49 908 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
bara byt kompressor i mariestaderen så är du hemmarakt09 skrev:
Jag har funderat på ett kylskåp med glasdörr och hittade den här från Porkka men det är bara garanti ett år, är det ändå att föredra?returen skrev:
https://zilox.se/produkter/porkka-expo-kylskap-mrfvd-4011/
Fury
Teoretisk byggare
· Yttre skärgården
· 183 inlägg
Fury
Teoretisk byggare
- Yttre skärgården
- 183 inlägg
Kvaliteten på Electroluxkoncerns produkter rasade när tillverkningen utlokaliserades från Sverige 2012. Varumärken: Electrolux, Electro-helios, AEG, Zanuzzi, Husqvarna och Frigidaire.
Alla tillverkas i samma låglönefabriker.
Jag har kylskåp och frysskåp från Electro-helios, första generationens A-klassade, tillverkade 1998. Tuffar på utan problem. Kommer inte att bytas, om de inte totalhavererar.
Köpte billigaste AEG-spisen med glashäll och varmluftsugn 1998. Rasade 2022. Köpte en Husqvarna, lär väl få byta innan den fyllt 10.
Billigaste diskmaskinen av Miele köptes 1999, tuffar på, men räknar med haveri 🥴
Alla tillverkas i samma låglönefabriker.
Jag har kylskåp och frysskåp från Electro-helios, första generationens A-klassade, tillverkade 1998. Tuffar på utan problem. Kommer inte att bytas, om de inte totalhavererar.
Köpte billigaste AEG-spisen med glashäll och varmluftsugn 1998. Rasade 2022. Köpte en Husqvarna, lär väl få byta innan den fyllt 10.
Billigaste diskmaskinen av Miele köptes 1999, tuffar på, men räknar med haveri 🥴
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Ja, min Cylinda/Vestfront kombinerade kyl/frys från 1998 fungerar fortfarande likadant som när den var ny. Bytte termostaten till kyldelen efter 6 år, annars har inget hänt.returen skrev:
När jag kollade för några år sedan skulle Liebherr vara bästa kyl/frys med helt europiska komponenter.
Jag har ett lliebherr och en Miele båda funkat nu 8 år. liebherr är ett stort skåp 210 högt 70 djup helt ljudlös antagligen inte så energibesparande men stoooortAmatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Jag tror också på bosch / siemens, vi har kylfrys av dem. Men man märker att lådor och plastsnäppen börjar ge sig, de är väl ca 7-8 år gamla tror jag... Hade en bosch tvättmaskin som nåt slutade funka efter kanske 8 år (minns nu inte vad som gick sönder, nån ventil tror jag) - hade gått lätt att laga, jag kunde gjort själv. Men det var inte mycket dyrare byta till en ny maskin. Vår diskmaksin från Bosch viner lite under diskprogrammet, den var supertyst i början.
Dom kommer nog aldrig hålla som gamla 70-80-talsmaskiner. Om man bara kan leva med utseende och strömförbrukning är nog det bästa ha kvar dem...
Dom kommer nog aldrig hålla som gamla 70-80-talsmaskiner. Om man bara kan leva med utseende och strömförbrukning är nog det bästa ha kvar dem...
Har en Siemensens IQ700 side-by-side, vi är supernöjda med den. Den är i princip knäpptyst. Känns otroligt gedigen och med superb kvalitet, nackdelar är en del av ”lyxen” med den. Svart pianolack är inte helt smart på en dörr med dolda handtag, både fru och barn kladdar ner dörren totalt. Den väger 250kg, väl på plats står den väldigt stabilt och har hjul i alla hörn så den rullas helt smärtfritt in och ut från sin plats om man skulle behöva komma åt bakom. Att få den till köket var ett äventyr då vi bor i suterränghus med köket på övervåningen. Den inbyggda vinylen äter ju lite av frysens yta så det får plats mycket mindre än i den fristående fullstora fyren vi hade innan. Fördelen är nu att man enkelt ser vad som finns och man kommer åt allt i lådorna så det ligger inte år av gamla bär och överblivna tacobröd i hela frysen. Vinkylen är riktigt nice, sedan är pjäsen jäkligt snygg om du frågar mig.
