14 362 läst ·
66 svar
14k läst
66 svar
Är pengarna borta eller finns möjligheten att få tillbaka dom?
Pengarna är puts väck! Markägaren har gått under jorden. Mäklaren får inte tag på dom på telefon och de ringer inte tillbaka trots intalade meddelanden. Jo, visst i teorin kan ju ngt ha hänt, men magkänslan säger att de håller sig undan. Det vanliga fenomenet: Man skiter i att meddela ett negativt beslut för det är obekvämt.
Jaja, bara att börja om från början alltså. Suck!
Tja, om du vill så kan du ju sätta hårt mot hårt och skicka markägaren ett brev där du ber denne kontakta dig för att avsluta affären alternativt ersätta dig för dina utlägg, och om du inte hört något inom 10 dagar känner du dig tvingad att gå till kronofogden. Du ska inte säga det i brevet men resonemanget bakom ditt agerande är så klart att du anser att ni haft en överenskommelse att du ska få köpa marken och att markundersökningen var en del av den undersökning som du vill göra som köpare. Precis som i vilken fastighetsaffär som helst, missen här var bara att ni inte hade papper på det hela.Drömmarn skrev:Pengarna är puts väck! Markägaren har gått under jorden. Mäklaren får inte tag på dom på telefon och de ringer inte tillbaka trots intalade meddelanden. Jo, visst i teorin kan ju ngt ha hänt, men magkänslan säger att de håller sig undan. Det vanliga fenomenet: Man skiter i att meddela ett negativt beslut för det är obekvämt.
Det kan vara väl värt att skriva ett sådant brev.
Ja bete dig som ett svin så löser det sig nog. Varför skulle säljaren betala din undersökning? det pris han satt var så lågt att du kan bekosta undersökningen OCH betala det begärda priset men fortfarande gjort en bra affär.
Så att lägga ut en fastighet till försäljning och låta en presumtiv köpare lägga pengar på en markundersökning utan avsikt att låta denne sedan köpa fastigheten och därefter gå under jorden är inte att bete sig som ett svin, tycker du? Men att sätta tryck på att få köpa den mark man lagt pengar på att undersöka och att vidta de åtgärder man med lagens rätt kan när den andra parten går under jorden, det är att vara ett svin?elmont skrev:
Personligen tycker jag precis tvärtemot, och beroende på detaljerna i detta så kan TS mycket väl ha ett fall som håller hela vägen genom en rättslig prövning. Och skulle det vara så har han ju inte varit ett svin på något vis, då har han haft helt rätt hela tiden. It's the law!
Det riktigt sura i det hela är att vi verkligen ville ha tomten!!! Det läget var perfekt för oss. Pengarna är eg en tråkig bisak!thomasx skrev:Så att lägga ut en fastighet till försäljning och låta en presumtiv köpare lägga pengar på en markundersökning utan avsikt att låta denne sedan köpa fastigheten och därefter gå under jorden är inte att bete sig som ett svin, tycker du? Men att sätta tryck på att få köpa den mark man lagt pengar på att undersöka och att vidta de åtgärder man med lagens rätt kan när den andra parten går under jorden, det är att vara ett svin?
Personligen tycker jag precis tvärtemot, och beroende på detaljerna i detta så kan TS mycket väl ha ett fall som håller hela vägen genom en rättslig prövning. Och skulle det vara så har han ju inte varit ett svin på något vis, då har han haft helt rätt hela tiden. It's the law!
Det jag tycker är att säljaren har större rätt till att sätta priset på en vara än köparen, vill inte köparen betala så är det bara att avstå. Jag har mycket svårt att förstå att "kunden" surnar till när denne inte får pluta. Ska jag sälja min bil och jag vill ha en viss summa (och inte måste ha pengarna) får kunden hitta så många fel han vill utan att jag plutar på priset.
Ps
Jag avskyr folk som ska pluta på allt, bestäm vad ni tycker en sak är värd och erbjud det. Är bägge nöjda så är allt bra är ena parten missnöjd så blir det ingen affär, lätt som en plätt.
Ps
Jag avskyr folk som ska pluta på allt, bestäm vad ni tycker en sak är värd och erbjud det. Är bägge nöjda så är allt bra är ena parten missnöjd så blir det ingen affär, lätt som en plätt.
Redigerat:
Markägaren kanske inte vill sälja till TS utan till någon annan.....
Och vi resonerar som så att om en vara ej blir såld för utsatt pris är priset fel. Så tänker vi, oavsett vad det gäller.elmont skrev:Det jag tycker är att säljaren har större rätt till att sätta priset på en vara än köparen, vill inte köparen betala så är det bara att avstå. Jag har mycket svårt att förstå att "kunden" surnar till när denne inte får pluta. Ska jag sälja min bil och jag vill ha en viss summa (och inte måste ha pengarna) får kunden hitta så många fel han vill utan att jag plutar på priset.
Ps
Jo förvisso. Men nu kan det ju även vara så att en säljare inte behöver/vill sälja under ett visst pris. Då blir det ingen affär, även om det saknas köpare på säljarens nivå.Drömmarn skrev: