42 209 läst ·
339 svar
42k läst
339 svar
Är NÅGOT märke bra för kyl & frys idag?
Nu säljer tydligen Power Bosch kylskåp, inte Siemens dock, butiken jag var och jobba i hade dock inga Bosch utställda.returen skrev:
De säljer inte BSH (bosch siemens) för att det är för dålig avans på dessa
de tjänarmångdubbelt mer på hinsene
därför pushar de alla köp mot kinesiska produkter (likt felgiganten och elon)
det finns monterade ny skåp som man undrar hur dessa klarade sig förbi kvalitetskontrollen så att säga...
TBF-time between failure, hur ofta de går sönder
Svårt och veta marginalerna om man inte jobbar med det, Hiesense ligger mellan 8000-9000kr och Bosch 5500-25500kr, gissar att du behöver betala ca.17-20000kr för likvärdig Bosch på specen, så kanske inte konstigt att Bosch inte säljer bra till gemene man, tror dock inte du får mer än några % högre marginaler på Hiesense om du jämför likvärdiga skåp, däremot större vinst om du säljer en Bosch för 17000kr
Det är möjligt. Gäller det alla modeller? För jag har för mig att dom inte lämnar samma garantier på alla sina kylar och frysar.returen skrev:
Oavsett. Om dom lämnat garanti på kompressorn i 20 år så ska jag kunna räkna med att om den skulle gå sönder så fixar dom det.
Och om det är så att det är vanligt med kompressorhaverier på skåp som dom lämnar 20 års garanti på så är det ju ett ekonomiskt problem för dom. Då kommer dom antingen att lämna det marknadessegmentet eller förbättre kvaliteten på kompressorerna. Alternativt sluta lämna garantin.
För det blir svårt att få lönsamhet i en affär om man lämnar 20 års garanti på en del som lägger av inom garantitiden i hög grad.
Så frågan är ju hur vanligt det är i förhållande till hur många kylar och frysar dom säljer.
Om man ska spekulera lite fritt (obs. Inte något jag faktiskt tror utan vild spekulation)
Om samsung numera är det vanligaste märket så är det inte konstigt om dom får flest haverier. Eller så kan det vara så att andra tillverkare i mycket högre grad har andra saker som havererar istället så kompressorn aldrig hinner haverera så blir ju statistiken så.
Men i praktiken så hyser jag inga fantasier om att Samsung i stort är vare sig bättre eller sämre än något annat märke.
20 års garanti på kompressorn är ju bara ett säljsnack för att du ska luras in i att köpa deras kyl för de låter ju fantastiskt. Men istället kommer andra delar på kylskåpet gå sönder långt innan dess och vill du reparera det så kostar det skjortan att fixa och du köper ny kyl istället med 20 års garanti på kompressorn =)S steffo_b skrev:Det är möjligt. Gäller det alla modeller? För jag har för mig att dom inte lämnar samma garantier på alla sina kylar och frysar.
Oavsett. Om dom lämnat garanti på kompressorn i 20 år så ska jag kunna räkna med att om den skulle gå sönder så fixar dom det.
Och om det är så att det är vanligt med kompressorhaverier på skåp som dom lämnar 20 års garanti på så är det ju ett ekonomiskt problem för dom. Då kommer dom antingen att lämna det marknadessegmentet eller förbättre kvaliteten på kompressorerna. Alternativt sluta lämna garantin.
För det blir svårt att få lönsamhet i en affär om man lämnar 20 års garanti på en del som lägger av inom garantitiden i hög grad.
Så frågan är ju hur vanligt det är i förhållande till hur många kylar och frysar dom säljer.
Om man ska spekulera lite fritt (obs. Inte något jag faktiskt tror utan vild spekulation)
Om samsung numera är det vanligaste märket så är det inte konstigt om dom får flest haverier. Eller så kan det vara så att andra tillverkare i mycket högre grad har andra saker som havererar istället så kompressorn aldrig hinner haverera så blir ju statistiken så.
Men i praktiken så hyser jag inga fantasier om att Samsung i stort är vare sig bättre eller sämre än något annat märke.
polaren köpte en så där kyl och frys med is maskin för 15 år sen men han köpte till sån där garranti som dom flesta återförsäljare erbjuder och det har lönat sig kyl frysen har gåt sönder flera gånger på 15 år och varje gång har dom fått en ny på en vecka mins han sa att dom betalar 250 euro om året för den
Jag brukar av princip aldrig köpa till extra produktförsäkringar, över en livstid är jag ganska övertygad om att det inte är lönsamt.
Ser dock att Miele erbjudet förlängd garanti till 10 år för 3995 kr / produkt. Deras dyrare kylskåp ligger ju på 40-50k, så om man vill ha deras dyraste modeller undrar jag om det inte kan vara vettigt ändå?
Vill man inte gå på deras max modeller av andra anledningar så är det säkert vettigare att köpa en billigare modell och ha råd att byta ut den en eller två gånger när den går sönder för samma pris.