Jag hade Bosch kyl/frys combo nångång 2005. Den höll lite över 1 år. En kompressor hade skiten, combogrejer ska ha 2 (att man ens ids göra sådant skit i Bosch namn säger mycket om märket).B Bitterhetsakademin skrev:Har en frys från Bosch som nu är inne på sitt tolfte år utan några problem, de hade förr gott rykte men hur det är idag törs jag inte svara på. För kyl har jag haft Whirlpool och där är erfarenheten blandad, det förra höll ett fåtal år medan det senare har gått fjorton år.
Ofta verkar det vara tryggare att köpa ett skåp utan en massa finesser som kan krångla utan nöja sig med något enklare men driftsäkrare.
2011 köptes diskmaskin och jag tog nästan allt i Miele. 6år senare paijade diskmakinen!
Frysen höll till 2024, ca 13år. Den lagades dock billigt tackvare byggahus.
Däremot är handtagen utbytta på både kyl och frys höll inte.
Även tvättmaskin har behövt service 2-3 ggr på nu 15år. Dock en rör som täpps till inga delar har behövt bytas.
Det som hittils klarat sig är kylskåp (förutom handtagsbyte), Torktumlare och induktionsspisen av märket UPO!
O såklart min Elektrolux frysbox, men den är ju från 70/80-talet 😉
Samsung har en urusel eftermarknadssupport. Bosch har många verkstäder som reparerar deras prylar eftersom de har god tillgång på reservdelar, och de har även koll på vilken produkt som har vilka reservdelar.Amatörsnickaren skrev:
Då jag ofta har rätt mycket kött och fisk i frysen och reser mycket (kanske inte en bra kombination med dagens osäkra kvalitet på frysar?) bryr jag mig bara om tillförlitlighet och struntar helt i ismaskiner och andra "premium finesser" ... Ljudnivå är inte heller superviktigt bara den inte låter som ett tröskverk som hörs i hela huset...
Dessutom är det inte så enkelt att ett visst märke har bra kvalitet, de har olika kvalitet på samma vara beroende på var den är tillverkad. Det syns endast på typskylten.
Bosch och Siemens är väl i princip exakt samma idag där Siemens ska vara premium-märket. Det lustiga är att mycket Bosch är gjort i Polen medan Siemens i Turkiet. Kanske samma sak men personligen tror jag mer på Polen som tillverkning/monteringsland.Skymag skrev:
Jag frågade försäkringsbolaget sist vi hade vitvaruhaveri. Deras rekommendation var Bosch, minst problem enligt deras statistik.
Intressant den som reparerade första gången min Miele tvättmaskin sade "Bosch är bra om man tycker om plast" 😁C Chokladmonster skrev:Bosch och Siemens är väl i princip exakt samma idag där Siemens ska vara premium-märket. Det lustiga är att mycket Bosch är gjort i Polen medan Siemens i Turkiet. Kanske samma sak men personligen tror jag mer på Polen som tillverkning/monteringsland.
Jag frågade försäkringsbolaget sist vi hade vitvaruhaveri. Deras rekommendation var Bosch, minst problem enligt deras statistik.
Glömde säga också att svärföräldrars Bosch kyl har en plastlåda gått sönder.
Däremot fungerar deras diskmaskin än idag efter 15år av märket Bosch.
Vad jag tror lite är att det finns inget perfekt märke till allt. Diskmaskin bytte jag till Husqvarna och den fyller snart 6 så vi får se om den håller mer än Miele.
Är ju fel kanske att jämföra också maskiner med olika förutsättningar.
Svärföräldrarna kör ju INTE sin disk dagligen medan våran går dagligen minst 1 gång om inte 2 😀 däremot har plast vittrat sönder det gjorde det ju aldrig på Mielen.
Men tvättmaskinen har varit med om betydligt mer om man nu säger så!
Så jag köper aldrig mer nån annan märke där är annars också toppen kvalitet då den inte rör på sig och är så tyst att man knappt hör att den är igång!
Sen finns det olika kvaliteter inom märket som sagt. Min Miele disk var den billigaste rangen medans min Husqvarna är den dyraste i deras range (är väl i grund o botten Elektrolux?). Var också dyrare i inköp.
Men det ändå trist att både Bosch och Miele gör sekundär kvaliteversioner av sina grejor! Hörde nånstans att köper man Miele så finns de modeller som är gjorda i just Polen som är skit men står det Tyskland så är det hållbart. Sen om det stämmer vet jag ej.
Redigerat: