49 908 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Jag köpte kyl och frys för ganska exakt sex år sedan. Bosch, serie 6, båda två.Amatörsnickaren skrev:
Verkar som vilket märke man än söker på (Electrolux, Samsung, Asker...) så finns det massor med inlägg från missnöjda kunder.
Extremt dyra märken ser man färre inlägg om men å andra sidan är det antagligen 50x så många som köper tex Electrolux än Liebherr etc så det säger kanske inte så mycket.
De som är skapligt nöjda med sina produkter skriver förstås sällan något så det gör det ännu svårare att bedömma kvalitet....
Vore allt så dåligt som det beskrivs borde det knappt löna sig att sälja dem då garanti reparationer och dåliga kundrelationer kostar...
Är mycket nöjd med dessa skåp, tysta och enkla utan vare sig displayer eller wifi.
Har fått byta en LED-armatur i kylen, vilket kostade 80 kr, annars har det inte varit några problem överhuvudtaget.
De är dock 598mm breda så de kanske inte är de optimala skåpen för inbyggnad.
Mina mycket begränsade erfarenheter säger att Siemens/bosch är bäst när det kommer till vitvaror. Finns reservdelar till vettigt pris, bra men inte för komplicerade funktioner, bra tillgänglighet och bra känsla.
Haft Miele innan som var toppen tills det gick sönder. Kostade mer att laga än att köpa nytt.
Samsung är mitt värsta där massa småsaker pajar.
Min gamla ugn från HQ(elux) är 10 av 10 men den är byggd för bra många år sedan.
Haft Miele innan som var toppen tills det gick sönder. Kostade mer att laga än att köpa nytt.
Samsung är mitt värsta där massa småsaker pajar.
Min gamla ugn från HQ(elux) är 10 av 10 men den är byggd för bra många år sedan.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 421 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 421 inlägg
Gällande vitvaför så håller jag mig så långt det bara går till bosch eller Siemens men bara till det som är tillverkat i Tyskland och det har gjort mig väl dom senaste 10åren men vem vet med dom nyaste köpen. Om dom tyska modellerna sen faktiskt är bättre än dom polska vet jag inte men jag inbillar mig det i alla fall...
Redigerat:
Intressant tråd men jag funderar på när vitvaror ”började” bli dåliga? Jag köpte en Cylinda kombinerad Kyl/frys 1998 och den höll till 2014. Elfirman som sålde den varnade och sa att livslängden bara skulle vara 5-7 år. Nu har jag separata skåp från Bosch. Inköptes 2014 och fungerar fortfarande. Värdelösa hyllor i dörrarna men håller kylan bra.(+5 och -19). När man läser denna tråd så inser jag att jag nästan vunnit på lotteri(och att jag måste börja kolla runt på ersättningsprylar). I källaren tuffar dock frysen från 74 på som om ingenting har hänt sen ABBA vann melodifestivalen.
om polsktillverkare är instegsmodellen i serie 2/ IQ100Rickard. skrev:
Gällande vitvaför så håller jag mig så långt det bara går till bosch eller Siemens men bara till det som är tillverkat i Tyskland och det har gjort mig väl dom senaste 10åren men vem vet med dom nyaste köpen. Om dom tyska modellerna sen faktiskt är bättre än dom polska vet jag inte men jag inbillar mig det i alla fall...
så är rollsroysen tyskbyggda serie 8/ I700,800
mellanserierna är kinseiska turkiska och ev en och annan tyskbygd
helt olika plattformar, jätteskillnad
den cylindan var nog bygd i danmark, de bästa öhtL lob skrev:Intressant tråd men jag funderar på när vitvaror ”började” bli dåliga? Jag köpte en Cylinda kombinerad Kyl/frys 1998 och den höll till 2014. Elfirman som sålde den varnade och sa att livslängden bara skulle vara 5-7 år. Nu har jag separata skåp från Bosch. Inköptes 2014 och fungerar fortfarande. Värdelösa hyllor i dörrarna men håller kylan bra.(+5 och -19). När man läser denna tråd så inser jag att jag nästan vunnit på lotteri(och att jag måste börja kolla runt på ersättningsprylar). I källaren tuffar dock frysen från 74 på som om ingenting har hänt sen ABBA vann melodifestivalen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Min uppfattning är att efter finanskrisen 2008/9 så blev vitvarumarknaden mer prispressad, förutom att många fick det sämre (kanske inte så mycket i Sverige som i stora delar av Europa) så växte informationen på internet och det gick lätt att sitta hemma och jämföra vad olika märken/modeller kostade i olika butiker. Det gjorde att tillverkarna började konkurrera först och främst med pris, i stället för med rykte om kvalitet.L lob skrev:Intressant tråd men jag funderar på när vitvaror ”började” bli dåliga? Jag köpte en Cylinda kombinerad Kyl/frys 1998 och den höll till 2014. Elfirman som sålde den varnade och sa att livslängden bara skulle vara 5-7 år. Nu har jag separata skåp från Bosch. Inköptes 2014 och fungerar fortfarande. Värdelösa hyllor i dörrarna men håller kylan bra.(+5 och -19). När man läser denna tråd så inser jag att jag nästan vunnit på lotteri(och att jag måste börja kolla runt på ersättningsprylar). I källaren tuffar dock frysen från 74 på som om ingenting har hänt sen ABBA vann melodifestivalen.
Själv har jag nu Electrolux kyl och frys från 2003, Husqvarna spis från 2017, Electrolux mikro från 2003 eller 2008, Electrolux kombinerad tvätt och tork från 2014 (dock reparerad en gång) men diskmaskinen har bytts två gånger efter 2008 och har blivit Bosch i stället för Electrolux. Förra året gick mikron från Whirlpool sönder och den var tillverkad i mitten av 90-talet.
När vi flyttade in i förra bostaden var alla vitvaror från AEG och från slutet av 80-talet. Disk- och tvättmaskin gick sönder efter ungefär 12 år, kyl och frys hade vi ytterligare 2-3 år tills de blev alltför opålitliga samt spisen ytterligare 2-3 år. Det motsvarade väl vad Konsumentverket uppgav som normal livslängd för 20-25 år sen.
Jag har en Electrolux kyl/frys med två kompressorer som fyllt 26 utan några fel alls. Men den är gjord när E-lux fortfarande tillverkade kylskåpen i Mariestad. Jag bävar för det förestående bytet. Den är lite sliten utseendemässigt.
Huh. Ja den här har flera trasiga hörn och kanter, kontrollerna är buggiga, och den överreagerar på fukt (börjar pipa högt när jag torkar av med trasa).H HEM2121 skrev:
Jag vill veta varför vi inte har någon kyl eller frys som nöjer sig med 90 grader dörröppning. Man kan placera dom mycket mer fritt då