Ser dock att Miele erbjudet förlängd garanti till 10 år för 3995 kr / produkt. Deras dyrare kylskåp ligger ju på 40-50k, så om man vill ha deras dyraste modeller undrar jag om det inte kan vara vettigt ändå?
Vill man inte gå på deras max modeller av andra anledningar så är det säkert vettigare att köpa en billigare modell och ha råd att byta ut den en eller två gånger när den går sönder för samma pris.
samsúng är långt ifrån det vanligaste märketS steffo_b skrev:Det är möjligt. Gäller det alla modeller? För jag har för mig att dom inte lämnar samma garantier på alla sina kylar och frysar.
de försöker forfarande slå sig in på den svenska marknaden, vilket de misslyckades kapitalt med förra gången och återförsäljarna slängde ut grejjerna
20 års garanti kan man nog ge på en kompressor som har frekvensomriktare för de är vanliga trefasmotorer sen går ju meningarna isär om frekvensomriktaren ingår i dessa 20 år för det är ju den som går sönder
tro felD debbo skrev:Nu säljer tydligen Power Bosch kylskåp, inte Siemens dock, butiken jag var och jobba i hade dock inga Bosch utställda.
Svårt och veta marginalerna om man inte jobbar med det, Hiesense ligger mellan 8000-9000kr och Bosch 5500-25500kr, gissar att du behöver betala ca.17-20000kr för likvärdig Bosch på specen, så kanske inte konstigt att Bosch inte säljer bra till gemene man, tror dock inte du får mer än några % högre marginaler på Hiesense om du jämför likvärdiga skåp, däremot större vinst om du säljer en Bosch för 17000kr
men gör det i kyrkan då
så tänkte jag för med men har ändrat mig men det är viktigt läsa på först vad som ingår i den produktförsäkringen man köperA ajn82 skrev:Jag brukar av princip aldrig köpa till extra produktförsäkringar, över en livstid är jag ganska övertygad om att det inte är lönsamt.
Gör som jag.P Peacepoor skrev:Handtaget på vårt mielekylskåp från 2016 gick sönder nov-23. Kontaktade kundtjänst och jag fick inte ett nytt handtag gratis. Kunde få 50% på ett nytt (kostade då 1436 ink moms), så jag struntade i det av ren princip och hoppas kyl eller frys snart dör så jag kan byta ut dem med "halvgott" samvete.
På tal om originalfrågan så skulle jag personligen titta på LG eller Samsung då de ofta hör större innervolym än många konkurrenter och de går att hitta med väldigt bra "kampanjpris" nästan hela tiden (speciellt om det inte är akut).
Skruva loss stålhandtag från nån gammal maskin och skruva på dina Miele. Kostnad 0:-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är dock inte bara ett Miele problem. Så det här tipset vill jag ge alla som fightas med plasthandtag (Samsung mm) eller lättmetall handtag (bla Miele) använder.
Visst jag har barn som hängt i handtagen. Men det roliga är att både kyl och frysens gick sönder och mitt hemmabygge har hållt ändå 😁
Tips nummer två eftersom återvinning central kan vara kinkiga och bråkiga (med att ta saker därifrån) innan ni slänger gamla maskiner ta bort handtagen och spara!!
Eran nya maskin kommer eventuellt behöva byta handtag efter ett tag. Gäller i högsta grad Miele och även Samsung där jag också lagat själv!
Och på tal om Miele kom den här videon upp nyss på Youtube
Redigerat:
Jag har någon gång burit en låda grejor till elektronik återvinning och tippat ut och sen låtsats som jag hittade en grej som inte skulle slängas (fast den redan låg i högen).kisumisu skrev:
Har lagat saker genom att ta någon liten detalj från skrotade saker.
Folk som köper kylskåp för 50k har nog så gott om pengar att de inte orkar bry sig om saker som garantiA ajn82 skrev:
Det sjuka är att man kan sälja ett kylskåp för 50k utan att ge åtminstone 10 års garanti på det. Med det priset borde garantin vara ännu längre.
En annan variant är att ta med sig en kanellängd och lämna över och tacka för den fina servicen, och sedan vänta tills personalen försvunnit in i fikastugan 😆J JohanLun skrev:
Rätt så smart!J JohanLun skrev:
Nu vet jag inte heller hur pass mycket dessa övervakas och skall också nämnas att jag frågade snällt på våran åvc om jag fick lossa lite handtag och fick svaret "ta hela kylskåpet om du vill" så alla är ju inte kinkiga 😁
Är väl mest i storstäder det är så för har en gång besökt en sådan där man tom hade skrivit en massa regler att inget får tas med. Förstår inte varför man skall bråka om det är väl bättre Återvinning om nån får nytta av nåt än att de ska skrotas.
Finns ibland grejor som går använda.
T ex i Finland slängdes massa tv pga DVB-T2. I Sverige slängs massa boxar som klarar av DVB-T2 (boxer som slutade sända i marknätet) (sen finns det såklart folk som försöker även sälja dessa för dyra pengar på svenska marknaden där dessa inte har så stor nytta nåt mer)🤦♂️