returen returen skrev:
även de gjorda senast i kina?
Bra fråga vilket jag inte har något svar på. Tiden får väl utvisa om "Kinesiskt tillverkade" Bosch och Siemens håller sämre kvalitet än Europeiskt tillverkade vitvaror. Beror nog mer på om ledningen har satt lika hårda kvalitetskrav oavsett vart i världen tillverkning förläggs. Typexempel är väl iPhone som är en 100% tillverkad produkt från Kina som dock håller hög jämn kvalitet med stabil mjukvara. Dock håller Apple på att flytta tillverkningen till Indien så alla iPhone älskare får väl se om kvaliteten håller lika hög nivå som de från Kina 😁

• Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
returen returen skrev:
du får inte ut lådorna??
Måste finnas en lösning på det. Vem använder lådorna ens?

• Wow
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Skymag Skymag skrev:
Bra fråga vilket jag inte har något svar på. Tiden får väl utvisa om "Kinesiskt tillverkade" Bosch och Siemens håller sämre kvalitet än Europeiskt tillverkade vitvaror. Beror nog mer på om ledningen har satt lika hårda kvalitetskrav oavsett vart i världen tillverkning förläggs. Typexempel är väl iPhone som är en 100% tillverkad produkt från Kina som dock håller hög jämn kvalitet med stabil mjukvara. Dock håller Apple på att flytta tillverkningen till Indien så alla iPhone älskare får väl se om kvaliteten håller lika hög nivå som de från Kina 😁
jag hade en ifån 4 och samtida ipad de var de bästa efterföljande modeller har varit skit i jämförelse

G grovspacklarn skrev:
vem förvarar rotfrukterna högst upp i kylen där det är bäst klimat?

G grovspacklarn skrev:
Min frys har bara lådor och dom går inte att dra ut helt om man inte öppnar dörren ordentligt.

D Dilato skrev:
Min frys har bara lådor och dom går inte att dra ut helt om man inte öppnar dörren ordentligt.
Jag beklagar

G grovspacklarn skrev:
Jag beklagar
vadå beklaga du skiter ju i det för du använder ju inte lådorna?

• Haha
  • Gilla
bobas och 4 till
  • Laddar…
Januari 2008 köpte vi kyl och frys av fabrikat Electrolux och en induktionshäll av fabrikat Husqvarna. Den självavfrostande frysen höll bara 4,5 år. Kylen och induktionshällen fungerar utmärkt fortfarande.

Frysen ersattes av en billig box utan tillkrånglade finesser av fabrikat Whirlpool, den har nu fungerat väl i drygt 13 år.

När vi köpte huset 2005 ingick en kombinerad kyl/frys från Bosch, den fungerar fortfarande bra. Hur många med villa väljer en kombinerad kyl/frys?

Edit: Vi hade i ca 15 år en Cylinda toppmatad tvättmaskin som fortfarande fungerade bra när lägenheten såldes. På den tiden höll Cylinda hög kvalité. Vi hade även en AEG integrerad diskmaskin under några månader innan lägenheten såldes. Den diskmaskinen gillade vi mycket, det hördes nästan inte när den arbetade, när den var klar signalerade den med en röd lysande prick i golvet.

Redigerat:
  • Gilla
Amatörsnickaren
  • Laddar…
De två senaste kylarna jag köpt är Liebherr. Inte gått så många år än, men än så länge ser det lovande ut. Jag tror att de är tysktillverkade, men inte säker.
En ren kyl, och en kombo kyl med liten frys upptill.
Kombon ersatte en budget-kinesisk uselhet som hade så dålig isolering att det blev kondens på ovansidan vid vanlig drift. Förvisso i Spanien, men ändå.

/Höghus

Mats-S
returen returen skrev:
Nja specen ger egentligen ingen vägledning alls mer ett sätt att lura kunden
Hur menar du nu rent konkret?

Vi kanske talar om olika specar, men jag talar om fakta-specen, inte reklam specen. Faktaspecen är kalla tekniska fakta, inget reklamsvammel. Ganska hårda konsumentregler på den, det som står som obestridliga fakta ska också stämma med verkligheten.

Så snälla du, kan du ta fram en faktaspec från tretti.se på en frys som exempel, och med den som exempel visa hur man medvetet lurar kunden med falska fakta?

Höghus Höghus skrev:
De två senaste kylarna jag köpt är Liebherr. Inte gått så många år än, men än så länge ser det lovande ut. Jag tror att de är tysktillverkade, men inte säker.
En ren kyl, och en kombo kyl med liten frys upptill.
Kombon ersatte en budget-kinesisk uselhet som hade så dålig isolering att det blev kondens på ovansidan vid vanlig drift. Förvisso i Spanien, men ändå.

/Höghus
liebherr är ju mycket bra kylar frysar väldigt bra finesser med bka 3zoners temperatur
samarbetar med miele på mycket och är skitdyra i såväl in köp som reservdelar

• Gilla
Björn Ohlson1 och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hur menar du nu rent konkret?

Vi kanske talar om olika specar, men jag talar om fakta-specen, inte reklam specen. Faktaspecen är kalla tekniska fakta, inget reklamsvammel. Ganska hårda konsumentregler på den, det som står som obestridliga fakta ska också stämma med verkligheten.

Så snälla du, kan du ta fram en faktaspec från tretti.se på en frys som exempel, och med den som exempel visa hur man medvetet lurar kunden med falska fakta?
du är ju fetlurad
inte ens yttermåtten stämmer alltid
och de flesta övriga uppgifterna är generiska för en plattform
bedömd energiförbrukning får tillverkarna uppge enligt eget godtycke
osv.
de vet ju att kunderna inte fattar nått eller ens kontrollerar specens riktighet

Mats-S
returen returen skrev:
du är ju fetlurad
inte ens yttermåtten stämmer alltid
och de flesta övriga uppgifterna är generiska för en plattform
bedömd energiförbrukning får tillverkarna uppge enligt eget godtycke
osv.
de vet ju att kunderna inte fattar nått eller ens kontrollerar specens riktighet
Svammel, ge ett konkret exempel nu, inte bara massa facebookdravel.

när det gäller kyl och frys ändras måtten med ojämn mellanrum vilket ställer till trassel.

så om nuvarande mariestadsskåp råkar paja i form av kompressorhaveri kommer jag ta kostnaden med en mer påkostad. de som sitter i lär enligt uppgift vara av enklare modell

Mats-S Mats-S skrev:
Svammel, ge ett konkret exempel nu, inte bara massa facebookdravel.
du kan ju inte vara så djävla blåst att du tror att jag skall skaffa en produkt var helst ifrån och jämföra specen bara för att du säger det?
det är ju såna som du som tillverkarna gnuggar händerna och skrattar hela vägen till banken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.