145 640 läst ·
201 svar
146k läst
201 svar
Är nygjorda bjälklaget en katastrof?
Inte många rätt känns det som. Är det ett riktigt företag ens?
Lapptäcket till reglar är bara att kasta ut i mina ögon.
Man kommer nog inte ifrån att skarva värmerören. Det är ju dessutom redan befintliga skarvar där. Men skippa ballofixerna.
Jag hade nog också kört med eps-betong.
Lapptäcket till reglar är bara att kasta ut i mina ögon.
Man kommer nog inte ifrån att skarva värmerören. Det är ju dessutom redan befintliga skarvar där. Men skippa ballofixerna.
Jag hade nog också kört med eps-betong.
Men helvete vilken röra. Har aldrig set något liknande förut.
Klena reglar med stöd skruvat på sidan med EN skruv.
Avloppet från golvbrunnen, hur kan det ha fall hela vägen?
Dold skarv på vatten....
Gör om och gör rätt.
Klena reglar med stöd skruvat på sidan med EN skruv.
Avloppet från golvbrunnen, hur kan det ha fall hela vägen?
Dold skarv på vatten....
Gör om och gör rätt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Dimensionen är det nog inga problem med (jag antar att du menar 45x95 + 45x70 ?), allt beror ju på hur många "fötter" man sätter - det är längden mellan stöden som kan ge svikt om underlaget är stabilt.H holadola skrev:Vi har en pågående badrumsrenovering där de precis blivit klara för att börja lägga på skivor och flytspackla. Nu har vi haft besök av en person som också renoverar sitt badrum, och självklart gick vi och tittade på hur det går med vårt. Han var minst sagt tveksam. Vi har ingen aning, har tillbringat natten med att försöka läsa om branschstandarder utan att bli så mycket klokare. Firman vi använder är certifierad via Säker Vatten, men invändningarna mot bygget låter rimliga.
Översiktsbild. De längsgående reglerna är 45x90, de korta som går tvärs över är 45x70mm. Utrymmet mellan dem varierar men är ca 40x50cm. Vi har läst att 45x195 är vanligare mått för reglarna, men är tveksamma till om det får plats 195. Om det nu är 70mm höjd som gäller kanske utrymmena mellan borde varit mindre, eller så är det ok? De är ju under 60cm iallafall.
[bild]
De längstgående reglarna är skarvade. En av skarvarna har någon slags förstärkningsbräda, den andra har det inte.
[bild][bild]
Under golvbrunnen är det knappt 3 cm kvar av regeln.
[bild][bild]
Allt hålls upp av de här klossarna. Vår besökare kommenterade dels att det blir fel sorts belastning, eftersom all belastning hamnar på skruven. Samt att själva skruven är ser väldigt tunn ut. En del klossar sitter snett, en är spräckt.
[bild][bild][bild]
Eftersom de tvärgående reglerna satts mitt emot varandra har det inte gått att skruva rakt in, istället har man skruvat snett från sidorna. Det gungar lite när man går på dem, vilket såklart inte är bra för klinkersen. Men det ska ju på en massa annat sen också.
[bild]
Här ska toastolen sitta, borde det inte vara mer uppbyggt runt röret för att ta emot stol+persons vikt?
[bild]
Han undrade även om det ska vara skarvar i rören under golven. Kommenterade att utan inspektionslucka kan vi inte göra något om det börjar läcka.
[bild]
Det hade såklart kunnat göras smidigare, men är det något som riskerar badrummet framöver? Vi vill att det håller så länge som möjligt, inte att klinkersen spricker om 10 år för att det gungar för mycket.
Om det är någon del som inte är ok, går det att åtgärda det utan att riva ut allt? Vi vill helst bara att det ska bli klart nu, och inte riva upp något om det inte behövs.
(Bilderna ser ut att läggas in igen här nedanför. Jag hittar inte hur jag redigerar det, bara ignorera eventuella bilder nedanför det här)
Men kottlingen och fötterna (klossarna) ser ju inte ut att hålla utan svikt över tid ?
Den är klossen verkar ju vara mer eller mindre värdelös tex ?!
Sådana här borde man kunna sätta under (Eller liknande), istället för en enda skruv som skall ta upp all kraft mot klossen.

Man kan förvisso skråskruva kottlingar, det har jag gjort förut i väggkosntruktioner.
Men skall dom ta upp kraft åt det hållet som dom sitter nu så skulle jag ha satt vinkeljärn. Annars är det ju bara en liten skruv som håller upp allting i var ände (med väldigt liten yta som skall ta uppkraften i ändträet dessutom).
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det står i orginalinlägget att det är 40 - 50 cm mellan dom.M Mawe85 skrev:
Kan ju vara ok om man kör tex dubbelgips ovanpå- det gäller iofs för väggar dock
https://bkskonsulter.se/faq/regelavstand-for-vaggar-i-badrum/
I golv verkar 60 cm vara ok om "tillräcklig styvhet" tillses.
https://www.traguiden.se/konstrukti...ring/golv-och-blindbotten/golv-i-vatutrymmen/
Det beror på avståndet mellan uppläggningarna. För kortare spännvidder är det ok med 60 cm, men personligen hade jag nog alltid tagit 30 cm oavsett hur litet utrymmet är.M Mawe85 skrev:
https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
Det naturliga (?) skulle ju vara att lägga tre reglar på befintligt golv, längs långväggar och en i mitten och sedan reglar cc30 på tvären ovanpå detta. Där man tycker det behövs kompletterar man med kortlingar för att styva upp och hålla på plats. Utifrån detta gör man det som behövs för att komma fram med rör osv.
Man är då inte beroende av någon skruv som ska ta upp skjuvande krafter, vilket är principen för nuvarande konstruktion.
Man är då inte beroende av någon skruv som ska ta upp skjuvande krafter, vilket är principen för nuvarande konstruktion.
Håller med de andra i tråden. Ser inte bra ut. För lite utrymme. Gjut med eps betong plus flytspackel ovanpå istället så blir det bra för klinker
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Kände också det. Då är det bara ett par ställen man behöver klyva den underliggande balken för att få igenom rör på...MathiasS skrev:
Det naturliga (?) skulle ju vara att lägga tre reglar på befintligt golv, längs långväggar och en i mitten och sedan reglar cc30 på tvären ovanpå detta. Där man tycker det behövs kompletterar man med kortlingar för att styva upp och hålla på plats. Utifrån detta gör man det som behövs för att komma fram med rör osv.
Mer stabilt, mindre sågande...
Kan ju vara så att underliggande golv inte är helt plant dock...
Stående 90 böj är ok vad jag vet, men helst ska man såklart ha 45+45, men inte alltid det får platsK Kurtivan skrev: