145 641 läst ·
201 svar
146k läst
201 svar
Är nygjorda bjälklaget en katastrof?
Tur att du fick besök av din bekanta som ifrågasatte bygget, och att du vände dig hit. Det ser minst sagt amatörmässigt ut och jag anser att allting behöver göras om. Helt otroligt vilket plockepinn
Har de skickat en ensam lärling till er? 
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
"Denna teknikrelaterade artikel saknar väsentlig information."Jimmy Krantz skrev:
Det förekommer massor med felsägningar som till slut blir vedertagna. Det heter Kortling. Skulle någon sagt Kottling på ett bygge på 70-talet, hade han fått stryk
Jag är lite lur på att det där är värmerör som är skarvat. Dom kommer ut mitt emot duschen och ser ut att vara i lämplig höjd för en handdukstork.
Är det värmerör så är det ju svårt att trolla bort skarv i golv utan att öppna golven på varje sida badrummet och flytta skarvarna dit.
Jag hade nog flyttat skarvarna om det var hos mig, men hos kund får man diskutera det. Finns det källare kan det gå lösa enklare.
/Röris
Är det värmerör så är det ju svårt att trolla bort skarv i golv utan att öppna golven på varje sida badrummet och flytta skarvarna dit.
Jag hade nog flyttat skarvarna om det var hos mig, men hos kund får man diskutera det. Finns det källare kan det gå lösa enklare.
/Röris
Vill börja med att säga att jag beklagar att ni fått tag i hantverkare som inte vet vad de gör.
Jag jobbar som byggkonsult/besiktningsman och som så många andra rekommenderar jag gjutning med EPS. Den där konstruktionen kommer innebära problem. Det kommer bli en skivverkan som fördelar lasterna bättre men i slutändan tar de små stående regelstumparna alla last vilket kommer leda till fogsprickor och i värsta fall större skador på längre sikt. Det räcker med att 1-2 skruvar viker sig.
Mitt råd är att ta dit en besiktningsman så du får ett utlåtande att använda dig av juridiskt gällande ekonomiska fordringar m.m.
Ta sedan in ett annat företag som vet vad de gör. Det tar längre tid men ni kommer annars att ångra er i slutändan.
Jag jobbar som byggkonsult/besiktningsman och som så många andra rekommenderar jag gjutning med EPS. Den där konstruktionen kommer innebära problem. Det kommer bli en skivverkan som fördelar lasterna bättre men i slutändan tar de små stående regelstumparna alla last vilket kommer leda till fogsprickor och i värsta fall större skador på längre sikt. Det räcker med att 1-2 skruvar viker sig.
Mitt råd är att ta dit en besiktningsman så du får ett utlåtande att använda dig av juridiskt gällande ekonomiska fordringar m.m.
Ta sedan in ett annat företag som vet vad de gör. Det tar längre tid men ni kommer annars att ångra er i slutändan.
Kanske är Annie Lööf under pseudonym, hon uttalar det garanterat "kottling"J Johnsson 56 skrev:
Jag orkar faktiskt inte läsa alla svar du fått men läst några.
Jag kan bara beklaga att du råkat ut för en riktigt pajas företag, bland det värsta jag sett.
om man ÅTMINSTONE ställt klossarna UNDER reglarna...(och sedan fixerat den med en på sidan) men sen är ju rördragningar mm katastrof.
Vore bra om du även lägger ut företaget eller gör en anmälan till ARN så alla får veta att undvika dessa pajaser.
Jag kan bara beklaga att du råkat ut för en riktigt pajas företag, bland det värsta jag sett.
om man ÅTMINSTONE ställt klossarna UNDER reglarna...(och sedan fixerat den med en på sidan) men sen är ju rördragningar mm katastrof.
Vore bra om du även lägger ut företaget eller gör en anmälan till ARN så alla får veta att undvika dessa pajaser.
Tack, jag måste ha misstagit mig - är det i AMA det specificeras för dolda fogar även för värmesystem?J JockeÅgren skrev:
Säker Vatten rekommenderar bara när det gäller värmesystem även om den rekommendationen är rätt tydlig.
Oavsett hade jag aldrig själv haft en dold skarv på varken tappvatten eller värme hemma hos mig.
Allt gott!
H holadola skrev:Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.
Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]
De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]
Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
[bild][bild]
Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]
Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]
Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]
Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.
[bild]
Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.
Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.
(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Vilka imbecilla s.k hantverkare det finns. Hur kan man bygga upp nåt sånt och ha mage att ta betalt av en stackars privatperson. Hur kan man sova om nätterna! Vet inte vad som är värst, om personen i fråga är medveten om att det är helt fel, eller om det är en tomte som inte har en aning men bara kör på ändå. Bra att du ställde frågan här, hoppas att det löser sig och att firman du anlitat aldrig någonsin får sätta sin fot hos någon annan stackars kund igen,
/J
Ser amatörmässigt ut.H holadola skrev:Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.
Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]
De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]
Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
[bild][bild]
Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]
Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]
Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]
Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.
[bild]
Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.
Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.
(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)