145 640 läst ·
201 svar
146k läst
201 svar
Är nygjorda bjälklaget en katastrof?
Gör om allt ihop det är ju helt vansinnigt gjort börja med o gör om väggarna först o sätt plyfa o våtskivor mot golvet sedan lägg rören rätt o gjut sedan med eps betong !!!
För den oinvigde finns en bra beskrivning här ;-)G Gör om o gör rätt skrev:
https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/eps-betong
vilken jävla katastrof. jag jobbar med stamrenovering och nybyggnad, har byggd över 1000 badrum med mina killar sista 4 år och har aldrig sett sånt skitjob, även dom dåliga jobb jag har sett är inte i närheten av sånt fusk. min 4årig son skulle bygga ett bättre konstruktion men framför allt han skulle välja eps på betongunderlag.. jag fattar vad idéen va men faaan vilken amatörbygge
Medlem
· Östergötland
· 644 inlägg
Det heter kortling. Inte kottling 
Herrejävlar vilket plockepinn!! Det ser väldogt rackligt ut. Är inte någon yrkesman, men den där lösningen hade jag inte byggt åt mig själv, eller gått med på att någon annan byggde åt mig. Finns ju flertalet punkter som måhända inte är kritiskt felbyggda, men som innebär risk att badrummet blir kortlivat pga sprickor i tätskikt, plattor som ev lossnar, etc.
M Mawe85 skrev:
M Mawe85 skrev:
I våtrum så är det cc300 som gäller inget annat. tidigare så kunde man "styva upp" med dubbla spånskivor. reglarna är dessutom på tok för klena för att få någon styrsel på golvet. Resten är som de tidigare skrivit i tråden rent katastrof. rent byggmässigt så kan det inte vara utbildade snickare.M Mawe85 skrev:
Inte ens jag som amatör hade reglat så på fyllan
Det där skall ut, sätta upp avlopp stabilt och in med EPS-betong, flytspackla med rätt fall och gärna golvvärme så bygger det totalt mindre på höjden och det blir stabilt, gör om gör rätt och släpp inte in dom igen i ditt hem!!
Det ser ut som vattenledning som är kopplad via en kulventil, hur tänkte dom där? Vem skall kunna komma åt den kulventilen när allt är klart? En liten lucka i golvet eller?
Det där skall ut, sätta upp avlopp stabilt och in med EPS-betong, flytspackla med rätt fall och gärna golvvärme så bygger det totalt mindre på höjden och det blir stabilt, gör om gör rätt och släpp inte in dom igen i ditt hem!!
Det ser ut som vattenledning som är kopplad via en kulventil, hur tänkte dom där? Vem skall kunna komma åt den kulventilen när allt är klart? En liten lucka i golvet eller?
Kortling (även kallad kottling). Kärt barn har många namn..J Johnsson 56 skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kortling
S surfarn skrev:
Det är ju en toastos , ingen 90 böj , de ser ut såTomtom79 skrev: