Tillverkar Miele nån kyl/frys själv? Ivarjefall för några år sen var alla modeller rebrandade Liebherr (med lite skillnad på handtag och hyllplanen bara).

Cheesen
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Kyl och frys utan en massa elektronik kan du nog lita på att dom är bra och håller. Det är enkel teknik.

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
AEG är ett av Electrolux-koncernens varumärken sen mitten av 90-talet. Har väl en viss inriktning på premium/design, motsv. Bosch-koncernens användning av varumärket Siemens.

Cylinda kan väl vara lite vad som helst idag sen de la ner all egen tillverkning och varumärket tydligen ägs av Vestel, turkiskt (hämtat från Wikipedia).
AEG är ett av Electrolux-koncernens varumärken sen mitten av 90-talet. Har väl en viss inriktning på premium/design

skämtar du eller AEG är ju bara bara kina skräp kolla på deras verktyg

B Byggmarodören skrev:
Tillverkar Miele nån kyl/frys själv? Ivarjefall för några år sen var alla modeller rebrandade Liebherr (med lite skillnad på handtag och hyllplanen bara).
Miele är ju kända för deras tvättmaskiner och diskmaskiner många som lätt håller i 40 år

BirgitS
M maria01 skrev:
AEG är ett av Electrolux-koncernens varumärken sen mitten av 90-talet. Har väl en viss inriktning på premium/design

skämtar du eller AEG är ju bara bara kina skräp kolla på deras verktyg
Skillnad på verktyg och vitvaror, liksom på företag och varumärken. Samma sak med Husqvarna, som Electrolux har använt för vitvaror, men Husqvarna AB finns fortfarande och tillverkar gräsklippare och annat.
https://sv.wikipedia.org/wiki/AEG#Upplösning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Husqvarna

• Gilla
pether och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Skillnad på verktyg och vitvaror, liksom på företag och varumärken. Samma sak med Husqvarna, som Electrolux har använt för vitvaror, men Husqvarna AB finns fortfarande och tillverkar gräsklippare och annat.
[länk]
[länk]
så du menar att festol skulle börja tillverka vitvaror med sämst kvalite skulle inte skada märket

Cheesen
M maria01 skrev:
så du menar att festol skulle börja tillverka vitvaror med sämst kvalite skulle inte skada märket
Dom är ju ingen bra ändå numer så de spelar väl ingen roll..
.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
Jag menar ingenting utan jag bara skrev hur det ligger till, ren fakta.
Har du läst sidorna jag länkade till?
De ger ju en förklaring till varför det är som det är.

• Gilla
pether och 1 till
  • Laddar…
Jag är så himla missnöjd med kyl/frys i dagens läge. De flesta låter som tröskelverk. Testade först några dyra Asko. Sålde dem till vrakpris då de lät förjävligt! Köpte ett par Husqvarna Electrolux. Lika illa där!

Sitter på ett par nu från Samsung och de är tamejfan väldigt högljudda också.

Oklart vad man ska köpa.

• Gilla
Henrik R4
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Jag är så himla missnöjd med kyl/frys i dagens läge. De flesta låter som tröskelverk. Testade först några dyra Asko. Sålde dem till vrakpris då de lät förjävligt! Köpte ett par Husqvarna Electrolux. Lika illa där!

Sitter på ett par nu från Samsung och de är tamejfan väldigt högljudda också.

Oklart vad man ska köpa.
Hur ofta byter du? 🙃
Bosch/Siemens/Miele/Liebherr är inte testat?
Våra Bosch från 2009 är tysta.

MultiMan
Jag köpte på chans en 198L Midea-tillverkad frysbox från EG, billigaste de hade av deras eget märke Logik, som även finns i kylskåp t ex. Blev förvånad över att Mideakompressorn är en trefas frekvensstyrd sak 80-300Hz, eller något liknande (öppnade upp och kollade). Inte alls bara en mekanisk termostatstyrd enfaskompressor som jag trodde med tanke på priset.
Kan i princip inte höra att den går, tystade vitvaran jag haft. Till och frånslag hörs dock lite mer än den inverter Whirlpool-box jag köpte samtidigt, men Midea är tystare under gång. Snart 2 år, håller än. 😀

Köpte hus för tio år sen. Kyl/frys 2 st redan installerat av märke Gorenje från byggår 2007. Dessa funkar fortfarande!! Förstår jag lever på lånad tid men hoppas på att de inte bryter ihop på samma gång. Har dock fått byta både ugn och diskmaskin av samma märke men helt nöjd med ugn, nu 7 år. Diskmaskin bytt till Electrolux för tre år sen, funkar fint. Så kanske mer tur än skicklighet.

Jag har själv kikat på Bosch (min nuvarande men efter lång tif nu till slut trasiga var av det märket - tror de var bra en gång i tiden i varje fall) men trist nog har de valt att numera ha bredd exakt 600 i stället för som tidigare 595 så ryms inte för mig pga inbyggnad (ca 1200 bredd mellan skåp för kyl + frys)...
Många märke idag har samma saker på insidan. Tar du Bosch och Simens så är det exakt samma maskiner många gånger. Ser likadana ut förutom märket. Ibland är det ena märket billigare och ibland det andra.

• Gilla
MasMats
  • Laddar…
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.

Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.

De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....

Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Har haft Siemens och Samsung för runt 10-12.000 inköp senaste två boendena. Ingen över tio år. Båda funkade mycket bra. Men det kanske är vad som händer efter tio år som är intressant...

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…

Har Samsung väldigt nöjd, åh kanonbra med isfrysning i dörren till isbitar, har haft de i drygt 4 år, inget att klaga på 🤗

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.