar, ja! Det har vi dock inte lärt oss göra ännu. Annars är det mest konstruktiva i mina ögon att leta efter ett nytt tomtobjekt. ;-)hempularen skrev:
Självklart går det att öppna ett nytt ärende hos lantmäteriet för bara den här tomten. Men då får de göra om hela processen med mätningar och dyl och kostnaden för markägaren blir högre, dvs de förlorar de pengar de hittitlls lagt ner på avstyckningsärendet för hela området. Allt är uppmätt och färdigt. Det är bara själva avstyckningen kvar.pelpet skrev:Det kan väl inte vara omöjligt att göra om lantmäteriförättningen så att den passar både köpare och säljare bättre?
Just precis! Vi tror att markägarna såg lite väl många dollartecken när de började med detta projekt och marknaden var het då. Nu har verkligheten kommit ikapp dom och det var ingen kul verklighet!mariatherese skrev:Tja, er undersökning gjorde ju också att värdet på hans tomtmark sjönk betydligt. Skulle kunna tänka mig att någon annan stackare som inte fattat att man måste påla kan tänka sig att betala det begärda priset. Fast det vore väldigt fult och jag hoppas ingen agerar så... men värre saker har man ju hört talas om när det gäller fastighetsaffärer.
Men man behöver inte vara någon raketforskare för att inse att risken för pålning är STOR på den här marken. Det syns ganska tydligt om man har det minsta hum om markförhållanden, dvs att lera är mjukt. Sambon och jag insåg det när vi var och tittade på tomterna i våras. Markundersökningen blev mest en bekräftelse på vad vi redan misstänkte.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det finns tyvärr många som tror att det (i princip) bara är att ställa ett hus på marken - bara den är plan nog. Och sen köper de ett hus på totalentreprenad och tror att det löser sig - trots att markundersökning inte brukar ingå då husföretaget inte säljer marken.
De har redan förlorat de pengarna de hittills lagt ner. Det är bara att glömma det som varit och göra det bästa man kan utifrån aktuell situation. Allt annat gör bara saken än värre. Välkänt "fenomen" inom ekonomin, kallas "sunk cost".Drömmarn skrev:Självklart går det att öppna ett nytt ärende hos lantmäteriet för bara den här tomten. Men då får de göra om hela processen med mätningar och dyl och kostnaden för markägaren blir högre, dvs de förlorar de pengar de hittitlls lagt ner på avstyckningsärendet för hela området. Allt är uppmätt och färdigt. Det är bara själva avstyckningen kvar.