H holadola skrev:
Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.

Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]

De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]

Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
[bild][bild]

Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]

Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]

Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]

Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.

[bild]

Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.

Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.

(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Hur i h*lvete ser det ut... Vem f*n har gjort det där?

Redigerat:
Anmäl omedelbart firman till säker vatten eller vad de nu var "certifierade " av.

Den där firman ska bli av med alla former av certifikat!

• Gilla
Flummox och 4 till
  • Laddar…
T Tombla skrev:
Ser amatörmässigt ut.
Nu var du taskig mot amatörer. Så bra är det inte.

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 32 till
  • Laddar…
Har inspektionen gjots av en ” oberoende ” person eller var det snickaren/ rörmokaren som sa åt er vem som skulle kontaktas? Inte sällan ger de jobb till polaren som sedan bjuds på något fint som tack. Skulle ta kontakt med totalt oberoende part för inspektion!

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
H holadola skrev:
Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.

Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]

De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]

[bild][bild]

Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]

Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]

Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]

Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.

[bild]

Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.

Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.

(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Tråkigt med klantiga hantverkare.
Stoppa jobbet genast och byt hantverkare "kosta vad kosta vill"
Nuvarande "konstruktion" kommer inte att fungera utan problem i framtiden.
Du har fått bra tips i tråden om att tex gjuta med EPS.
Lycka till

• Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Böj:

[bild]

Långböj:

[bild]

En halv böj…

• Flaska Explorer Vodka med etikett föreställande segel och sjölejon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Erik Salhammar och 17 till
  • Laddar…
Om man i stället för klinker på golvet lägger plastmatta, så är det väl inga problem med att det kanske sviktar lite grand?
(Föredrar själv plastmatta, är lätt att hålla rent, och är varmare att gå på med bara fötter)

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Mach77777 och 9 till
  • Laddar…
N Naworon skrev:
Tack, jag måste ha misstagit mig - är det i AMA det specificeras för dolda fogar även för värmesystem?
Säker Vatten rekommenderar bara när det gäller värmesystem även om den rekommendationen är rätt tydlig.

Oavsett hade jag aldrig själv haft en dold skarv på varken tappvatten eller värme hemma hos mig.

Allt gott!
Har du ett nybyggt hus,
Annars kan jag garantera att du har dolda skarvar på värmen,

I övrigt så ser den skarven illa ut, ventilen har inte där att göra,

Avbryt genast arbetet med denna firman ,
Ser det ut så här, så bara tänk när dom sätter plattorna !

Eps är rätt väg, men ta dit en riktig rörläggare först,

• Gilla
scanmar och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om man i stället för klinker på golvet lägger plastmatta, så är det väl inga problem med att det kanske sviktar lite grand?
(Föredrar själv plastmatta, är lätt att hålla rent, och är varmare att gå på med bara fötter)
Du menar att det är ok att vattnet på golvet alltid rinner dit du står, när du går runt i badrummet......

Nej, det är inte ok även om man lägger plastmatta.

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
GreenYoda och 12 till
  • Laddar…
S Sylvek skrev:
Har du ett nybyggt hus,
Annars kan jag garantera att du har dolda skarvar på värmen,

Mitt hus är från 1947 och har inte dolda skarvar av någonting. Om man nu känner att man verkligen måste lägga en dold skarv någonstans så gör man ju inte det under ett nyrenoverat badrum där det inte går att komma åt från andra sidan heller.

Det är ju bara att dra om rören så man får ev skarvar utanför badrummet.

• Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Men så billigt det blev iaf :crysmile:

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
Om jag skulle gjort detta badrum med 15cm höjning från betongunderlaget skulle jag nog lagt 100mm cellplast och skära ut för alla avloppsrör samt armera med distanser och sen flytspacka 5cm med fall. Jag skulle inte använda trä alls.
/CC

• Gilla
EddieHansson och 5 till
  • Laddar…
H holadola skrev:

[bild]

[bild][bild]

[bild][bild]

[bild][bild][bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Ser inte fackmäsigt ut

E Erik50 skrev:
Ser inte fackmäsigt ut
Rivbort och gör om

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dimensionen är det nog inga problem med (jag antar att du menar 45x95 + 45x70 ?), allt beror ju på hur många "fötter" man sätter - det är längden mellan stöden som kan ge svikt om underlaget är stabilt.
Men kottlingen och fötterna (klossarna) ser ju inte ut att hålla utan svikt över tid ?

Den är klossen verkar ju vara mer eller mindre värdelös tex ?! :D
[bild]

Sådana här borde man kunna sätta under (Eller liknande), istället för en enda skruv som skall ta upp all kraft mot klossen.
[bild]

Man kan förvisso skråskruva kottlingar, det har jag gjort förut i väggkosntruktioner.
Men skall dom ta upp kraft åt det hållet som dom sitter nu så skulle jag ha satt vinkeljärn. Annars är det ju bara en liten skruv som håller upp allting i var ände (med väldigt liten yta som skall ta uppkraften i ändträet dessutom).
Just vad jag skulle göra som kommenterar plast stötar som du kan spänna.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.