49 889 läst ·
374 svar
50k läst
374 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
men va fan kan man leva utan WiFi i vitvaraornaMats-S skrev:
Förra seklet köpte jag dom dyra fina märkena i tron att dom hade bättre kvalitet. Det hade dom inte ... pengar i sjön.
Så nu kör jag sedan 20+ år tillbaka med budget "bra nog" kyl, frys, disk, tvätt, dom håller lika länge. Det jag nu utgår ifrån är att vissa basic krav är uppfyllda, märket spelar mindre roll, priset mycket mer avgörande.
Dom dyra fina maskinerna dras dessutom ofta med massa tramsfunktioner som senare orsakar svindyra reparationer. Tramsfunktioner som man dessutom oftast inte har den minsta nytta av.
specarna säger inte allt och inte alltid sannaMats-S skrev:
Vet inte riktigt vad du avser med "de billigaste" men min erfarenhet från mina "bra nog" köp på tretti.se är att dom väl håller lika standard vad det gäller buller. Det är ju tydligt angivet i specen, så det kriteriet ingår givetvis i mitt val av vitvara.
Men visst, det finns säkert ett antal "lik" bland dom allra billigaste maskinerna, men kollar man specen är det lätt att undvika.
T.e.x tretti.se har ett mycket bra gränssnitt på sin sajt där men enkelt kan filtrera fram vilka minimikrav man har och vilka egenskaper som man prioriterar, dessutom ett bra gränssnitt för att jämföra olika modeller.
beskirver inte alls hur många dagar produkten kommer att fungera osv
de gör en model i kina av midea kanske inte den du vill ha....Amatörsnickaren skrev:
Jag har själv kikat på Bosch (min nuvarande men efter lång tif nu till slut trasiga var av det märket - tror de var bra en gång i tiden i varje fall) men trist nog har de valt att numera ha bredd exakt 600 i stället för som tidigare 595 så ryms inte för mig pga inbyggnad (ca 1200 bredd mellan skåp för kyl + frys)...
SMEG-SMECKslothy skrev:
Vår tvättmaskin som är Miele ärvdes från säljarna. Nu ca 16 år gammal. Behövde montera isär den och spola ur gunk ur alla slangar (kanske finns såna på blocket? "Sköljer dåligt" och liknande) och gångjärnet till dörren börjar sjunga på sista versen men än så länge...
Men Smeg.... Har smeg spishäll, ugn, och fläkt. Alla är usla på sitt sätt. Skulle aldrig i hela mitt liv köpa Smeg efter de här. Kom med huset.
Cylinda, Electrolux och Bosch är det jag har mest erfarenhet av.
Cylinda är bra på tvättmaskin och diskmaskiner men sämre på kyl och frys.
Electrolux har varit bra men sedan man började tillverka vitvarorna i olika låglöneländer så har kvaliteten gått ned. AEG är dock fortfarande bra men risken är väl att AEG följer samma väg som Electrolux.
Bosch har av dessa 3 märkena varit den som har hållit högst kvalite
Electrolux har varit bra men sedan man började tillverka vitvarorna i olika låglöneländer så har kvaliteten gått ned. AEG är dock fortfarande bra men risken är väl att AEG följer samma väg som Electrolux.
Av mina "bra nog" maskiner kan jag faktiskt instämma här, våra Bosch har varit dom bästa bland våra lågpris-val, vi har alltså inte kört med dom dyrare Bosch, typ samma kvalitet gissar jag men på lågprisalternativet slipper man trams-funktionerna.B Bengt Henrik skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
AEG är ett av Electrolux-koncernens varumärken sen mitten av 90-talet. Har väl en viss inriktning på premium/design, motsv. Bosch-koncernens användning av varumärket Siemens.B Bengt Henrik skrev:Cylinda, Electrolux och Bosch är det jag har mest erfarenhet av.
Cylinda kan väl vara lite vad som helst idag sen de la ner all egen tillverkning och varumärket tydligen ägs av Vestel, turkiskt (hämtat från Wikipedia).
cylinda finns inte längreB Bengt Henrik skrev:Cylinda, Electrolux och Bosch är det jag har mest erfarenhet av.
de turkiska produkterna / avdelningen köptes av Vestel för ett halvår sedan,
de svenska försvann 2012 till slovenien och blev skit, ett företag som leder helt ohotat ligan i att förstöra ett varumärke snabbast.
AEG är exakt samma produkter som electrolux så exakt samma kvalitetet bara färgen skiljer men som de säger du kan sminka en gris men det är fortfarande en gris.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Vi har Cylinda Glashäll pga att de är Scott Ceran glas ,lätt att göra rent och glaset ser i nästan nytt ut efter flera års användning.slothy skrev:
Vår tvättmaskin som är Miele ärvdes från säljarna. Nu ca 16 år gammal. Behövde montera isär den och spola ur gunk ur alla slangar (kanske finns såna på blocket? "Sköljer dåligt" och liknande) och gångjärnet till dörren börjar sjunga på sista versen men än så länge...
Men Smeg.... Har smeg spishäll, ugn, och fläkt. Alla är usla på sitt sätt. Skulle aldrig i hela mitt liv köpa Smeg efter de här. Kom med huset.
Det kan dock hända vilket märke som helst. Har själv ingen erfarenhet av kombinerad kyl/frys enbart större side by side separat kyl & frys, tvättmaskin & torktumlare av båda märkena Siemens och Bosch i olika hus och har bra erfarenhet dvs att de har funkat som tänkt.pacman42 skrev: