43 033 läst ·
348 svar
43k läst
348 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Siemens gjort i Tyskland är utmärkt. Både jag själv och andra jag hjälpt handla har sådant. Fungerar mycket bra och betydligt bättre kvalitet är de från Turkiet, som inte håller särskilt bra men är billigare, det har jag själv fått erfara.
Välkonstruerad plast behöver inte vara dåligt, har en tvättmaskin Zanussi från 1990 som fortfarande går utmärkt trots att den använts ett oräkneligt antal gånger och den är till stor del av plast. De äldre Boschskåpen monterades i Tyskland och vitala delar tillverkades i Österrike.kisumisu skrev:
Intressant den som reparerade första gången min Miele tvättmaskin sade "Bosch är bra om man tycker om plast" 😁
Glömde säga också att svärföräldrars Bosch kyl har en plastlåda gått sönder.
Däremot fungerar derss diskmaskin än idag efter 15år av märket Bosch.
Vad jag tror lite är att det finns inget perfekt märke till allt. Diskmaskin bytte jag till Husgvarna och den fyller snart 6 så vi får se om den håller mer än Miele. Är ju fel att jönföra också maskiner med olika förutsättningar. Svärföräldrarna kör ju inte sin disk dagligen medan våran går dagligen minst 1 gång om inte 2 😀 däremot har plast vittrat sönder det gjorde det ju aldrig på Mielen.
Men tvättmaskinen har varit med om betydligt mer om man nu säger så!
Sen finns det olika kvaliteter inom märket som sagt. Min Miele disk var den billigaste rangen medans min Husqvarna är den dyraste i deras range. Var också dyrare i inköp.
Men det ändå trist att både Bosch och Miele gör sekundär kvaliteversioner av sina grejor! Hörde nånstans att köper man Miele så finns de modeller som är gjorda i just Polen som är skit men står det Tyskland så är det hållbart. Sen om det stämmer vet jag ej.
Det är sant!B Bitterhetsakademin skrev:
Som jag även nämde Mieles bestickshållare var hela. Medans min nuvarande Husqvarna har vissa pinnar av.
Dock började Mielen läcka vid pumpen och jag körde den 2år till. Bottenplattan och säkerhetsfunktioner urkopplat läge. Men sen blev det nåt annat fel i den. Så totalt körde jag ju den 8år. 2 år med läckande pump dock 😂
Innan den paijade helt tänkte jag flytta den på sommaren till uteköket och få läcka bäst den vill. För den började läcka mer och mer. Men de hörde kanske mina planer och sade upp kontraktet helt innan jag hann göra det.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Det var väl ingen som hade plastbaljor eller plast på andra viktiga ställen 1990? Det kvittar ju i stort om det är plast där det ändå inte behövs bättre material. Att däremot de flesta tillverkare helt plötsligt går över till svetsade plastbaljor där man inte längre kan ta ut trumman för att byta lager luktar medvetet svindleri för att bygga in begränsad livslängd. Naiva politiker tittar bara på hur mycket vatten eller ström en maskin tar och struntar totalt i hållbarheten, som att den inte alls har betydelse för miljöbelastningen. Dags att vakna eller stänga dörren för alla lobbyorganisationer!B Bitterhetsakademin skrev:
Aktuell video i ämnet från en kanal jag följt ett bra tag:
Min första Siemensmaskin från 1995 höll i 19 år, bytte bara motorkol. Alla lager var ok, balja i rostfritt, alla viktiga ställen av bästa material. Köpte en turkisk Siemens efter det, serie 5, höll 3 år. Fick en ny ersättare på garanti (5 år via EG), Siemens från Turkiet igen, annan modell, höll mindre än 1 år. Efter mycket diskussioner med BSH centralt fick jag till sist en tyskbyggd serie 7. Som natt och dag i kvalitet. Är nog 5 år sedan nu, går perfekt, inte minsta missljud någonstans, sköljer, tvättar och centrifugerar (vid samma varvtal) dessutom bättre.
Jag också såååå trött på det där miljösnacket!MultiMan skrev:
Det var väl ingen som hade plastbaljor eller plast på andra viktiga ställen 1990? Det kvittar ju i stort om det är plast där det ändå inte behövs bättre material. Att däremot de flesta tillverkare helt plötsligt går över till svetsade plastbaljor där man inte längre kan ta ut trumman för att byta lager luktar medvetet svindleri för att bygga in begränsad livslängd. Naiva politiker tittar bara på hur mycket vatten eller ström en maskin tar och struntar totalt i hållbarheten, som att den inte alls har betydelse för miljöbelastningen. Dags att vakna eller stänga dörren för alla lobbyorganisationer!
[media]
T ex en Freon frys är ej farlig så länge kylmedlet är där inne.
Varför kassera maskiner som fungerar?!
Men allt görs omöjligt och för dyrt att reparera! Plus planerat åldrande, inte minst bilar!
Visst jag äger en modern elbil och är jävligt nöjd med själva eldriften man slipper dyr drivmedel och sponsra diktaturer! El har vi ju i Sverige ingen brist på 😁 roligt och även bekvämt att köra. Alltid en varm bil och man behöver inte äga en V8, RS osv för att ha power i motorn...
Däremot hatar jag alla touchskärmar o pling plong hit o dit och att allt är så känsligt!
O nej du slipper heller inte undan med att köpa bensin eller dieselbil där tom än värre som dieslar som har partikelfilter som går på 15k byta bara det. Sen allt med adblue o annat tjafs.
O att alla bilar har planerat åldrande med mjukvara uppkopplingar mm t ex nu när 2g och 3g stängs får vissa bilar problem. Vad händer sen när 4g och 5g stängs då när vi har 6g eller 10g 🤔
Redigerat:
Trumman är metall men i princip allt annat är plast men av hög kvalitet, den köptes ursprungligen av min far och jag minns att han var något skeptisk. Zanussi var tidigt ute då det gällde att gå över till plastdetaljer.MultiMan skrev:
Det var väl ingen som hade plastbaljor eller plast på andra viktiga ställen 1990? Det kvittar ju i stort om det är plast där det ändå inte behövs bättre material. Att däremot de flesta tillverkare helt plötsligt går över till svetsade plastbaljor där man inte längre kan ta ut trumman för att byta lager luktar medvetet svindleri för att bygga in begränsad livslängd. Naiva politiker tittar bara på hur mycket vatten eller ström en maskin tar och struntar totalt i hållbarheten, som att den inte alls har betydelse för miljöbelastningen. Dags att vakna eller stänga dörren för alla lobbyorganisationer!
[media]
Min första Siemensmaskin från 1995 höll i 19 år, bytte bara motorkol. Alla lager var ok, balja i rostfritt, alla viktiga ställen av bästa material. Köpte en turkisk Siemens efter det, serie 5, höll 3 år. Fick en ny ersättare på garanti (5 år via EG), Siemens från Turkiet igen, annan modell, höll mindre än 1 år. Efter mycket diskussioner med BSH centralt fick jag till sist en tyskbyggd serie 7. Som natt och dag i kvalitet. Är nog 5 år sedan nu, går perfekt, inte minsta missljud någonstans, sköljer, tvättar och centrifugerar (vid samma varvtal) dessutom bättre.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Ok, jag är förvånad isf, men att plastbaljan är svetsad också, som omöjliggör lagerbyte, tvivlar jag mycket starkt på.B Bitterhetsakademin skrev:
Hursomhelst så gjorde de ju uppenbart en bra konstruktion om den håller än. Riktigt bra lager och tätningar behöver ju egentligen aldrig bytas, bara se på min första Siemens. Den överlevde dessutom 4 flyttar (men med transportskruvar på plats såklart).
Min första maskin som jag reparerade var just Zanussi.B Bitterhetsakademin skrev:
90 talsmaskin. Gick reparera men vissa plastdelar (som ej var vitala) gick sönder.
Så har det väl förvisso "alltid" varit?returen skrev:
Minns när vår BRF fick köpa några svindyra plastlock som Mieles egen servicetekniker avlägsnat och slängt.
Inte ens servicechefen förstod problemet med det utan tyckte det var fullt naturligt att vi fick köpa nya delar. 🤔
J-vla märklig affärsmodell när man har en kvalitetsprofil.
Vi har Samsungs kyl och frys sedan snart 10 år. De sades använda kompressorer från en annan leverantör än de europeiska tillverkarna.
Har haft Electrolux och Cylinda tidigare och där har frysen sagt upp efter ca 10 år. Får se när Samsung ger upp.
Har kök i söderläge och det kan bli ganska varmt på sommaren vilket troligtvis påverkar kompressorns livslängd.
Har haft Electrolux och Cylinda tidigare och där har frysen sagt upp efter ca 10 år. Får se när Samsung ger upp.
Har kök i söderläge och det kan bli ganska varmt på sommaren vilket troligtvis påverkar kompressorns livslängd.